Cestoval bych raději vlakem než letadlem, když tolik neznečišťuje, ale je mnohem dražší
Šestnáctiletá aktivistka Greta Thunbergová totiž dokázala ve svých spoluobčanech probudit pocit viny z toho, že cestováním letadly přispívá ke globálnímu oteplování, sama ostatně například v prosinci vyrazila vlakem na Světové ekonomické fórum do švýcarského Davosu.
Autor článku v českém deníku se odvolává na reportáž BBC, která popsala, jak se jiná Švédka rozhodla vyrazit i s rodinou na dovolenou do francouzské Bretaně po železnici, a zjistila, že cesta vlastně byla zábavná, i když dlouhá. „Mohli jsme si číst, odpočívat, poslouchat audioknihy, hrát stolní hry,“ citovala ji britská stanice (vše zmíněné až na ty hry se ovšem dá provozovat i na palubě letadel).
Já jsem vždy co nejvíc všude jezdil vlakem, protože se v něm na rozdíl od letadla nebojím a navíc mi připadá takové cestování romantické. Když teď navíc čtu, že „podle evropských statistik vznikne průměrným letem jednoho pasažéra 448 gramů škodlivých emisí,“ zatímco když se zvolí železnice, tak „pouze 14 gramů“, zvyšuje to jakousi mou ekologickou zodpovědnost.
Vlakem ovšem cestuji jen po vlastech českých a do sousedních států, dál už ne, a to z jednoho prostého důvodu – jízdenka vyjde podstatně dráž než letenka. Počet Švédů, kteří za poslední rok a půl zvolili dopravu po kolejích místo vzduchem, vzrostl podle čerstvých údajů společnosti Sifo citovaných v článku zhruba dvojnásobně, ale to bude nejspíš tím, že pro obyvatele této bohaté země není problém zaplatit za cestu dejme tomu ze Stockholmu do Paříže třeba i třikrát tolik, než kolik by je stálo letadlo.
Přemýšlím, proč je vlak z České republiky do jen trochu vzdálenějších částí Evropy, například Francie nebo Itálie, tak nákladná záležitost, a jediné, co mne napadá, je malá konkurence mezi jednotlivými železničními společnostmi, protože jsou z valné většiny v rukou státu (výjimkou potvrzující pravidlo je snad jen Velká Británie). Mohly by vlády jízdenky zlevnit třeba nějakým daňovým zvýhodněním, ptám se sám sebe možná zcela naivně, když lokomotivy plodí o tolik méně emisí než letadla a boj proti globálnímu oteplování způsobenému mimo jiné těmito škodlivinami přitom stojí čím dál víc peněz? Jako zcela absurdní v této souvislosti zavrhuji představu, že by i na železnici vznikly nějaké „nízkonákladovky“, které by tak jako v letecké dopravě srazily ceny výrazně dolů.
Kromě ceny je tu ovšem ještě jeden problém, a sice skutečnost, že jet někam vlakem je sice ekologičtější (a možná nejen pro mne i mnohem romantičtější), ale přeci jen také podstatně pomalejší než letět. S British Airways jste z Prahy v Londýně za nějaké dvě hodiny, zatímco když jsem se před časem rozhodl pro železnici, abych se projel tunelem pod kanálem La Manche (ne že by to mimochodem byl nějaký zážitek, všude prostě „tma jak v pytli“), trvalo mi to zhruba dvacet hodin – vyjel jsem večer, ráno dorazil do Kolína nad Rýnem, tam přestoupil na rychlovlak Thalys do Bruselu, a v „hlavním městě Evropy“ pak ještě jednou, tentokrát na Eurostar.
Lubomír Sedlák
Západ nám v srpnu 1968 nemohl přijít na pomoc, říkají historici
V jednom z dalších dílů seriálu veřejnoprávní televize Historie.cz nazvaném Československo znásilněné a opuštěné se diskutovalo, jak se demokratické země světa stavěly k invazi vojsk Varšavské smlouvy 21. srpna 1968.
Lubomír Sedlák
Milan Kundera: Proč ten obrat o sto osmdesát stupňů?
„Z takového toho literárního pohledu nepovažuji Žert za nejpozoruhodnější Kunderův román ... je znát, že jde o prvotinu a že se potom propsal někam dál,“ říká v pořadu České televize historie.cs šéfredaktor časopisu Host Jan Němec.
Lubomír Sedlák
Situace na Ukrajině není stejná jako ve Finsku na přelomu let 1939-1940
„Nemůžete měnit kousek území za kousek míru, tak to prostě nefunguje,“ řekl v nedávném rozhovoru pro www.seznamzpravy.cz český velvyslanec při NATO Pavel Landovský.
Lubomír Sedlák
Kdysi děti rodičům odebírala katolická církev, pak diktátorské režimy
Italský film Papežův zákon (výstižnější je asi jeho původní název Rapito čili „Odvlečený“), který získal na loňském festivalu v Cannes hlavní cenu, tedy Zlatou palmu, asi neudělal velkou radost Vatikánu.
Lubomír Sedlák
Portugalsko to za války hrálo na obě strany – a vyplatilo se mu to
Česká veřejnoprávní televize uvedla v pondělí velice zajímavý francouzský dokument nazvaný „Portugalsko za druhé světové války“, jehož hlavní postavou byl tamní diktátor (oficiálně jen premiér) Antonio Salazar.
Další články autora |
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data
Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Jak Chuanyta uklízí ghetto. Loni se do Mojžíře báli i řidiči MHD, teď je tam lépe
Premium Zdemolované koše a lavičky, nepořádek, záškoláctví i drogy. Do ústecké čtvrti Mojžíř před rokem...
Zrevidujte Green Deal, volá hospodářská komora. Některé plány jsou nesplnitelné
Výrazných ústupků v evropských plánech na snižování emisí chce dosáhnout Hospodářská komora ČR v...
V Íránu sílí volání po jaderné zbrani. Názor mění i lidé, kteří režim „nemusí“
Premium Zatímco svět se chystá na další kolo eskalace mezi Izraelem a Íránem, mnozí obyčejní Íránci, kteří...
Odlesňovací nařízení EU je likvidační, varují kavárníci. Data nejde doložit
Premium Kavárenský sektor v EU může mít už za rok vážné potíže. Platnost evropské směrnice zabývající se...
Pronájem, byt 3+1 (74 m2), Hranice, ul. Tř. 1. máje
Tř. 1. máje, Hranice - Hranice I-Město, okres Přerov
14 500 Kč/měsíc
- Počet článků 39
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1037x