- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Svatý Václav jako symbol a idea Českého státu - ba národa - je symbolem podvolení našeho národa cizí moci. Toto podvolení je našimi "partnery" takto, na základě symbolů a politických gest vnímáno. Pod tímto symbolem vznikla např. Svatováclavská orlice.
Příklad: foto prezidenta Václava Havla, an přiklání s mazlivým úsměvem svoji hlavu k rameni prezidenta U.S.A. G.W. Bushe, je zásadním symbolem naší podřízenosti cizí autoritě.
Svatý Václav jako symbol a idea Českého státu - ba národa se nikdy nepodvolil
Čechy nepravidelně odváděly daň míru (tributum pacis) do Bavorska již od dob Karla Velikého (od roku 806)[ Paltební povinnost převedl Václav do Saska na základě dohody s Jindřichem. Smírné řešení a „poddání se“ spojené s placením daně uchránilo rodící se český stát před Jindřichovou dobyvačnou politikou uplatňovanou vůči severnějším Slovanům. Související Jindřichův dar relikvie (paže) svatého Víta dokládá, že Václava uznával za politického a křesťanského partnera.. Stejnou daň odvádělo Sasko Maďarům a v tehdejší době to byla věc zcela běžná.
Ohanet se znalostmi historie a zaroven psat o narodnich zajmech Vaclava je humorne
Není to zas tak od věci, i když přesnější by bylo psát o svatováclavské tradici, která je bytostně spojena s českou státností (i když i sama osobnost knížete Václava se z chatrných pramenů rozhodně nedá hodnotit negativně; zaprodání "Německu" je ahistorickou konstrukcí). Boleslav už pár let po Václavově smrti nechal přenést jeho ostatky, hlásili se k němu Přemyslovci, o Karlu IV. netřeba mluvit (Svatováclavská koruna), ctili ho i husité...
Každý mocenský režim vytváří své ikony, své svaté, aby mohl lépe ovládat lidi.
Je nutné ale také uznat, že ti se tomu zase až tak moc nebrání a ochotně jako ovce za nimi jdou, potřebují v něco a někomu věřit.
Církev pro šíření svého vlivu a moci toho vždy využívala, a vytvářela své svaté.
No a kníže Václav se zřejmě v té době jen hodil a byl použit, přestože žádné věrohodné historické prameny jeho státnickou výjimečnost neprokazují, ba naopak, jeho neblaze proslulý bratr na tom byl z tohoto hlediska zřejmě daleko lépe.
Ono když dáme prostor všem spekulacím, tak on tam byl vůbec v tomto období u Přemyslovců pěkný vyvražďovací koktejl, ve kterém lze spekulovat, kdo měl koho na svědomí. Asi bych byl hodně opatrný, kdyby mě kdokoliv ze čtveřice Ludmila, Drahomíra, Václav a Boleslav pozval na pokec stranou. Každopádně přečíst si cokoliv o Václavovi z různých pramenů znamená získat informace o mnoha naprosto různých lidech a mnoha různých i navzájem si odporujících činech :-) Mě asi nejvíc fascinuje Vančurův popis, kde jde sice o uměleckou licenci, ale takový Václav by člověku připomínal... Kdo zná, najde spoustu ekvivalentů v současné české i světové politice...
Ono by to s těmi následky odstranění patronů naší země nebylo tak tragické, jako je to, co se nyní děje v západoevropských státech.
Spor o názor na svatého Václava je skutečně jen o názoru na jednoho člověka, o němž navíc jsou velice skoupé historické prameny. Ono sae vůbec neví, jak to s tou vraždou bylo. Že k ní došlo, o tom spory nejsou, ale zda to byl boj o charakter státu, nebo zda to byl jenom boj o koryto (stát byl jen jeden, bráchové byli dva), dokonce se připouští (i když by to neodpovídalo iluzi o spravedlivém Václavovi, ale těch iluzí v historii, které nejsou pravdivé, je habaděj), že to ze strany Boleslava byla preventivní sebeobrana - Václav věděl, že je tady ještě jeden bratr a navíc úspěšnější z hlediska plození potomstva, atak chtěl Boleslava odstranit a jemu nic jiného nezbylo než zaútočit preventivně o den nebo dva dříve).
Zavražděn však byl Václav, a tak toho církev využila, aby měla svatého patrona jedné země, kde stále ještě teprve rozšiřovala svůj vliv. Zavraždění lze vždy obrátit o sto osmdesát stupňů.
takže spor o Václava není dost dobře možné rozsoudit, protože historické prameny nám nabízejí velice málo hodnověrných informací.
Avšak to není hlavní důvod toho, že odstranění něčeho, co připomíná svatého Václava by pro nás nebylo tak tragické, jako je pro západoevropské země současné přehazování výhybky.
I kdybychom zavhrhli svatzého Václava, tak to u nás neznamená, že by ženy musely chodit na paži vzdáleny od cizinců, aby nebyly znásilněny.
Podle historiků je možné, že bratři se dostali spolu do hádky. Silnější Václav povalil na zem mladšího Boleslava a stál nad ním taseným mečem. Družina Boleslava slyšela hádku a běžel na místo a tam viděla, jak Václava stoji nad ležícím Boleslavem s taseným mečem a tak někdo z družiny Boleslava jej probodl. Václavovo králoství sahalo kolem Prahy, Boleslav sjednotil Čechy a hranice Čech rozšířil, až na hranice Kyjevské rusy. To, že Václav odváděl artribut Sasku, nebylo v té době nic divné, protože Sasko zase to samé odvádělo Maďarsku, byl to polatek za mír. Jeho kult založil právě Boleslav.
zároveň si tak připomínáme že bratrovrah nepotrestán se usadil na trůn a bylo ticho po pěšině-je to pro nás lichotivý obraz?
Myslíte si, že v tehdejší době to bylo v evropských panovnických rodinách něco výjimečného?
A to, co si navzájem prováděli tři vnukové Boleslava I., aby se dostali na trůn (pokusy o zavraždění v lázni, kastrace, vyhánění do zahraničí, oslepování, dvacetileté věznění, svrhávání z trůnu, zvaní si Poláků, aby to s bráchou vyřešili oni, vyvraždění celého oddílu osobních strážců), to bylo ještě horší. Vražda je sice vražda, ale v bratrské dvojici Václav - Boleslav I. byla jenom jedna, zatímco o 80 až 110 let později tady vražda sice nebyla, ale pokus o ní ano (Oldřich se na posledním chvíli dozvěděl, že Boleslav III. jej chce zavřaždit v lázni, a tak prchl do Německa), ake i celkově a bez té úspěšné vraždy to mezi bratrskou trojicí Boleslav III, Jaromír a Oldřich bylo 35 let nepřetržitého trýznění, zmrzačování a věznění.
Souhlasím s vámi až na jedno. Nedělejme ze sebe chudinky, kteří neustále čelili nějaké agresi zvenčí. Přemyslovci nebyli o nic lepší ani horší než okolní panovníci. Všichni bojovali o svoje místo "na slunci" v prostoru střední Evropy. Někdo lépe, někdo hůře, někdo úspěšně někdo méně.
Něco bychom zase měli poslat do Němec, kolik volů, kolik stříbra?
Určitě. Ale to stříbro přepočítat na voly, ještě jich několik přidat a poslat jen ty.