Letní slavnosti staré hudby 2023
18. července už tradičně v Emauzích, kde zahájím posezením u piva ve zdejší kavárně na terase, odkud rozhled na smíchovskou stranu. Dnes hrají němečtí Ensemble polyharmonique v koncertu Polyhymnia (múza hymnických zpěvů) a rovnou na komoru na nás vystřelí velkolepě znějícím nádherným Praetoriovým chrámovým zpěvem Nun bitten wir den Heiligen Geist, poté nás jeden z předchůdců táty hudby Schütz posadí na židle dvěma zpěvy, jimiž dojdeme k Andreasi Hammerschmidtovi a jeho Ach Herr wie ist meiner Feinde, jež končí neobvyklým slovem Sela nahrazujícím Amen. Naváží od téhož autora Ich lieg und schlafe, kde, jak již i na jiných místech v bibli nenávistné štvaní proti jinověrcům a pronárodům. Zde konkrétně Pomoz mi Bože, neboť ty biješ všechny mé nepřátele do čelistí a drtíš zuby bezbožných. Pak mají být Evropané oblíbení. Nyní zavítáme S Giovannim Antoniem Rigattim do Itálie a slyšíme Tota pulchra es amica mea, což je známé velebení přítelkyně mé z Písně písní. Tentýž autor osladí náladu zpěvem O suavissimum verbum, což zní až marnotratně.
Zpět na sever a varhanní předehra k Briegelovu polyfonnímu Ach Herr, lehre doch mich, pokračujeme s ním ve dvou dalších zpěvech. Po němčině zpět k Monteverdiho italštině a Nisi Dominus. Předehra též uvede Bernhardův zpěv, kde má duše žízní po Bohu. Nyní zase klasik Schütz a jeho dva zpěvy a závěrečný Scheinův Nun danket alle Gott, dostaneme přídavek, k němuž dvě zpěvačky přicházejí kontrastně zezadu. Po celý večer jsem si vychutnával půvabně znějící komplement jejich hlasů k hlasům mužským, ježto obě stojí blíže ke mně.
24. července jdeme do Troje na koncert Erató&Caritas (ta první je múzou milostné poezie a zpěvu, což je navýsost sympatické a druhá jest můzou lásky ve smyslu křesťanském (viz charitas) se souborem Hathor consort, s nímž bude zpívat sopranistka Hannah Morrison. Zahájení je instrumentální anonymní a pak se začnou střídat instrumentální skladby se zpěvy, a své skladby tu mají Barbara Strozzi, Diego Ortiz, Alesssandro Grandi, Johann Kaspar Keril, Monteverdi a Kapsberger a též Claudia sessa a Giulio Caccini. Po přestávce pak Sances, Bassani, Rognoni a opět Strozzi a Caccini. Hannah mi připadá poněkud rezervovaná, měla by přidat více emocí.
27.července ve Strahovském klášteře koncert Hudební Parnas, kdy nám hraje sestava v čele s renomovanou gambistkou Hille Perl, teorbistou Michaelem Freimuthem podpořeni cembalem Christiny Schornsheim. Hrají nutno poznamenat mistrovsky. Všichni jsou se svými nástroji prvotřídní, v prvé půli se hrají skladby Schenkovy, Weissovy, Fischerovy pro cembalo a gambové lahůdky Maraisovy. Po přestávce pak Höffler, Weiss a opět cembalový Fischer a gambový Marais. Slyšíme nejen výtečné nástroje, ale celou škálu nálad. Přídavek je milý a hravý.
29. července je neobyčejný večer ve Vzletu s názvem Terpsichoré, což múza tance a dnes nám polská Cracovia Danza Ballet už tu jednou v Kávové kantátě s kudinkou Patrícií Janečkovou. Dnes k tanci hraje malá doprovodná skupina našich hráčů s názvem Capella ornamentata.
Vidíme dvacetidílnou oslavu starých tanců převážně z období renesance. Fantastický je soubor kostýmů evokujících dobu zhruba Romea a Julie. Hudba vzata od Němců, Vlámů, Francouzů, Italů a jednoho anonyma. Moc milé a povedené. Se Sylvií volíme na radu Josefínčinu balkón a máme skvělý prostorový přehled, za což na konci Josefínce poděkuji.
