Cestoval bych raději vlakem než letadlem, když tolik neznečišťuje, ale je mnohem dražší
Šestnáctiletá aktivistka Greta Thunbergová totiž dokázala ve svých spoluobčanech probudit pocit viny z toho, že cestováním letadly přispívá ke globálnímu oteplování, sama ostatně například v prosinci vyrazila vlakem na Světové ekonomické fórum do švýcarského Davosu.
Autor článku v českém deníku se odvolává na reportáž BBC, která popsala, jak se jiná Švédka rozhodla vyrazit i s rodinou na dovolenou do francouzské Bretaně po železnici, a zjistila, že cesta vlastně byla zábavná, i když dlouhá. „Mohli jsme si číst, odpočívat, poslouchat audioknihy, hrát stolní hry,“ citovala ji britská stanice (vše zmíněné až na ty hry se ovšem dá provozovat i na palubě letadel).
Já jsem vždy co nejvíc všude jezdil vlakem, protože se v něm na rozdíl od letadla nebojím a navíc mi připadá takové cestování romantické. Když teď navíc čtu, že „podle evropských statistik vznikne průměrným letem jednoho pasažéra 448 gramů škodlivých emisí,“ zatímco když se zvolí železnice, tak „pouze 14 gramů“, zvyšuje to jakousi mou ekologickou zodpovědnost.
Vlakem ovšem cestuji jen po vlastech českých a do sousedních států, dál už ne, a to z jednoho prostého důvodu – jízdenka vyjde podstatně dráž než letenka. Počet Švédů, kteří za poslední rok a půl zvolili dopravu po kolejích místo vzduchem, vzrostl podle čerstvých údajů společnosti Sifo citovaných v článku zhruba dvojnásobně, ale to bude nejspíš tím, že pro obyvatele této bohaté země není problém zaplatit za cestu dejme tomu ze Stockholmu do Paříže třeba i třikrát tolik, než kolik by je stálo letadlo.
Přemýšlím, proč je vlak z České republiky do jen trochu vzdálenějších částí Evropy, například Francie nebo Itálie, tak nákladná záležitost, a jediné, co mne napadá, je malá konkurence mezi jednotlivými železničními společnostmi, protože jsou z valné většiny v rukou státu (výjimkou potvrzující pravidlo je snad jen Velká Británie). Mohly by vlády jízdenky zlevnit třeba nějakým daňovým zvýhodněním, ptám se sám sebe možná zcela naivně, když lokomotivy plodí o tolik méně emisí než letadla a boj proti globálnímu oteplování způsobenému mimo jiné těmito škodlivinami přitom stojí čím dál víc peněz? Jako zcela absurdní v této souvislosti zavrhuji představu, že by i na železnici vznikly nějaké „nízkonákladovky“, které by tak jako v letecké dopravě srazily ceny výrazně dolů.
Kromě ceny je tu ovšem ještě jeden problém, a sice skutečnost, že jet někam vlakem je sice ekologičtější (a možná nejen pro mne i mnohem romantičtější), ale přeci jen také podstatně pomalejší než letět. S British Airways jste z Prahy v Londýně za nějaké dvě hodiny, zatímco když jsem se před časem rozhodl pro železnici, abych se projel tunelem pod kanálem La Manche (ne že by to mimochodem byl nějaký zážitek, všude prostě „tma jak v pytli“), trvalo mi to zhruba dvacet hodin – vyjel jsem večer, ráno dorazil do Kolína nad Rýnem, tam přestoupil na rychlovlak Thalys do Bruselu, a v „hlavním městě Evropy“ pak ještě jednou, tentokrát na Eurostar.
Lubomír Sedlák
Člověk lže v průměru až dvakrát denně, říká kanadský psycholog
Lidé se často snaží skrývat to, co si ve skutečnosti myslí, ať již ze zdvořilosti, nebo když se pokoušejí něco předstírat.
Lubomír Sedlák
Jak Britové propašovali příslušníka sovětské tajné služby do Finska
Devatenáctého května roku 1985 dostává pracovník velvyslanectví Sovětského svazu v Londýně Oleg Gordievskij, neoficiálně příslušník KGB, rozkaz od nadřízených v ústředí, aby se kvůli důležitému jednání okamžitě vrátil domů.“
Lubomír Sedlák
Západ nám v srpnu 1968 nemohl přijít na pomoc, říkají historici
V jednom z dalších dílů seriálu veřejnoprávní televize Historie.cz nazvaném Československo znásilněné a opuštěné se diskutovalo, jak se demokratické země světa stavěly k invazi vojsk Varšavské smlouvy 21. srpna 1968.
Lubomír Sedlák
Milan Kundera: Proč ten obrat o sto osmdesát stupňů?
„Z takového toho literárního pohledu nepovažuji Žert za nejpozoruhodnější Kunderův román ... je znát, že jde o prvotinu a že se potom propsal někam dál,“ říká v pořadu České televize historie.cs šéfredaktor časopisu Host Jan Němec.
Lubomír Sedlák
Situace na Ukrajině není stejná jako ve Finsku na přelomu let 1939-1940
„Nemůžete měnit kousek území za kousek míru, tak to prostě nefunguje,“ řekl v nedávném rozhovoru pro www.seznamzpravy.cz český velvyslanec při NATO Pavel Landovský.
Další články autora |
Trump se vrátí do Bílého domu. Urval klíčové státy, prohlásil se vítězem
Sledujeme online Donald Trump zvítězil v amerických prezidentských volbách. Získal klíčovou Pensylvánii, jeho...
Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství
Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství...
Čeká nás zlatá éra Ameriky, uzavřeme hranice, slíbil Trump ve vítězné řeči
Výsledek amerických prezidentských voleb je dosud největším politickým vítězstvím. Za jásotu svých...
Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády
Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...
Jeden jim všem vládne. Úder na Írán potvrdil technologickou nadvládu F-35
Izraelský letecký úder na vojenské cíle v Íránu před týdnem jasně potvrdil fakt, který bude brzy...
Pět lidí na pobočku za půlrok, dávky na poštách nelákají. Je to test, říká podnik
Kdo nechce čekat ve frontách, může si vyrazit pro sociální dávky na poštu. Tak by se dala shrnout...
Mladým mužům mizí testosteron, zjistil výzkum. Nejhůř dopadli dvacátníci
Premium Nečekaně špatně dopadlo testování testosteronu pro mladé Čechy. Jsou na tom hůř než senioři, u...
Za zdražením másla stojí mlékárny, zneužívají situaci na trhu, řekl Výborný
Ministr zemědělství a šéf lidovců Marek Výborný v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News...
Nigérii sužuje život bez elektřiny. Výpadky jsou časté, generátory drahé
Nigérie je zemí s největším počtem lidí bez přístupu k elektřině. Oblasti, do kterých je elektřina...
Restaurace k pronájmu v Kamenici, Těptíně
Táhlá, Kamenice - Těptín, okres Praha-východ
15 000 Kč/měsíc
- Počet článků 41
- Celková karma 11,12
- Průměrná čtenost 998x