Islámští myslitelé - Fethullah Gulen

Fethullah Gulen je americký muslim tureckého původu, který patří k výrazným dnešním muslimským myslitelům, ovlivňující desítky milionů muslimů po celém světě. Výchozím bodem Gulenových myšlenek je islám z pohledu súfismu v kombinaci s myšlenkami liberální demokracie.


Islámští myslitelé
Fethullah Gulen
Fethullah Gulen je americký muslim tureckého původu, který patří k výrazným dnešním muslimským myslitelům, ovlivňující desítky milionů muslimů po celém světě. Výchozím bodem Gulenových myšlenek je islám z pohledu súfismu v kombinaci s myšlenkami liberální demokracie.
Gulenovo geniálního spojení historické tradice s budoucností v občanské společnosti, založené na neexistenci dominantního etnika, nebo náboženské příslušnosti, je ukázkou vlivu způsobu interpretace islámu na efektivitu integrace muslimských přistěhovalců.
Evropské vlády a odborníci si mnohdy ani neuvědomují, že Gulenem inspirovaní islámští aktivisté představují jednu z nejdůležitějších obran proti radikálnímu islamismu. Neboť radikální islámisté se orientují na podporu islámských nadací, mešit a center, kde se hlásá přísný islamisticky výklad islámu (převážně finančně i ideologicky sponzorovaný ze Saudské Arábie), kdežto Gulenem inspirovaní muslimové podporují pouze budování škol s moderní společenskou a vědeckou výukou a prosazováním súfismu jako pravého islámského pohledu.
Jak například uvádí sborník „Islám a jihovýchodní Evropa“ (Občanský institut 2010), ukázalo se, že v Balkánských zemích jsou Gulenem inspirované islámské organizace mešity, jedinými plnohodnotnými protivníky pro islámistické mešity a nadace financované ze Saudské Arábie, a zároveň nabízejí v současnosti jediný muslimský životaschopný návrh koexistence mezi muslimy a křesťany, založený na toleranci a porozumění.
Ukázka Gulenových myšlenek
Gulen se snaží mezi muslimy oživit původní pojetí ideálního člověka, jak ho definoval Mohamed a jeho následovníci Rúmi, Omar Chajám a další. Tento ideální člověk je v jasném rozporu s myšlenkou ideálního člověka z pohledu islamistů a muslimské ortodoxie.
Gulen například charakterizuje ideálního člověka z pohledu islámských mystických myslitelů, takto:
„Budou dokonale milovat pravdu, a kdykoliv to bude nutné, budou připravení opustit svou rodinu a domov, aby ji podpořili. Bez ohledu na věci tohoto světa, pohodlí, nebo luxus, využívají nadání, které jim svěřil Bůh pro prospěch lidstva a jeho budoucnost. Budou žádat pomoc Boha a udělají co bude v jejích silách, aby ochránili budoucnost tak, jako kvočna ochraňuje svá vejce. Celý jejich život bude zasvěcen cestě pravdy. Tito noví lidé spojí hlubokou spiritualitu, poznání, uvažování, vědecký temperament a moudrý aktivismus. Nebudou nikdy spokojení s tím, co vědí, a budou své znalosti sebe sama, přírody a Boha neustale rozšiřovat.“ (Toward a Global Civilization of Love and Tolerance, český v knize Dialog civilizací – Gulenovy islámské ideály a humanistický diskurz, 2010)
Životopis Fethullaha Gulena.

Gulenovo geniálního spojení historické tradice s budoucností v občanské společnosti, založené na neexistenci dominantního etnika, nebo náboženské příslušnosti, je ukázkou vlivu způsobu interpretace islámu na efektivitu integrace muslimských přistěhovalců.

Evropské vlády a odborníci si mnohdy ani neuvědomují, že Gulenem inspirovaní islámští aktivisté představují jednu z nejdůležitějších obran proti radikálnímu islamismu. Neboť radikální islámisté se orientují na podporu islámských nadací, mešit a center, kde se hlásá přísný islamisticky výklad islámu (převážně finančně i ideologicky sponzorovaný ze Saudské Arábie), kdežto Gulenem inspirovaní muslimové podporují pouze budování škol s moderní společenskou a vědeckou výukou a prosazováním súfismu jako pravého islámského pohledu.

Jak například uvádí sborník „Islám a jihovýchodní Evropa“ (Občanský institut 2009), ukázalo se, že v Balkánských zemích jsou Gulenem inspirované islámské organizace a mešity, jedinými plnohodnotnými protivníky pro islámistické mešity a nadace financované ze Saudské Arábie, a zároveň nabízejí v současnosti jediný muslimský životaschopný návrh koexistence mezi muslimy a křesťany, založený na toleranci a porozumění.

Ukázka Gulenových myšlenek

Gulen se snaží mezi muslimy oživit původní pojetí ideálního člověka, jak ho definoval Mohamed a jeho následovníci Rúmi, Omar Chajám a další. Tento ideální člověk je v jasném rozporu s myšlenkou ideálního člověka z pohledu islamistů a muslimské ortodoxie.

Gulen například charakterizuje ideálního člověka z pohledu islámských mystických myslitelů, takto:

„Budou dokonale milovat pravdu, a kdykoliv to bude nutné, budou připravení opustit svou rodinu a domov, aby ji podpořili. Bez ohledu na věci tohoto světa, pohodlí, nebo luxus, využívají nadání, které jim svěřil Bůh pro prospěch lidstva a jeho budoucnost. Budou žádat pomoc Boha a udělají co bude v jejích silách, aby ochránili budoucnost tak, jako kvočna ochraňuje svá vejce. Celý jejich život bude zasvěcen cestě pravdy. Tito noví lidé spojí hlubokou spiritualitu, poznání, uvažování, vědecký temperament a moudrý aktivismus. Nebudou nikdy spokojení s tím, co vědí, a budou své znalosti sebe sama, přírody a Boha neustale rozšiřovat.“ (Toward a Global Civilization of Love and Tolerance, český v knize Dialog civilizací – Gulenovy islámské ideály a humanistický diskurz, 2010)

Životopis Fethullaha Gulena.

Autor: Lukáš Lhoťan | pondělí 28.3.2011 13:20 | karma článku: 14,52 | přečteno: 1474x