Novináři versus anarchokapitalismus: Smrtící neštovice, smrtící stát

Třetí reakce na výtky pana Michala Kašpárka, šéfredaktora webu Finmag, vůči anarchokapitalismu. Tentokrát na témata: Smrtící Neštovice, smrtící stát.

p. Kašpárek se táže:

3, Dokázala by bezstátní společnost vymýtit neštovice – které zabily přes tři sta milionů lidí jen v minulém století – tak účinně jako spolupracující státy, které při tom porušovaly váš ideál neagrese (vakcíny pro chudé zaplatili bohatí z daní a očkovalo se povinně)?

 

To je originální námitka. Uznávám. Jen je, mimo jiné, problém, že s tím nadhazujete i minulé století, a účinně spolupracující státy, které porušují (ve Vašem pojetí "nějaký") princip neagrese. Protože státy, podle různých odhadů, kromě neštovic, vymýtili v minulém století (ve smyslu tzv. democide, viz odkaz dole) také přibližně 262 000 000 lidí. A k tomu, podle různých odhadů, desítky miliónů lidí v roli vojáků (s tím, že to byli především odvedenci, někdy i mladiství a děti, nikoliv dobrovolně bojující žoldnéři) atd. (O přesná čísla se nebudu dohadovat, vždy budou jen řádové, hrubé). Ostatky zmasakrovaných v tomto slavném století států nacházíme dodnes. Nemůžu to tvrdit jistě, ti lidé v rámci státního poskytování "bezpečnosti" zemřeli takže už k tomu nic neřeknou, ale myslím si, že by princip neagrese po svých pekelných, věřím, že často nesmírně bolestivých zážitcích, asi úplně nerelativizovali, na rozdíl od Vás, z pohodlí Vašeho obydlí nebo kanceláře. Takže to jen abychom tu "zdraví-prospěšnou" slávu státu zasadili zpátky do oceánem-krve-prolité reality. A jen pro Vaše ještě zřetelnější upozornění, odmítání agrese znamená přesněji odmítání vraždění, krádeží, loupeží, znásilňování, násilného zotročování, podvodů apod. Napsal jste ironicky "váš ideál neagrese" směrem k libertariánům, můžete prosím jmenovat který ze mnou jmenovaných projevů agrese obhajujete? Který Vám nevadí nebo se Vám zdá relativní? Nebo se Vám líbí? Obhajujete spíš krádeže, vraždění nebo znásilňování? Často, nebo jen "střídmě" občas? A strašně rád bych v této souvislosti viděl jak do toho komponujete Vaše pojetí "důstojnosti". Velmi děkuji za Vaši odpověď.

Co se samotných neštovic týká, já nejsem virolog, epidemiolog ani historik medicíny. Vy myslím také ne. Ale napíšu alespoň následující: Objevení vakcíny a její testování, výroba, prodej, distribuce atp. jsou kreativní, produktivní, dobrovolné činnosti. Libertariáni (na rozdíl od těch co tady chrání často spíš agresory) hájí ochranu právě tohoto typu činností (před jejich násilným omezováním a deformací státem). Dobrovolných činností. Lidí, soukromých vlastníků, producentů, kteří je zajišťují. Libertarianismus hájí pro tyto aktivity ten největší logicky možný prostor (při respektování vlastnických práv ostatních). Produkty, které kolem sebe teď, když čtete tyto řádky, máte, byly také zajištěny tvořivou a obchodní činností. Je možné, a to je samozřejmě (důvodná) spekulace, bychom se možná při úplném a dlouhodobém dodržování libertariánských principů, dostali k vakcínám a mnoha jiným, lidmi žádaným produktům, řešením problému, technologiím,... v masové míře ještě výrazně dřív. Nikoliv k masivnímu státní parazitismu, přerozdělování a někdy i čiré destrukci, jež produktivní aktivity kontinuálně dusí, komplikují či jejich zdroj, tedy lidi, rovnou ničí... tak jako v posledních staletích. Nakonec, i mnozí nelibertariánští ekonomové hájí trh právě skrz fakt, že nám přináší ohromné množství užitečných produktů a služeb, na rozdíl od socialismu a podobných chyb. Kapitalismus, jako systém "masové produkce zboží pro masy lidí", to znamená také léků, a také potravin p. Kašpárku. To právě díky kapitalistickému systému produkce se nám za poslední staletí znásobil počet obyvatel našeho kontinentu. To právě díky tomu dnes také nemáme hlad, hladomory apod. (kromě toho Sovětským státem naordinovaného na Ukrajině, nebo rostoucího hladu v současné socialistické Venezuele,...). Bez rozvoje kapitalistického systému výroby by se jednoduše mnozí z těch lidí, kteří na neštovice zemřeli, ani nenarodili. Vakcína je, tak jako jídlo, také nějaký produkt. Takže pokud si opravdu ceníte vymýcení problémů, které mýtili po staletí nás, pokud si ceníte masovou produkci užitečných věcí (tedy ošacení, vakcín, strojů, potravin atp.), tak pak musíte obhajovat a podporovat kapitalismus.