31. července zase do Tróje na koncert Euterpé (Múza hudby) a posadím se na lavičku před vchod, kde právě Josefínka dnes s rozpuštěnými vlasy (Ach, ty české rusovlásky) hovoří s nějakou dvojicí. Když mě míjí, pokouším se ji opět přesvědčit, aby s námi jela na Lípu musiku. Nejde to, moc práce. Když už nic jiného, aspoň radost z hovoru s touto nejkrásnější ředitelkou festivalu na světě. U vchodu u stolku pro VIP Monika Klára a já vystrčím k jejímu malíčku svůj, čímž se zdravíme od dob kovidu. Naproti se zdravíme se vždy velice vytíženými vstupními dámami a beru si zde zpěvní texty. Po těchto festivalových milých setkáních nahoře v sále narážím na královnu české hudební fotografie, šičku a jachtařku Petru Hajskou, po jejímž boku hezounká dívenka s dlouhými hnědými vlasy. Petra mi ji představí, jde o dcerušku, takže se opět potvrzuje, že krásné matky mívají krásné dcery. Tím vším jsem fantasticky naladěn a později se dovím, že dívence je 14. Mám pocit, že ve svém sedmém životě (šest je už obsazených) si namluvím takové děvče.
Dnes Španělé Cantoría a opět se potvrzuje, že z této země přicházejí na festival prvotřídní soubory. Tento zahrnuje sopranistku, kontratenoristu, basistu a tenoristu a ty doprovází vihuela (druh staré kytary), gamba a varhanní pozitiv, takže spolu s umným zpěvem slyšíme dosti barevný a hutný zvuk doprovodu. Některé skladby jsou instrumentální a nástroje se zablýskají. Blýskají se však i zpívající. Koncert vyniká neobyčejnou pestrostí.
Změnou je, že se začíná Diego Ortizovým instrumentálním Recercada quarta sobre La Folía. Poté Batolomeu Cárceres skladbou a jeho Sus, sus, sus a navazuje anonymní třídílné Riu, riu, chiu (7), Verbum caro factum est (8) a končící Dadme albricias, hijos d‘Eva oceněno devítkou. Taktéž nádherně hlasově vyšel za devítku výběr z El Fuego Matea Flechy el Viejo. Následuje Cabezónovo Diferencias sobre El canto llano del Caballero, kde vyniknou varhany. Na řadě je Juan del Encina s třemi zpěvy, z nichž vyniká nejvíce Más vale trocar (9) a první část koncertu uzavírá Flecha el Viejo s výběrem ze zpěvu La Justa (9), kde jim to zase zpívá samo.
Po přestávce po změně pořadí začíná anonymní Yo me soy la morenica, dále Cárceresovy Soleta so jo ací a Falalalán falalalera, následuje opět špičkový Flecha el Viejo s výběrem z La Guerra sklízí zase devítku za zpěv a capella. Poté se blýskne vihuela v Narváezově Diferencias sobre „Guárdame las vacas“. Nato dvakrát zase Flecha de Viejo a nižším hodnocením, a to Que farem del pobre Joan a Teresica hermana. A po anonymním Corten espadas afiladas (musím ocitovat počátek textu „Ostré meče nechť useknou jazyky zlé. Ráno na svatého Františka mě lidé pomluvili, že jsem spal s dívkou nedotčenou. Hospodine, vysvoboď mě od zrádných rtů, od jazyka úskočného.“). Poté zase osvědčený Flecho s výběrem z La Bomba opět s devítkou a velmi srdečný zpěv jako ostatně po celý večer. Jsme nadšeni a snad jsme zažili nejlepší koncert festivalu. Přídavky dají dva. Jedna španělská píseň a znovu Sus, sus, sus.
3. srpna jsme Ve Strahovském klášteře na koncertě Concerto d’Apollo s jednoduchým programem, kde italští hudebníci houslista Alessandro Tampieri a cembalistka Valeria Montanari, podobná Monice Kláře z černovlasého období, takže musí být jasné, kam se stáčejí zraky mé. Dvojice ukáže, jak se v přelomu 17. a 18. století vyvíjela sólová houslová hra a co vše se mohlo zahrát na cembalo.
Zahajujeme desetidílnou skladbou Michele Mascittiho Sonáta D dur „Psýché, Divertissement“ op. 5, č. 12, kde každá věta výrazně odlišná. Následuje mistr nad mistry, který se uměl propagovat, tak si vymyslel ďáblův trylek. My od Tartiniho uslyšíme Sonátu g moll „La Didone Abbandonata“, op. 1, č. 10, kde to občas vypadá, že je také ďábelská zejména tempově. Cembalo se předvede v Pachelbelově Aria sekunda et variationis e moll. Překvapení na závěr první části, kdy cembalistka zazpívá anglicky Geminianiho Song III. „When Phoebus Bright“.
