Scestné úvahy europoslance Havla
Nejprve fakta:
- podle smlouvy z Nice by Komise ustavená letos na podzim měla mít méně členů, než je členských států. Rokem 2009 by tedy měl začít fungovat systém rovnoprávné rotace, co se týče práva členských zemí nominovat eurokomisaře. Smlouva stanoví jen tento princip; konkrétní počet komisařů a klíč k zajištění oné rovnoprávné rotace musí být přijat členskými státy (Radou ministrů, která rozhodne jednomyslně).
- podle Lisabonské smlouvy se mělo na tento systém přejít až v roce 2014 s tím, že Evropská rada může rozhodnout jinak a stanovit jiné pravidlo pro určení počtu komisařů. V rámci závazků, které na sebe vzaly ostatní členské státy, aby vyšly vstříc Irsku, bylo dohodnuto, že Evropská rada využije tohoto práva a rozhodne, že i po roce 2014 bude počet komisařů odpovídat počtu členských zemí a každá země tak bude stále mít „svého“ komisaře.
Havlova teze zní: nebude-li ratifikován Lisabon a bude-li postupováno podle Nice, Česká republika by mohla být vybrána za zemi, která jako jediná nebude mít komisaře. Povazuji ji za scestnou z několika důvodů:
1. Především: Jiří Havel zapomíná na jednomyslnost v Radě, která je k jakémukoli rozhodnutí v této oblasti nutná. Lze si představit, že v případě postupu ostatních zemí podle Havlovy logiky by česká vláda nepoužila svého práva veta? Opravdu si Jiří Havel myslí, že by si žádná jiná země neřekla, že příště může být v roli osamoceného a „trestaného“ člena ona – a proto se rozhodne nepřispět k vytvoření takového precedentu? Očekává snad, že příští česká vláda bude tak slabá a neschopná, že si nebude s to s touto argumentací najít mezi 26 ostatními zeměmi spojence?
2. Je velmi nepravděpodobné, že by kompromis o počtu komisařů podle Nice spočíval v rozhodnutí, že komisařů bude 26. Formulace z Nice („Počet členů Komise je nižší než počet členských států.“) je neurčitá, aby byl prostor pro dojednání kompromisu v Radě. Ale záměr je jasný: dostat počet komisařů na 20 nebo méně, neboť existuje poměrně široká shoda na názoru, že vyšší počet komisařů narušuje její efektivitu (oslabuje klíčový princip rozhodování ve sboru; vede k rozmělňování portfolií jednotlivých komisařů, atd.). Kosmetická změna, kdy by se počet snížil jen o jednoho komisaře, by byla politicky těžko obhajitelná.
3. Letitá politická kultura evropských institucí stojí na jednom základním principu: nezahánět žádného partnera do kouta, nepřistupovat k silovým řešením, hledat konsensus. Použití veta je vnímáno jako porážka všech: země, která byla nucena tuto „atomovou pumu“ použít, i ostatních, které ji k tomu dotlačily a dosáhly tak zablokování situace. Bohužel zejména česká a polská vláda udělaly v uplynulých letech hodně proto, aby tato politická kultura vzala za své, ale její zakořenění je silnější. Co víc, racionálně vzato je její existence nezbytnou podmínkou dlouhodobého fungování unie. Havlem nastíněný scénář je v příkrém rozporu s touto politickou kulturou: zahnat jednu zemi do kouta a „trestat ji“ by bylo kontraproduktivní a z hlediska dalšího vývoje EU velmi nebezpečné.
4. Po té, co Irsko mělo problém s ratifikací Lisabonské smlouvy, jedním z ústupků byl závazek, že i nadále budou mít Irové (a tím pádem i všichni ostatní) „svého“ komisaře. Bylo by poněkud zvláštní, kdyby jiná země tváří v tvář svým obtížím s dokončením ratifikace té samé smlouvy byla naopak postihována tím, že o „svého“ komisaře přijde!
To vše samozřejmě neznamená, že nějaká „moudrá“ hlava v EU nemůže s Havlovým scénářem skutečně přijít. O hloupé či nehorázné návrhy nikdy nebyla nouze... Jen je třeba jim včas zakroutit krkem a hlavně jim zbytečně nedodávat váhy. Pokud Jiří Havel skutečně něco takového v evropských kuloárech slyšel, měl by to ignorovat nebo o tom psát jen ve smyslu, že eventuální vláda ČSSD by nikdy takový postup nepřijala. Ne z toho dělat strašáka pro vnitropolitické použití.
Naproti tomu je mnoho dobrých důvodů, proč požadovat po Václavu Klausovi rychlý podpis Lisabonské smlouvy:
- neboť je to smlouva, jejíž přijetí je v zájmu České republiky;
- neboť reprezentantem suveréna (lidu) je u nás Parlament, který smlouvu již schválil; prezident, jehož legitimita je od Parlamentu odvozena, by jeho vůli neměl blokovat;
- a také neboť zpožděné vstoupení v platnost Lisabonské smlouvy skutečně vyvolá právní problémy ohledně složení Komise (jako se již stalo ve věci složení Evropského parlamentu), které by si mohla EU ušetřit (což je v zájmu všech).
Lze proto respektovat vůli Václava Klause nepodepsat, dokud neproběhne druhé irské referendum. Ale vláda i Parlament by po něm již dnes měly chtít jasné vyjádření, že pokud Irové smlouvu schválí, Lisabonskou smlouvu bezprodleně podepíše.