Co se nedodržování principu neagrese při očkování týká, tak to podle mých informací souviselo především s nějakými lokálními domorodými kmeny. Tzn. že to nebyla masová záležitost. Ale toto nemůžu tvrdit jistě. Možná to vyvrátíte. Ale to není klíčové. Co se možné prevence v rámci libertariánské společnosti týče. Není to jen dobrovolné očkování, ale také případná ostrakizace, diskriminace, cena pojištění apod. které mohou následně omezovat možnosti šíření nákazy. Tzn. soukromá škola může v rámci smlouvy požadovat potvrzení o očkování dětí klientů pro prevenci šíření nákaz, tak aby ochránila své zaměstnance, ale také děti ostatních klientů za které nese odpovědnost- (Projevem této odpovědnosti, reálné ochrany zdraví, je také, mimo jiné, odpovídající zabezpečení školy proti možným agresorům, nikoliv dnes například státem vnucená zvrácenost zvaná "gun free zones" v USA, tedy > "pojď mě zastřelit" zóna) atp.

Máme dnes také spousty lidí, kteří naopak díky (omezujícím, prodlužujícím) zásahům státu v oblasti zdraví/zdravotnictví zemřeli. Viz článek o usmrcování novorozenců a dalších lidí pomocí státní "ochrany zdraví" > http://www.independent.org/newsroom/article.asp?id=181

Pro další empirické poznatky ohledně celkové zdravotní "prospěšnosti" států (demokratických i nedemokratických) doporučuji reflektovat dění posledních desetiletí Iráku, Sýrie, Afganistánu,... se zřetelem na (žijící a již nežijící) civilisty.

Ještě dodám, že viry etické principy neřeší, nemají ani čím, prostě existují a fungují tak jak se vyvinuly. Takže by bylo skvělé kdyby i více a více lidí prostředek, který se ve sféře etiky naopak pohybovat dokáže, tzn. soudobý lidský mozek, využívali a nedegradovali se v konečném důsledku někam na úroveň právě těchto primitivních, smrtících virů.

 

Závěrem:

Na tomto místě už svou reakci, opět již dost rozsáhlou, k Vašemu bodu ukončím. Zbytek příště. Uzavřu ji tím, že je samozřejmě naprosto vynikající a pozitivní, že byly pravé neštovice prakticky zlikvidovány (pokud ovšem pomineme jejich následný státy vedený vývoj pro bojově-biologické účely). Neštovice způsobily spoustu smrti a utrpení. Jen si myslím, že se takovýmto žádoucím, produktivním a blahodárným aktivitám jako lidé můžeme (a máme) věnovat a podporovat je i bez toho abychom vedle toho tolerovali a podporovali jejich destruktivní opak. Agresory. Tedy zejména stát - systém politických privilegií - skrz který byl v minulosti řádově obdobný počet nevinných také vyvražděn. A skrz který se dodnes rozsáhlé ničí, reguluje, parazituje a vraždí, namísto toho aby se síly lidí více soustředily například právě na boj proti nebezpečným nemocem.

 

Zdroje:

https://www.hawaii.edu/powerkills/20TH.HTM - 20TH CENTURY DEMOCIDE (Vyvražďování státem ve 20. století)

http://www.independent.org/newsroom/article.asp?id=181 - Power-Hungry FDA Is Hazardous to Our Health (Po moci-lačnící FDA je nebezpečná našemu zdraví)

https://finmag.penize.cz/recenze/335921-urzuv-anarchokapitalismus-je-lhostejny-k-cloveku-i-faktum - recenze p. Kašpárka

https://www.facebook.com/groups/ForumSvobodnehoPristavu/ - otevřené "Fórum Svobodného přístavu"

Autor: Lubor Adámek | čtvrtek 24.5.2018 8:16 | karma článku: 12,21 | přečteno: 454x