Rozhovory s českými muslimkami DNES

Před týdnem vyšla v magazínu MF DNES reportáž o českých muslimkách, která mě celkem pobavila. Pokud bylo záměrem některých z muslimek využít reportáž k šíření islámu (arabsky dawa), určitě se jim to v jistém smyslu podařilo. Bohužel také se některým z nich podařilo prokázat, že přítomnost islámu a muslimů v ČR je spíše otázkou kulturní expanze, než náboženskou otázkou.

 


Rozhovory s českými muslimkami DNES
Před týdnem vyšla v magazínu MF DNES reportáž o českých muslimkách, která mě celkem pobavila. Pokud bylo záměrem některých z muslimek využít reportáž k šíření islámu (arabsky dawa), určitě se jim to podařilo. Bohužel také se některým z nich podařilo prokázat, že přítomnost islámu a muslimů v ČR je spíše otázkou kulturní expanze, než náboženskou otázkou.
Představa, že v naší Evropské kultuře musí žena dokazovat svou hodnotu, je sice mezi neevropskými muslimy velice často rozšířeným mýtem, ale neodráží realitu. Pokud bychom chtěli soudit naši evropskou společnost, obdobně jako jedna z muslimek tvrdících, že žena musí v západní kultuře dokazovat svou hodnotu, museli bychom podobným způsobem odsoudit islám a muslimy, kvůli idiotům praktikujícím vraždy ze cti, obřízku žen, nebo bití žen.
Pokud věříme v liberální demokracii, nemáme právo nutit někoho k tomu, aby žil podle našeho liberalně demokratického modelu, ale máme právo ho nutit k dodržování našich zákonů. Prostě každý si může vybrat, jestli v Evropě chce žít a dodržovat naše pojetí lidských práv, společnosti a hodnot, nebo ne. Cizí civilizace nechtějí, abychom jim my vnucovali naše hodnoty, tak by oni neměli vnucovat nám své.
Píši to z toho důvodu, že mi celý článek o českých muslimkách připadl, jako by muslimky považovaly islám za kulturní celek a ne náboženství. Už samotný fakt, že vyzdvihovaly jako jeden z důvodů konverze fakt, že podle nich nemusí v islámu žena nijak pracovat a podílet se na provozu rodiny, mi příjde spíše jako argument lenivosti, než pravosti víry.
Za nešťasné také považuji slova jedné z dotazovaných, že by nejradši většinu lidí, kritizujících jejich oděv, poslal do pr…, ale to nemůže, protože reprezentuje islám. Takže to poztom vyznívá, jako by se muslimové záměrně přetvařovali a hráli si na „hodné“ kvůli PR u veřenosti a ne víře.
A nakonec se v rozhovorech opět setkáváme s tématem 11. září a vztahem násilí a náboženství. To, že většina muslimek v reportáži pochybuje o odpovědnosti islámských extremistů za teroristické útoky z 11. září 2001 mě ani tak nepřekvapuje, je to velice zakořeněná konspirace nejen mezi muslimy. Jedna z dotazovaných muslimek jde ale na samou hranu antisemitismu, když obviňuje z 11. záři židy. Bohužel je to kolorit názorů některých dnešních muslimů.
Osobně se spíše pozastavuji nad argumentací, že křesťané také terorizovali muslimské zemně a argumentem křižových výprav, což jen ukazuje na neznalost dané muslimky na celý problém středověku a hlavně, proč by dnešní liberální demokracie měla nést odpovědnost za náboženský fanatismus předchozích generací? Jako muslim to považuji jen za další důkaz selhání vztahů mezi části českých muslimů a českou společnosit a mohu si to dovolit říci, neboť pocházím z Valašska, které v 16. – 17. století osídlili pastevci prchajíci z Valašského rumunska před netolerancí muslimských nájezdníků.
Přesto, že zde uvádim jen kometář k několika negativním jevům, které prezentovaly některé z muslimek v článku, myslím si, že článek je relativně dobrým textem pokoušejícím se ukázat pravý stav české muslimské komunity. Stav, v němž se ukazuje, že ve skutečnosti je tolik verzí islámu a jeho chápání, kolik je muslimů. Neboť se v článku setkáváme s názory fundamentalistickými, předsudkovými, ale i liberalními, až dokonce feministickými. Proto všem tento článek doporučuji k přečtení, naleznete ho zde. http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=012&r=magazin_dnesMD&idc=1554853

