Jsme stále národ komoušů
Už je to více jako čtvrt století, co jsme se oficiálně zbavili komunismu… a přitom jsme pořád komunistickým národem.
Jeden příklad… Teď vyšel článek „Psycholožka: Klasická škola tvoří nesvobodné lidi závislé na autoritách“. Koukněte se na diskusi pod ním. Z té diskuse mi je vážně na zvracení. Jak může tolik lidí obhajovat nesmyslné vzhlížení k „autoritám“ a „drcení se učiva nazpaměť“. A jako bonus se tak každý druhý (velice nevybíravě) naváží do té paní psycholožky, s níž byl veden rozhovor. Najednou je v diskusi každý expert na psychologii a ví úplně vše učení a výchově dítěte… a přitom v Česku vědí lidé o psychologii velké kulové. U nás se to běžně ani nevyučuje. Lidé nemají vůbec páru, jak funguje mozek, jak se v něm ukládají informace, jak reaguje na stimuly… prostě nic. Ale „byl jsem za komoušů ve škole, vše jsem se našprtal nazpaměť a teď jsem velký máčo, jelikož sedím v neděli večer s pivem u počítače a píšu nesmysly do diskuse na internetu.“.
Ale teď trošku postupně. Proč jsme národ komoušů? Protože se prostě chováme jako hulváti a to nejen v polo-anonymních diskusích na internetu. Ta skrytá agresivita a primitivismus je u nás snad všude. Vezměte si třeba takovou základní věc: pozdrav. Rok a čtvrt jsem bydlel/žil ve Francii/Švýcarsku. Tam je zcela běžné, že jdeme po méně frekventované ulici a řeknete „bonjour“. U nás? Ani náhodou. Občas se ještě lidé zdraví na vesnicích, ale to je asi tak vše. Vůbec samotné jednání s lidmi u nás na je strašné úrovni. Místo, aby lidé nějaký problém vyřešili příjemně a v klidu, tak se často stává, že po sobě řvou, nesnaží se o kompromis, posílají se do prdele atd. (diskuze na internetu je jedno velké osočování)
Těch věcí, které nás v očích ostatní národů dělají primitivy je více a opravdu nemám ambice je dnes dopodrobna rozebírat. Jen tak namátkou: lidé u nás nerozumí konceptu demokracie, nechápou, co znamená „free speech“, odmítají nést následky za své chyby, nepodporují ostatní, aby byli lepší („mně se nedaří, tak ať pojde sousedovi koza“), atd. Máme sice i své světlé stránky. Například jsme „přímí“ (ne upřímní, ale přímí). Ale to už zase trošku odbočuji. Chtěl jsem se ještě dostat k tomu článku o školách... on jednom z reliktů komunismu.
Známky
Víte, proč se u nás ruší známky? Protože to je veskrze nástroj negativní motivace. Dítě dojde domů se čtverkou, a místo aby se s ním začal rodič učit, tak mu dá po hubě. Fakt geniální (y). Takže místo toho, aby známky daly dítěti zpětnou vazbu a pomohly mu určit, kde má potenciální slabiny a kde exceluje, tak mu „dají po čuni“.
Šprtání se nazpaměť
Klasické komunistické školství. A u nás stále velice oblíbená metoda. Do dětí se sypají data zcela bez souvislostí. Když to vezmu ad absurdum, tak dítě se naučí, že 2. světová začala tehdy a tehdy, skončila onehdy a byla tam nějaká Británie, USA, Německo… ale to, že „nacisti byli ti zlí“ nebo proč válka začala, a jak to ovlivnilo lidi a jaké je z toho poučení, tak to už neví. A víte co je na tom nejhroší? Když se nějaké zvídavé dítě zeptá učitele „Proč?“, tak se mu nedostane adekvátní odpovědi. Proč? Proč to tak je? Protože učitelé to často sami nevědí! (nebo neumí vysvětlit) Jak je možné, že to vím? Protože jsem to zažil opakovaně na vlastní kůži (jak na gymnáziu, tak na univerzitě). Po čase se přestanete ptát (prostě to nemá smysl) a naprosto ztratíte motivaci se učit (naposledy se mi to stalo před týdnem… chtěl jsem dotyčnému „pedagogovi“ už něco říci, ale potom jsem si vzpomněl, že to už jeden hrdina zkoušel před pár lety, a sic byl jeden z nejlepších, tak si ho potom podali a vyrazili jej).