Po přestávce Carbonelliho Sonáta pro housle a basso continuo a dur, op. 1, č. 7, na niž naváže cembalová zvukově barevná Suita F dur „Euterpé“ pro sólové cembalo J. C. F. Fischera. Závěr obstará slavná Sonáta d moll „La Follia“ pro housle a basso continuo Arcangela Corelliho. Přidává se jedna z pěti set sonát Domenica Scarlattiho.
A jsme na konci. 8. srpna je u Šimona a Judy s Collegiem Marianem a francouzskou altistkou Delphine Galou tradiční závěrečný velký koncert Canto d‘Orfeo, čímž známo téma. Delphine má právě obsáhlý a poučný rozhovor v Harmonii, kde se mimo jiné vymezuje vůči kontratenoristům argumentujíc tím, že jejich party by měly nejlépe zpívat hlubší ženské hlasy a ne nepřirozeně zkreslované mužské. Já mám ten pocit někdy také, snad jen s výjimkou velmi maskulinního a elegantního Scholla. Zato Jaroussky mi vyloženě nesedí. V té Harmonii hezké fotky a u mě právě vnouček Davídek, tak mu říkám, že to je Delfínka a na její koncert dnes jdu. Překvapí mě o pár dnů později, kdy se mě zeptá, jaká ta Delfínka byla.
Vivaldiho Sinfonia C dur je typicky radostný kousek tohoto rudohlavého abbé. Slavný hudební pedagog J. J. Fux tu má k zazpívání ze své opery Orfeus a Eurydika árie Felice io me n’andro a Io di Lete su la sponda. K oddychu Delfínce poslouží Passacaille z Ouvertury g moll téhož skladatele. Podmanivé a melodické. Zpět k Vivaldimu a árie Zanaidy z Argippa zove Io son rea dell‘ onor mio.
Po přestávce J. J. Quantz, mistr flétny, se předvede ve strhujícím Vivace di molto z Koncertu pro flétnu a orchestr D dur a Jana jako obvykle zazáří. Z Graunova Orfea se zpívají Mio bel Nume a In mirar la mia sventura. Naprostá krása nastává, když se hraje Danse des Ombres heureuses z Gluckovy proslulé opery Orfeus a Eurydika a navazuje nejslavnější árií z této opery Che faró senza Eurydice.
Za rok v létě tedy zase. A doufám, že se ke mně přidá víc lidí, kteří zrovna nebudou na dovolené.
Richard Mandelík
Olympiáda v Paříži 2024
Vzpomínáte, jak jsem při dosud asi nejlepší olympiádě 2012 v Londýně psal, že tohle Francouzové nestrpí a budou se s Paříží ucházet o některé z dalších her.
Richard Mandelík
Velké C na jaře 2024
28. února v rudolfinské řadě koncertů předvede orchestr, jak dovede hrát klasicistně. ...........
Richard Mandelík
Pražské jaro 2024
Letos jsem se držel poněkud zpátky a zakoupil si jen 4 koncerty, z nichž jeden jsem prodal, neb se mi zkřížil s jiným a já jsem si toho nevšiml.
Richard Mandelík
Collegium marianum na jaře 2024
Navštíveny všechny tři koncerty, přičemž u prvního a druhého zaznamenávám jako loni značné obtíže vinou doslova příšerného povrchu. Uvidíme, co řekne zdraví v další sezóně.
Richard Mandelík
ČF a ČSKH na jaře 2024
Zašel jsem na šest koncertů a užil si některých slavných jmen a věhlasných krásek (Fischer, Uchida, Wang, Esfahani, Perl, Rattle, Brabcová, Vokáčová).
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Hrozí infekce z vody. Při záplavách útočí krysí horečka, může být smrtelná
Premium Vyhýbejte se kontaktu nechráněné kůže se záplavovou vodou a nepijte ji. I při úklidu bahna či...
Odstraňte Židy! Němci poslechli, Hitlerova režisérka zkřivila tvář děsem
Seriál Leni Riefenstahlová si za svou práci pro Adolfa Hitlera vysloužila přezdívku „ďáblova režisérka“....
Záchranáři evakuovali 12 tisíc lidí. Vláda bude jednat o pomoci po povodních
Povodňová vlna smetla domy v několika obcích a vrtulník se záchranáři musel přiletět na pomoc...
V Polsku u hranic s Českem se protrhla přehrada, utonuli už čtyři lidé
Už čtyři oběti na životech si vyžádaly lijáky a záplavy v Polsku. Situace je podle premiéra Donalda...
- Počet článků 750
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 234x