Diskuse
Sovětská verze moderních dějin?
Děkujeme za pochopení.
J57a57n 46V10i82n49t28r
Myslím, že vypuštění slova soudruh a jiné drobné kosmetické úpravy nezměnily celkové pojetí dějin v komunistické verzi, které se stále tluče do hlav školních dítek.
J66i58ř89í 29K29i17n47d17l
Dcera chodila do školy a na gymnázium v devadesátých letech a výuka dějin se nelišila od výuky z dob komunistů. Na současné dějiny jim stačily dvě vyučovací hodiny. Mám kamaráda, který učil na gymnázium a říká to samé, že děti o současných dějinách neví nic, stejně tak o současných autorech. Stále vše je zmrzlé v době komunistického školství. Stejně tak mluvil rektor Zimola v radiu Plus. Takže BIS upozorňuje na problém, který tu je. Jeden se nemůže divit, když studenti neví co bylo v roce 1938, 1968. Pokud jim to neřeknou rodiče, tak neví nic.
J81a97n 47Š17v22a44d41l87e73n55k81a
Také jsem chodil v 90. letech na gymnázium. Nám se moderní události vešly do jedné vyučovací hodiny s tím, že si to prý beztak všechno pamatujeme. Do předcházející hodiny se vešlo celé období komunistické totalitní diktatury. Přitom ještě druhou světovou válku jsme brali hodně podrobně, psali jsme i písemku s daty různých významných bojových operací. Čili i toto zapadalo do komunistického pojetí dějin, které vyvrcholily druhou světovou válkou a následně vznikem komunistické diktatury u nás. Z 80. let si pamatuji, jak hodně se druhá světová válka stále připomínala, a to od ní uplynulo 40 let. Proto je absurdní, když někdo dnes říká, že netřeba připomínat bolševickou totalitu, protože už uplynulo 30 let. Za komunistů se pořád připomínala zvěrstva nacistů a už ve školce nám na dobré usínání po obědě čítali příběhy z karpatsko-dukelské operace... Rusové to tak mají ostatně doposud. Ještě 70 let po válce se opájejí tehdejším vítězstvím a nedávno zavedli, že je trestné, když se toto vítězství někdo pokouší snižovat.
Co si vzpomínám, tak výuka ani nebyla dobře strukturována. Třeba české dějiny vůbec nebyly zasazeny do celkového kontextu, což byla škoda, protože člověk by toho daleko víc pochopil. České dějiny pak hodně stavěly na slovanství, takže jsme se soustředili i na dějiny Velké Moravy (to ještě jakžtakž), ale třeba také Kyjevské Rusi (přitom dějiny Byzantské říše, Turecka, Francie či třeba Skandinávie jsme tak podrobně nebrali). Byl stále kladen velký důraz na husitství, dobu temna po Bílé hoře i národní obrození. Řekl bych, že se to dost podobně učí i teď. Ale nemyslím si, že je to přímo komunistický výklad dějin. Tohle tu bylo už za první republiky, komunisté si to jenom přivlastnili, protože se jim to hodilo. A vyhovuje to i současné ruské propagandě.
B29o22h24u39m98í67r 81Š62i79m92e37k
Nevím, co je na tom pravdy, ale někteří z vás mi zde sdělují evidenční čísla a krycí jména Miloše Zemana a Václava Klause. To by mnohé vysvětlovalo. Seznamy u nás byly zredukovány, ale v Kremlu byly nejspíše zachovány.
L32u97d82ě94k 56T97o67n26d79r
Pokud jsou čebnice dějepisu špatné, pak je třeba v první řadě udělat "průvan" mezi historiky a odborníky našich vysokých škol, kteří takévé učebnice napsali, nebo recenzovali a garantovali ministerstvu školství, že jsou v pořádku.
Není možné, aby STEJNÍ lidé "opravovali" učebnice podle přání BIS. Jestliže 30 let po revoluci vydáváme "špatné učebnice", pak to znamená, že tam sedí "špatní" autoři, historici, odborní recenzenti.
A nebo jsou autoři, historici a recenzenti v pořádku - ale pak je naopak třeba udělat "průvan" v BIS.
Buď má pravdu jeden nebo druhý.
J75i11ř21í 59J10i43r45o50u69d40e32k
Boševick./kom ,,výklad dějin má coby počáteční rok nula údajný výstřel z Aurory. A v tom se příliš neliší ani současný výklad dějin, potažmo historie XX. století Co se týká atentánu na R.H., ten nesporně přispěl k uznání naší exil. vlády spojenci i de jure, a tím i našemu zařazení mezi vítězné mocnosti II.WW. Dtto i SNP. To vše umožnilo kontinuitu trvání ČSR.
P20a50v57e82l 45K51u29c89h61t46a
A bez atentátu bychom byli jednou ze zemí budoucího "NSR"? Nebo "NDR"?
J54i67r23i 54K75u48c33e26r87a
Vím, jak to myslíte, ale byť rozumím smyslu, nesouhlasím se záměrem. Máte pravdu v tom, že mé generaci (*68) byl skutečně atentát ve škole jen zmíněn jako odvážný, ale více-méně nezodpovědný kousek. A já s tím i dnes trochu souhlasím, a také hodně ne. Není to pro mne černobílé.
Na druhou stranu vím od dnešních dětí, že školy dnes prakticky nezmiňují Svobodovu armádu, boje na Dukle a pod.. Je smutným faktem, že dějiny se ohýbají. A nemám důvěru v to, že by tažení započaté BISkou mělo být vedenou touhou po objektivním pohledu na dějiny, ale snahou nasadit jen výraznější filtr.
J42a30n 56Š74v15a28d11l64e38n65k32a
Svobodovu armádu jistě zmiňovat, ale sám Svoboda je značně kontroverzní postava, takže nutno zmínit i to, že byl tajným komunistou (tj. vlastizrádcem), který v roce 1948 napomáhal komunistickému puči a v roce 1968 po okupaci vojsky Varšavské smlouvy byl spíše na straně okupantů (tlačil legální vládu do toho, aby okupaci uznala jako "bratrskou pomoc", a tím ji legalizovala).
V41o91k48o70u27n 80V49l10a59d14i78m76i63r
Proc? Asi proto, ze bude stejne jako jeho otec figurovat na vyplatni listine moskevskych mocipanu.
P42e31t42r 96K15o34r93e21c33k80y
To o Mnichovu slyším poprvé, kde jste to objevil?
J15i61ř29í 51Ř36e93z98n32í66k
Háček tkví v tom, že k organizování atentátu na Heydricha nehlásil po roce 1945 ani Beneš.
A pokud s tím bylo spojeno oduznání Mnichovské dohody. tak pak prozrazujete o Spojencích něco velmi zajímavého.
M82i63c52h92a42l 83G84r13e59š14l71i21k
On sa musel nejako hlásiť k všeobecne známemu faktu, že atentát schválil a vykonali ho československí vojaci?
- Počet článků 67
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1555x