- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
On ten plán OSN totiž dával velké výhody kyperským Turkům a naopak kyperští Řekové by nic moc nezískali. Proto ho také Turci přijali a Řekové odmítli.
Pane Stejskale, ještě kdybyste mohl doplnit, jak se Turecko stavělo v roce 2004 k otázce stažení vojsk z ostrova v případě, že by i řecká část byla pro sjednocení?
Pokusim se uvest par historickych souvislosti. Cele jizni Turecko, vcetene Cyprusu, bylo Recke. Po vpadu Turku Rekove zratili tato uzemi, i kdyz jich tam hodne zustalo. Na Cyprusu bylo asi jen 18% Turku. Po 1, svetove valce meli Turci vratit uzemi,,, obydlena Reky, ale neucinili tak a Reky odsunuli. Prestoze v Recku vladla diktatura, pripojeni Cyprusu k Recku na prani obyvatel nebylo tedy nic neobvykleho. To se ovsem nelibilo militaristickemu Turecku, ktere ostrov obsadilo. Mimo slovni prohlaseni s zadna akce proti teto agresi nekonala.
Pokud se nám nelíbí, že na území našeho státu vstupovaly cizí armády ve jménu "ochrany" a "bratrské pomoci", tak by se nám nemělo líbit ani když jakákoli armáda vstoupí na území jakéhokoli jiného státu jinak než jako jeho spojenec proti agresi třetí strany.
Na Kypru v roce 1974 žilo 18% Turků. Spojení s Řeckem bylo na spadnutí.
Na Turky by pak nikdo nebral ohled.
V roce 1974 jsem na rozdíl od pána Stejskala četl jen a Glos Ludu / deník polské
národnostní menšiny na Těšínsku / a Rudé právo, nicméně mám pocit že tehdy Glos Ludu a Rudé právo byly celkem zajedno se západními štvavými vysílačkami. Glos Ludu používal pro řeckou vojenskou juntu oslovení " czarni pulkownicy" /černí
plukovníci /. Na Kypru tehdy řádila ENOSIS / enosis je řecky spojení /....
pak si pamatuji na heslo MAKARIOS ZEI / Makarios žije ,nevím , jestli to nebylo už po smrti Makariose.... / Jak píše pán Stejskal ,a jak psal Glos Ludu i Rudé právo, na vině byli Řeci.
To jsou moje kyperské střípky, soudruh Korsakow by měl radost.
A znáte klub Anorthosis Famagusta ? / Anorthosis jsou vyhnanci, bez místa,orthos
je řecky místo/. Klub byl založen řeckým exulanty z turecké části Kypru.
Hrál snad i Ligu mistrů. Takže, kdo tvrdí, že Glos Ludu / Hlas lidu / a Rudé právo vždy
lhalo, hluboce se mýlí. A soudruh Korsakow mi ještě napovídá, že kafe turica
je v Řecku kafe helenica. Tímto se s vámi, loučíme, já a soudruh Korsakow.
P.S. V Řecku jsem nikdy nebyl a kdo byl soudruh Korsakow by vám mohl říct amigo Vodvářka.
Pro geografilatelisty je tato válka zajímavá nejen z historického, ale i filatelistického hlediska, protože po válce zbraní ještě následovala válka "poštovní.": http://www.infofila.cz/valka-jako-duvod-filatelisticke-spekulace-r-2-c-1547 .
Pro turisty je zajímavé, kolik zničené vojenské techniky bylo v horách v okolí hlavního města turecké části Kypru Kyrenia ještě v roce 2005.
O událostech v roce 1973 ohledně Kypru vzhledem k věku nevím nic a ani jsem se o ně nikdy nijak nezajímal a tudíž na rozdíl od jiných kteří všechno vědí a všechno znají bez ohledu na datum se je ani neodvažuji hodnotit poněvadž mě to ani nepřísluší.
Naopak vím velmi mnoho o daleko důležitější a aktuálnější současné turecké invazi, samozřejmě za mlčení a tichého přihlížení ostatních členů dle některých prý "obranného" paktu NATO do Afrínu čili do Rojavy který do doby jeho vpádu byl nejklidnějším místem v celé Sýrii. Čili tímto předkládám autorovi návrh na námět k jeho dalšímu blogu.
A proč to tedy nezpracujete sám když se domníváte že to je přínosné? V čem máte problém? Jste přeci velmi znalý problematiky jak o sobě tvrdíte. Tak o čem to je? Že to neumíte zpracovat? To je asi nejpravděpodobnější.
nesouhlasím. vnitrokyperské problémy se mnohem silnější turecko rozhodlo řešit vojenskou invazí a roztržením ostrova (scénář podobný moldávii, gruzii). to, že po 40 letech se kyperští řekové nechtějí s turky spojit, je k událostem roku 1974 irelevantní
Lubomíre, děkuji Vám za objasnění, něco jsem vyčetl z historických publikací a mnohé slyšel.
Chtěl jsem ještě dodat, že obyčejní Řekové a Turci na podobných rozbrojích podíl neměli. Hovořil jsem s lidmi na obou stranách, je tam cítit nedůvěra, avšak nikoli nějaká zásadní nenávist vůči druhé straně. Je ovšem pravda, že za současných podmínek je možné sjednocení velmi nepravděpodobné. Turci staví ostošest a to i na pozemcích, které jim nepatří. V každé vesnici je mešita a zchátralý kostel (v turecké zóně). Na straně kyperských Řeků vlají řecké vlajky, vlajky Kypru jsou spíše vzácností.....
Karma. Začala si bohužel řecká vojenská junta a pak už nebylo příliš mnoho dobrých řešení. Celý další vývoj na Kypru s rozdělením na dvě části - jako důsledek agresivity řeckých "zelených mozků" - je nešťastný. Nemělo se to stát.
Navíc, pokud si dobře pamatuji, arcibiskup Makarios byl charismatickou osobností s velkým mravním kreditem doma i na mezinárodní scéně. Garantoval pokojné, mírumilovné soužití obyvatel ostrova.