Před 74 lety odstartovali z nových Lidic první závodníci
Lidický okruh byl kvůli nepřízni počasí bohužel zrušen a letos tak proběhne maximálně v rámci našich vzpomínek na předchozí ročníky. Tady je pár momentů z jeho historie.
Lidice, stará česká ves, která byla 10. června 1942 německými nacisty do základu vypálena, srovnána se zemí a její obyvatelé povražděni, měla být po konci 2. světové války znovu obnovena. A jako Fénix z popela skutečně také opět povstala – s výstavbou rodinných domů pro lidické ženy, které přežily věznění v koncentračních táborech, se sem opět pomalu začal vracet život. Současně byla vybudována i nová silniční síť, která spojovala ves s okolními obcemi a městy. A byli to právě členové Autoklubu Kladno, kteří se počátkem roku 1950 rozhodli originálním způsobem navázat na hnutí „Lidice Shall Live“ založené 6. září 1942 britským lékařem a politikem Barnettem Strossem.
Pod názvem „Lidický okruh“ uspořádali první ročník automobilového a motocyklového závodu, který se uskutečnil ve dnech 27.–28. května 1950 u příležitosti 8. výročí vyhlazení obce Lidice. Vedoucí muž kladenského autoklubu Antonín Libecajt zvolil pro Lidický okruh trať o délce necelých sedmi kilometrů, která vedla po různých površích, a byla tak pro závodníky technicky velmi náročná. Prvního ročníku Lidického okruhu se zúčastnili jezdci nejen z blízkého okolí, ale i z Mělníku, Brandýsa, Mostu, Děčína, Teplic, Staré Boleslavi a Poděbrad.
Druhý ročník Lidického okruhu uspořádal o pět let později okresní automotoklub Svazarm v Kladně 2. října 1955. Určen byl výhradně pro závod motocyklů ve třídách 175, 250 a 350 ccm a závod „sajdkár“ do obsahu 750 ccm. Trať měřila 45,5 kilometrů a sestávala z dvanácti kol. Jezdci dorazili do Lidic již v sobotu 1. října na povinný trénink, na němž se představily také dva nové stroje – „sajdkáry“ Jawa 500 OHC Ladislava Štejnera (se spolujezdcem Janem Janoušem) a Václava Klinzla (se spolujezdcem Gustavem Havlem). Obě posádky se v atraktivním závodu, možná poněkud nepřekvapivě, dostaly do cíle o celé kolo dříve než jejich soupeři. A těm se také ne vždy podařilo úspěšně zvládnout celý závod – ze čtrnácti odstartovaných strojů projelo cílem pouhých pět.
Počasí tehdy velkolepé akci přálo, ale přesto ji navštívil jen malý počet diváků a celý závod byl navíc po skončení zkritizován i za organizační nedostatky. Pořadatelský tým byl složený z mladých nezkušených nadšenců a bylo tak velké štěstí, že nedošlo k žádné dopravní nehodě. Organizátoři rovněž nevěnovali příliš pozornosti ani kvalitnímu PR, bez kterého se dnes neobejde žádná velká akce – kritizována byla například nepřítomnost vozu s rozhlasovou aparaturou i problémová spolupráce s ČSAD, která měla zabezpečit rozmístění diváků po celé trati.
Třetí ročník Lidického okruhu uspořádaly 3. srpna 1958 okresní automotokluby v Kladně a ve Slaném a rovněž se potýkal s poměrně závažnými organizačními nedostatky. Trať okruhu, na které se vystřídal povrch asfaltu, betonu i kostek měřila 4,5 kilometrů a oproti prvnímu ročníku nebyla výrazně technicky náročná. Zlatým hřebem celého dne byl odpolední závod sportovních vozů do 1100 ccm a již z předchozího tréninku bylo zřejmé, že hlavním aspirantem na vítězství bude některý z jezdců na nových vozech Škoda 1100 OHC – Václav Bobek nebo Václav Čížkovský. Druhý jmenovaný získal hned v prvních kolech získal značný náskok, který dokázal udržet až do konce závodu. Na dlouhou dobu poslední závod Lidického okruhu tak trochu paradoxně přilákal již tisíce diváků, na jejichž (nejen) bezpečí dohlíželi příslušnici Veřejné bezpečnosti. A to tak svědomitě, že se fotografům ze Světa motorů a dalších periodik nepodařilo pořídit žádné fotografie. Kuriozitou celého závodu byl zákaz prodeje peckovitého ovoce, jenž měl zabránit případným nehodám na trati.
Od posledního ročníku Lidického okruhu uběhlo dlouhých 56 let, než se podařilo na jeho tradici opět navázat. Památník Lidice ve spolupráci s Obcí Lidice uspořádaly 13. září 2014 jako připomínku lidických automobilových a motocyklových závodů z 50. let 20. století spanilou jízdu motoristických nadšenců, které předcházela přehlídka veteránů. Trať prvního ročníku novodobého Lidického okruhu, na níž vyrazila téměř stovka automobilů a motocyklů z různých koutů republiky, vedla z centra obce do Hřebče a přes Makotřasy se vracela zpět do Lidic, kde jezdci uctili památku obyvatel starých Lidic položením kytice k Památníku dětských obětí války. Nebylo vítězů ani poražených.
„Znovuzrozený“ Lidický okruh dnes už není o závodění, ale spíše o přátelském setkání fanoušků motorismu, současných obyvatel Lidic i přátel z okolních obcí a měst. Od roku 2014 jeho popularita stále roste, spokojených návštěvníků přibývá – a to je moc dobře. I díky němu totiž Lidice žijí dál.
Tereza Stehlíková
Památník Lidice
Po třech letech nesmírného utrpení se vrátily domů. Do vsi, která však již neexistovala