Hele už to nebudu protahovat. Argumenty sice ještě mám, a mám také co napsat, ale asi se vám v neděli večer nechtějí číst dlouhé články.
Takže děkuji, že jste to dočetli do konce a tady je jedno video vztahující se ke článku o autoritách ve školství https://www.youtube.com/watch?v=k1vKDM7wfiA
PS: Komu se ještě nechce spát, tak se do mě může pustit dole v diskusi. ;-)
PPS: Autority
Ohledně těch autorit. Je potřeba rozlišovat autority a „autority“.
Autorita je někdo, kdo si vysloužil upřímný respekt ostatních. „Autorita“ je naopak někdo, kdo má respekt jen formálně. Může to být politik, co nic neumí a neví jak řídit město/stát a může to být učitel, který má „autoritu“ hodnotit děti (někdy se to zvrhne i v buzeraci či nadržování, obojí je špatné).
Autority a „autority“ se nevylučují. Může být autorita s (formální) „autoritou“ (např. skvělý učitel, který si svou prací získal jak autoritu studentů, tak rodičů či kolegů).
Má pointa je… „autority“ si nezaslouží automaticky respekt. Vyplývá to z definice. Autoritou se člověk stává tak, že jej ostatní respektují sami od sebe. Ne naopak, že je někdo „autorita“ a respekt si vynucuje.
Matěj Mareček
Oxford - 7. den city center a Meal Deal
Dnes jsem se rozepsal o tom, jaké máte máte v Anglii možnosti, chcete-li se "naobědvat", jak se zde třídí odpad a také jací jsou Korejci povahově (celkem škodolibé potvory...).
Matěj Mareček
Oxford - 6. den The Ashmolean Museum of Art & Archaeology
Dnes jsem navštívil The Ashmolean Museum of Art & Archaeology. Cesou do školy mi ještě jeden Ital stačil "zachránit kejhák" a také jsem napsal zajímavosti o tom, jak moc jsou Francouzské věci ve skutečnosti z Francie.
Matěj Mareček
Oxford - 5. den Korejci jsou všude
První den ve škole, co jsme se "učili" a co jsem se seznámil se svými spolužáky. Téměř všichni to bylo Korejci a jedna holka možná z KLDR. Zkrátka zajímavý vzorek na pozorování všeobecně známých stereotypů.
Matěj Mareček
Oxford - 4. den Kaplan College
Dnes jsem byl první den ve své škole Kaplan College, poprvé mluvil s čenochem (sympatický chlapík), poprvé si hrál s tabletem, poprvé se bavil s velice inteligentní a traktivní Brazilkou, poprvé se bavil s šílenou Brazilkou a zahrál si na špina, když jsem fotil tlustou babu v Mekáči. :-D Jo a ještě jsem obšlehl jeden franyouzský recept.
Matěj Mareček
Oxford - 3. den muzea a univerzitní park
Můj třetí den v Oxfordu. Tentokrát jsem navštívil Oxford University Museum of Natural History, Pitt Rivers Museum a Oxfordský univerzitní park.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Role digitálních služeb České televize bude posilovat, říká její nový ředitel
Jan Souček stojí od října v čele veřejnoprávní televize. V kandidátském projektu uvedl mimo jiné...
Newyorská policie zasahovala na Kolumbijské univerzitě. Vyhnala demonstranty
Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...
Česko si letos během oslav prvního máje připomene i dvacet let v EU
Sledujeme online Začínají každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a spolky,...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1230x