Pokud odmítne, existují legitimní a rozumné způsoby, jak na něj tlačit. Ne planým vyhrožováním a vytvářením strašáka z ostatních zemí v EU. Klaus je náš domácí problém, řešme si jej doma. Prezident blokuje vůli Parlamentu a komplikuje situaci vládě? Tak ať si Parlament a vláda najdou způsoby, jak komplikovat situaci jemu. Něco podobného se již stalo v době první Klausovy vlády, když Josef Zieleniec vedl souboj s Václavam Havlem o to, kdo vede zahraniční politiku – zda Hrad nebo Černínský palác. Nebo později mezi Paroubkovou vládou a Václavem Klausem. Skrouhnout prezidentovy zahraniční cesty, seškrtat rozpočet jeho administrativy, odmítat kontrasignaci prezidentských aktů ze strany premiéra... Vláda i Parlament mají nástroje, jak ukázat, kdo hraje v českém ústavním systému prim.
Není novinkou, že mezi „proevropskou“ ČSSD a „euroskeptickou“ ODS je mnoho styčných bodů. Myšlenkové postupy Jiřího Havla ukazují, že k nim patří i hluboké nepochopení politické kultury EU. Trestat, nutit, vydírat, válcovat – ano, to je běžný standard, který do naší politické kultury vnesly ODS a ČSSD; v EU to funguje (naštěstí) trochu jinak. Nehrozí nám tam žádné trestání, ale spíše postupný odsun na okraj, kvůli pověsti divné země, se kterou se nedá dohodnout a kterou reprezentují zvráceně uvažujíci politici s paranoidními tendencemi...
Lukáš Macek
Pochybná Vondrova obrana aneb předsednictví bylo předražené celé...
Podle časopisu Respekt se ministr Vondra v kauze Promopro mimo jiné brání i argumentem, že celkové výdaje na naše předsednictví byly srovnatelné s výdaji srovnatelně velkých zemí, které Unii předsedaly před námi. To je velmi překvapivé tvrzení...
Lukáš Macek
Při manipulaci s žárovkami se člověk snadno spálí, pane Fajmone…
Že se lze o žárovku pěkně spálit, ví každé malé dítě. Ne tak europoslanec Fajmon, který si na svému blogu přisadil v nadávání proti zákazu prodeje žárovek v Evropské unii. Nerad se opakuji a o tomto tématu už jsem zde psal. Ale když vidím, co si ostřílený europoslanec troufne napsat, nelze nereagovat...
Lukáš Macek
ODS 2010: jeden krok vpřed, dva kroky zpět?
Nikdy jsem neskrýval svou skepsi ohledně schopnosti ODS stát se stabilní a silnou stranou přijatelnou pro široký okruh voličů pravice a středu. Nástup Petra Nečase a vznik středopravé vládní koalice jsem přesto sledoval s nadějí, že jsem se mýlil a že i u nás se snad konečně dožijeme vzniku názorově pluralitní silné pravicové strany, jako je známe ze zavedených demokracií. Co zbývá z této naděje po událostech uplynulých dní?
Lukáš Macek
Pražský podraz: zneužitý Tůma, otestovaný Nečas a Schwarzenberg
Doposud jsem byl přesvědčen, že obroda „Nečasovy“ ODS je iluze a Schwarzenbergova TOP09 geniálním marketingovým tahem Miroslava Kalouska a jeho někdejšího (klausovského) křídla u lidovců. Ale byly to jen hypotézy na základě pozorování minulosti a aktuálního složení obou stran. Nyní přišel test v podobě konkrétních rozhodnutí.
Lukáš Macek
Proč má smysl jít k senátním volbám
Za pár dní se bude volit třetina nových senátorů. Jak už bývá zvykem, většina voličů asi zůstane doma. A pokud přijdou, tak hlavně kvůli volbám komunálním. Lze se divit? Senát dodnes nedokázal přesvědčit o své nezbytnosti. Zažil pár chvil slávy (např. obrana ústavy za „opoziční smlouvy“, zamezení podezřelému nákupu Gripenů, serióznější přístup k evropským tématům, vítězství nad prezidentem ve střetu o charakter Ústavního soudu), poslední dobou však ničím moc nezaujal. Navzdory tomu – či právě proto – stojí za to k senátním volbám 2010 jít.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Izrael přitvrzuje. Rakety oplatil Hizballáhu obřím náletem, invaze je na spadnutí
Sledujeme online Na 120 objektů Hizballáhu v Libanonu za pouhou hodinu zasáhlo izraelské letectvo. Hnutí zase na...
Tajemné armády v nejstarší bitvě v Evropě? Archeologům pomohly šípy
Nejstarší zdokumentovaná bitva v Evropě dostala díky mnohaleté práci archeologů mnohem jasnější...
Rodiče omlouvají děti z výuky LGBT+, radí jim odpůrci „homosexualistů“
Začátek školního roku kromě testů, úkolů či rodičovských schůzek přinesl také netradiční žádosti. V...
I černošské dívky mají otce. Heinz se omluvil za reklamu na omáčku
Firmu Heinz obvinili ze stereotypizace v reklamě poté, co společnost zveřejnila ve stanicích...
Chata k rekonstrukci s pozemkem 1007 m2
Jitřní, Zdiby - Přemyšlení, okres Praha-východ
4 900 000 Kč
- Počet článků 103
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2820x
Lídr kandidátky SNK ED ve volbách do Evropského parlamentu 2009.