Představa, že v naší Evropské kultuře musí žena dokazovat svou hodnotu, je sice mezi neevropskými muslimy velice často rozšířeným mýtem, ale neodráží realitu. Pokud bychom chtěli soudit naši evropskou společnost, obdobně jako jedna z muslimek tvrdících, že žena musí v západní kultuře dokazovat svou hodnotu, museli bychom podobným způsobem odsoudit islám a muslimy, kvůli idiotům praktikujícím vraždy ze cti, obřízku žen, nebo bití žen a zaštiťujícim se islámem.

Pokud věříme v liberální demokracii, nemáme právo nutit někoho k tomu, aby žil podle našeho liberalně demokratického modelu, ale máme právo ho nutit k dodržování našich zákonů. Prostě každý si může vybrat, jestli v Evropě chce žít a dodržovat naše pojetí lidských práv, společnosti a hodnot, nebo ne. Cizí civilizace nechtějí, abychom jim my vnucovali naše hodnoty, tak by oni neměli vnucovat nám své.

Píši to z toho důvodu, že mi celý článek o českých muslimkách připadl, jako by muslimky považovaly islám za kulturní celek a ne náboženství. Už samotný fakt, že vyzdvihovaly jako jeden z důvodů konverze, že podle nich nemusí v islámu žena nijak pracovat a podílet se na provozu rodiny, mi příjde spíše jako argument lenivosti, než pravosti víry. A nakonec je to nesmysl i v praxi, muslimky se stejně podílejí na provozu rodiny, když nechodi do práce minimálně berou socialní dávky. Takže nakonec to ukazuje na problém v myšlení, nechtěji sice pracovat, ale chtějí být doma, protože jim to prý zakazuje víra, ale brát socialní dávky od nevěřících jim nevadí.

Za nešťasné také považuji slova jedné z dotazovaných, že by nejradši většinu lidí, kritizujících jejich oděv, poslal do pr…, ale to nemůže, protože reprezentuje islám. Takže to nakonec vyznívá, jako by se muslimové záměrně přetvařovali a hráli si na „hodné“ kvůli PR u veřenosti a ne víře.

A nakonec se v rozhovorech opět setkáváme s tématem 11. září a vztahem násilí a náboženství. To, že některé muslimky v reportáži pochybují o odpovědnosti islámských extremistů za teroristické útoky z 11. září 2001 mě ani tak nepřekvapuje, je to velice zakořeněná konspirace nejen mezi muslimy. Jedna z dotazovaných muslimek jde ale na samou hranu antisemitismu, když obviňuje z 11. záři židy. Bohužel je to kolorit názorů některých dnešních muslimů.

Osobně se spíše pozastavuji nad argumentací, že křesťané také terorizovali muslimské zemně a argumentem křižových výprav, což jen ukazuje na neznalost dané muslimky na celý problém středověku a hlavně, proč by dnešní liberální demokracie měla nést odpovědnost za náboženský fanatismus předchozích generací? Jako muslim to považuji jen za další důkaz selhání vztahů mezi části českých muslimů a českou společnosit a mohu si to (snad) dovolit říci, neboť pocházím z Valašska, které v 16. – 17. století osídlili pastevci, podle jedné z teorii části historiků, prchajíci z Valašského rumunska před netolerancí muslimských nájezdníků.

Přesto, že zde uvádim jen kometář k několika negativním jevům, které prezentovaly některé z muslimek v článku, myslím si, že článek je relativně dobrým textem pokoušejícím se ukázat pravý stav české muslimské komunity. Stav, v němž se ukazuje, že ve skutečnosti je tolik verzí islámu a jeho chápání, kolik je muslimů. Neboť se v článku setkáváme s názory fundamentalistickými, předsudkovými, ale i liberalními, až dokonce feministickými. Proto všem tento článek doporučuji k přečtení, naleznete ho zde.

 

Autor: Lukáš Lhoťan | pátek 1.4.2011 11:46 | karma článku: 23,05 | přečteno: 2870x