- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak jistě že dostal Oskara za "Vlaky" i díky námětu, který sedl době. Podobně jako Svěrákův Kolja. Ale mně bylo při "Vlacích" 20 - a to byla tenkrát ta slavná šedesátá taková bomba proti demagogii minulosti. Ale jako první byl Obžalovaný Vlado Mullera - nezapomenu na vtip, kolik za to vyfásnete ... 2 fáze socialismu - 1.potíže růstu 2.růst potíží ...
Pro film, jako ostatně pro každé umění, je vrcholem, když má širokou diváckou odezvu, zároveň se nepodbízí a nerezignuje na vyšší hodnoty. Je nesmírně těžké toho naráz dosáhnout, ale občas se to povede.
De gustibus non est disputa
Ovšem pokud má člověk ve vnímání kultury dostatečně široké srdce, pak se vůbec nemusí soužit nad tím, že ho některý tvůrce oslovuje více a jiný méně. Mám velkou úctu k lidem, kteří ve světě umělecké tvorby něco dokázali: vím, kolik je za tím letité systematické práce, dřiny, těžkostí, nepochopení, atd. A když někoho zakazovali komunisté (jako na čas Jiřího Menzela jako trest za film Skřivánci na niti), je to vysvědčení o jeho velikosti.
Pokud je někdo krátce po svém úmrtí oslavován, pak mám na jedné straně velkou úctu k jeho odkazu. Ty oslavy bych za nic na světě nezpochybňoval. Ale na druhé straně si držím vědomí o pomíjivosti všeho...
S režiséry a jejich díly je to celkem jednoduché. Každý je naladěný jinak. Někomu něco sedne, někomu ne. Velikost režiséra se potom určuje zhruba podle toho, jak oslovil ty, kteří o něm píší a podle toho, kolik lidí oslovil. Menzel oslovil hodně lidí. Mezi lidmi žije hodně hlášek z jeho filmů. Ať už o medvídkovi mývalovi, sedmém schodku či kochání. Tím jeho filmy žijou a stávají se součástí české duše. A to ani Kachyňa a ani Krejčík nemají. Proto je jeho odkaz větší. Takhle to alespoň vidím já.
Velikost uměleckého projevu se rozhodně neměří diváckou oblíbeností. To by ty nekonečné pitomosti, co teď jdou v televizi, musely být veledíly.
To je v pořádku, tím se netrapte, Vy mě taky nijak neoslovujete.
Někdy to vidíme poněkud subjektivně, který umělec či jeho dílo nám zrovna více sedne k naší povaze, náladě apod. Jiří Menzel měl vyrovnané síly s těmi nejlepšími režiséry i herci, nemůže za to, že ho některá média - ovšem jen občas - zmínila zrovna více, ostatně velcí Češi jsou více uznáváni bohužel spíš až po smrti nebo až za x let po smrti.
To máte pravdu, jeden náš umělec, už si bohužel nevzpomínám, který, prý dokonce prohlásil: "To musím zemřít, abych se stal slavným?"
Já Vám nevím, člověče. Na to, že Vás neoslovil tomu věnujete poměrně dost času. Ale tak...proti gustu...
Mám Vašim slovům rozumět tak, že na http://www.idnes.cz/blog se má jen chválit?
pokud Vam dialogy ze "Skrivanku na niti" pripadaji "neprirozene" - je to mozne, ale neni to vinou filmu
napr. : "pan prokurator mel stesti, ze se neocitnul pred soudruhem prokuratorem" podle meho nazoru mluvi jasne a prirozene
Pro koho Menzel něco znamenal bylo vhodné, aby k tomu něco při jeho úmrtí řekl, či napsal. Koho Menzel nijak neoslovil, by bylo vhodné při příležitosti jeho úmrtí taktně mlčet. Každý má nějaký vkus a nedá se říci, že ten či onen vkus je lepší či horší. Pro mně osobně Jiří Menzel znamenal více, než opěvovaný a Oskary ověnčený Forman, který udělal dobrou kariéru v USA a to je opravdu kumšt. Menzelovo filmové zpracování Bohumila Hrabala si myslím přesně vystihovalo to, co autor předlohy chtěl svým dílem říci a to je velmi cenné. Ta empatie k autorovi literární předlohy.