Cestoval bych raději vlakem než letadlem, když tolik neznečišťuje, ale je mnohem dražší
Šestnáctiletá aktivistka Greta Thunbergová totiž dokázala ve svých spoluobčanech probudit pocit viny z toho, že cestováním letadly přispívá ke globálnímu oteplování, sama ostatně například v prosinci vyrazila vlakem na Světové ekonomické fórum do švýcarského Davosu.
Autor článku v českém deníku se odvolává na reportáž BBC, která popsala, jak se jiná Švédka rozhodla vyrazit i s rodinou na dovolenou do francouzské Bretaně po železnici, a zjistila, že cesta vlastně byla zábavná, i když dlouhá. „Mohli jsme si číst, odpočívat, poslouchat audioknihy, hrát stolní hry,“ citovala ji britská stanice (vše zmíněné až na ty hry se ovšem dá provozovat i na palubě letadel).
Já jsem vždy co nejvíc všude jezdil vlakem, protože se v něm na rozdíl od letadla nebojím a navíc mi připadá takové cestování romantické. Když teď navíc čtu, že „podle evropských statistik vznikne průměrným letem jednoho pasažéra 448 gramů škodlivých emisí,“ zatímco když se zvolí železnice, tak „pouze 14 gramů“, zvyšuje to jakousi mou ekologickou zodpovědnost.
Vlakem ovšem cestuji jen po vlastech českých a do sousedních států, dál už ne, a to z jednoho prostého důvodu – jízdenka vyjde podstatně dráž než letenka. Počet Švédů, kteří za poslední rok a půl zvolili dopravu po kolejích místo vzduchem, vzrostl podle čerstvých údajů společnosti Sifo citovaných v článku zhruba dvojnásobně, ale to bude nejspíš tím, že pro obyvatele této bohaté země není problém zaplatit za cestu dejme tomu ze Stockholmu do Paříže třeba i třikrát tolik, než kolik by je stálo letadlo.
Přemýšlím, proč je vlak z České republiky do jen trochu vzdálenějších částí Evropy, například Francie nebo Itálie, tak nákladná záležitost, a jediné, co mne napadá, je malá konkurence mezi jednotlivými železničními společnostmi, protože jsou z valné většiny v rukou státu (výjimkou potvrzující pravidlo je snad jen Velká Británie). Mohly by vlády jízdenky zlevnit třeba nějakým daňovým zvýhodněním, ptám se sám sebe možná zcela naivně, když lokomotivy plodí o tolik méně emisí než letadla a boj proti globálnímu oteplování způsobenému mimo jiné těmito škodlivinami přitom stojí čím dál víc peněz? Jako zcela absurdní v této souvislosti zavrhuji představu, že by i na železnici vznikly nějaké „nízkonákladovky“, které by tak jako v letecké dopravě srazily ceny výrazně dolů.
Kromě ceny je tu ovšem ještě jeden problém, a sice skutečnost, že jet někam vlakem je sice ekologičtější (a možná nejen pro mne i mnohem romantičtější), ale přeci jen také podstatně pomalejší než letět. S British Airways jste z Prahy v Londýně za nějaké dvě hodiny, zatímco když jsem se před časem rozhodl pro železnici, abych se projel tunelem pod kanálem La Manche (ne že by to mimochodem byl nějaký zážitek, všude prostě „tma jak v pytli“), trvalo mi to zhruba dvacet hodin – vyjel jsem večer, ráno dorazil do Kolína nad Rýnem, tam přestoupil na rychlovlak Thalys do Bruselu, a v „hlavním městě Evropy“ pak ještě jednou, tentokrát na Eurostar.
Lubomír Sedlák
Jak se žije na palubě jaderné ponorky britského královského námořnictva
Oznámení Donalda Trumpa, že posílá dvě jaderné ponorky blíž k pobřeží Ruska, mne inspiroval ke sledování dokumentu na stanici Prima Zoom o životě mužů na podobném britském plavidle, ale bez raket, jen s reaktorem coby pohonem.
Lubomír Sedlák
Film o volbě papeže je jako detektivka od Agathy Christie
Nedávno běžel v našich kinech podle mne pozoruhodný snímek Papežův zákon kritizující vedení katolické církve (pokud by se o něm někdo chtěl dozvědět víc, jednou z možností je přečíst si můj blog z přelomu července a srpna).
Lubomír Sedlák
Člověk lže v průměru až dvakrát denně, říká kanadský psycholog
Lidé se často snaží skrývat to, co si ve skutečnosti myslí, ať již ze zdvořilosti, nebo když se pokoušejí něco předstírat.
Lubomír Sedlák
Jak Britové propašovali příslušníka sovětské tajné služby do Finska
Devatenáctého května roku 1985 dostává pracovník velvyslanectví Sovětského svazu v Londýně Oleg Gordievskij, neoficiálně příslušník KGB, rozkaz od nadřízených v ústředí, aby se kvůli důležitému jednání okamžitě vrátil domů.“
Lubomír Sedlák
Západ nám v srpnu 1968 nemohl přijít na pomoc, říkají historici
V jednom z dalších dílů seriálu veřejnoprávní televize Historie.cz nazvaném Československo znásilněné a opuštěné se diskutovalo, jak se demokratické země světa stavěly k invazi vojsk Varšavské smlouvy 21. srpna 1968.
| Další články autora |
Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan
Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...
Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí
Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty,...
Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video
Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...
Budou platit všichni, vzkazuje Rajchl a chystá žaloby. Zvažoval konec v politice
Poslanec SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl prohlásil, že hodlá zažalovat platformu pro...
Bill objal Moniku. Zapomenutý snímek po letech otřásl Bílým domem
Seriál Byla to jen vteřina. Zjihlý pohled mladé stážistky, objetí prezidenta a cvaknutí závěrky. Dirck...
Turek a Rajchl dělají ostudu, tvrdí Zdechovský. V Bruselu obavy nemají, řekl Knotek
Kauzy kolem poslance Motoristů Filipa Turka a poslance SPD Jindřicha Rajchla dělají Česku ostudu. V...
Duku na pohřbu uctil Graubner i Klaus. Měla ho ráda celá rodina, řekl exprezident
Přímý přenos V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu loučí s...
V Rakousku zemřela mladá Češka, s dalšími vrstevníky surfovala na vlaku
V Rakousku zemřela v noci na dnešek Češka, která spadla z vnější části vlaku, když se skupinou...
Nikdy jsem o tom veřejně nemluvil. Blažek popsal, jak po volbách jednal s Babišem
Dosluhující vláda Petra Fialy měla podle exministra spravedlnosti za ODS Petra Blažka jednat o...
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 963x



















