Vlaky pro "horních deset tisíc"?

Včera jsem se rozhodl jet po delší době vlakem do Prahy. Očekával jsem některé nepříjemnosti, ale to co se mi přihodilo, to byl až příliš silný šálek kávy.

V půl šesté ráno jsem přišel v Mostě na vlakové nádraží a chtěl si nechat potvrdit vyplněnou a na kurzu situovaném jako nultý ročník FSV UK studentskou kartičku, na základě které bych měl poté určitou slevu. Leč paní za přepážkou mi ji nepotvrdila, protože prý nejde ani o střední školu, ani o denní či dálkové studium školy vysoké a ani o přípravu na budoucí povolání. Je to divné, protože někteří lidé z kurzu na tyto kartičky jezdí, ostatně vždyť mi na ni dali i razítko v kanceláři, proč by to jinak dělali, kdyby věděli že mi to bude k ničemu? Jenže paní byla neoblomná. Kdo studuje nultý ročník, má prostě smůlu. A kdo studuje kurz na přijímačky na vysokou, tak také. Vysoká škola není budoucí povolání.

Řekl jsem si tedy o obyčejnou zpáteční jízdenku na trase Most - Praha-Holešovice. Cena? 337 korun. Nejsem z žádného levného kraje, ale zarazilo mě to. "Já nechci ale první třídu," vyhrkl jsem. Paní za přepážkou se jen pousmála. Byla to skutečně třída cestovní, tedy druhá.

Jednoduché propočty. Z Mostu do Prahy to mám osmdesát kilometrů, pokud absolvuji dvakrát tuto cestu a při spotřebě necelých sedm litrů na sto kilometrů, vychází mi při ceně benzinu 22,50 Kč/litr, za kterou tankuji, vychází mi cena necelých třista korun. Nehledě na to pohodlí. Kdyby alespoň byly vlaky čisté a útulné!

V Ústí jsem musel čekat na rychlík z Dresdenu do Prahy, na který jsem přestupoval. Vlak byl samozřejmě plný Němců, v jednom kupéčku seděli pouze čtyři lidé. Na dalších čtyřech místech měli položené batohy. To je panečku ohleduplnost!

Ale vraťme se k ceně lístku. Autem do Prahy mi trvá cestu i v nynější době, kdy se opravuje most v Korozlukách a je zde tak několikakilometrová objížďka s nejvyšší povolenou rychlostí padesát kilometrů za hodinu a mezi Louny a Slaným je několikakilometrový úsek taktéž s omezenou rychlostí, trvá hodinu a půl. Další půlhodinu mi trvá cesta po Praze, než zaparkuji pár metrů od místa, kde kurz probíhá.

Na vlak jsem musel vstávat o dvě hodiny dříve, než vstávám když jedu autem. Z domu jsem vycházel po páté hodině ráno, na nádraží jsem byl v půl šesté. Kdybych si nepotřeboval vyřídit studentskou průkazku, celý režim by se mohl o půl hodiny posunout. V šest vyjížděl vlak z Mostu, v Holešovicích byl skoro v půl deváté. Další čtvrt hodinu mi trvalo než jsem se dostal do cíle. Suma sumárum: 0,5 hodiny cesta na nádraží, 2,5 hodiny cesta vlakem, 0,25 hodiny cesta z nádraží = 3 hodiny a 15 minut. Za více peněz daleko delší čas.

Proč nemohou České dráhy reagovat pružněji na klesající cenu pohonných hmot? Mají sice jiné vstupy, jenže ČD tu nejsou od toho, aby vydělávaly, ale aby sloužily. Stejně jsou ve ztrátě a stejně se tyto ztráty doplácejí z daní všech. Nebylo by lepší, kdyby ČD snížily ceny třeba i o polovinu, aby byli lidé více motivováni k tomu využívat vlaky?

Proč bych měl v současnosti jet do Prahy vlakem, když nejenže to trvá déle, ale i zaplatím více než kdybych jel autem? Není to sice příliš ekologické řešení, jet sám autem, jenže ušetřím tím oproti vlaku několik stovek ročně. I pokud započítám dálniční známku...

Cesta vlaky se stává dostupnou jen pro "horních deset tisíc".

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Luke Vojtěch | neděle 14.12.2008 21:41 | karma článku: 25,18 | přečteno: 2113x