- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zaměstnanci na nočních směnách jsou na tom ještě hůř než řidiči, ti mají noc ukradenou celou a žádný časový systém s tím nic nenadělá. Takže s touto argumentací opatrně.
V průzkumech u nás vítězí varianta letního času celoročně, pak nynější stav a nejméně lidí chce celoročně standardní čas, který ale prosazuje Babiš.
Je zajimave, kolika lidem vadi dvakrat do roka zmenit cas o hodinu. A vubec uz jim nevadi ty casove zmeny u zamestnancu v trismenem provozu.
A před zavedením onoho střídání to také šlo? Nebo ne? Mě to až do roku 1979 nějak nevadilo, že se jede stále stejně.
Do zaměstnání jsem jezdila autobusem ve 4:33 a před odjezdem jsem se stačila i nasnídat. To krásně dlouhé odpoledne jsem si užívala. Změny času mně, ani celé rodině, nevadily. Vy máte smůlu, ale třeba zůstane středoevropský čas nastálo.
Tak celá příroda se řídí denním světlem, v létě je zkrátka ráno mnohem dřív a den delší, a nikdo z toho není unavený, na rozdíl od ospalé zimy.
Jistě, městský člověk (s MHD jezdící co chvíli většinu dne) a s pohyblivou pracovní dobou se může zařídit dle libosti. Ti ostatní (většina) musí být nějak synchronizována se zbytkem společnosti (otvírají obchody, rozjede se výrobní linka, jede školní autobus do vesničky mé střediskové...). Těm to částečné přizpůsobení přirozenému ročnímu cyklu přinese právě letní čas. Synchronizovaně, takže není potřeba řešit změnu návazností všeho možného, kdybychom se rozhodli to řešit třeba "letní pracovní dobou".
Malé děti se tím stejně neřídí, ty vstávají v nekřesťanskou hodinu tak jako tak.
Ale ti zaměstnavatelé mohou bez problému změnit začátek pracovní doby, tedy posunout ho klidně o hodinu, zvláště ve směnných provozech. Ale není známo, že by tak činili. A ti strojvůdci jaksi chybovali i v zimním čase. Ta adaptace trvá dva tři dny. Měl byste alespoň čerpat ze statistik dopravní nehodovosti.
A Bůh řekl: Budíž světlo. A tím bychom se tedy měli řídit.