Památník Lidice si v letošním roce připomíná nejen 80. výročí konce 2. světové války, ale i 80 let od návratu přeživších lidických žen a prvních v Německu nalezených dětí do Lidic.
Památník Lidice
Odešla Eva Kubíková-Bullock, přeživší děvčátko z Lidic

Osudy této mimořádné ženy jsou dokladem toho, že reálný lidský život bývá často mnohem dramatičtější než románová fikce.
Památník Lidice
Příběh „Strýce Rudiho“ a jeho dar Lidicím

Rozhodnutí Gerharda Richtera darovat Lidicím svůj obraz „Onkel Rudi/Strýc Rudi“ (1965) je hluboce symbolické a dojemné. Lidice jsou místem jednoho z nejstrašnějších nacistických masakrů na našem území.
Památník Lidice
Varující symbol miliónů zavražděných dětí v nesmyslných válkách lidstva

"Postůjte lidé a slyšte poselství dětí zavražděných válkou A pospěšte říci ostatním, že všechno visí na pavoučím vlákně. Vím to! Ale neumím dělat nic jiného než sochy dětí – jak nejlépe umím...“ Z básně Marie Uchytilové (1987)
Památník Lidice
Mezinárodní dětská výtvarná výstava v sídle UNESCO v Paříži

Mezinárodní dětská výtvarná výstava Lidice slaví v letošním roce půlstoletí své existence. Už od svého vzniku je poselstvím MDVV připomínka dětských obětí lidického masakru, stejně jako dalších dětí,...
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Obchodní centra už neslouží jen k nákupům. Zákazníci od nich čekají víc
Premium Návštěvnost obchodních center v Česku roste, na předpandemickou úroveň se však zatím nevrátila....
Evropa vábí Američany zklamané Trumpem. Země však své regule zpřísňují
Obavy z Trumpova počínání i ztráta důvěry v americké instituce ženou tisíce Američanů do Evropy....
ANALÝZA: Kdo to Bidena viní, že předstíral příčetnost? Ti samí, co ho dřív kryli
Premium Chudák Joe Biden dostal k rakovině ještě knihu o tom, jak podvedl Ameriku ďábelským předstíráním,...
Nepřijedeme, řekne policie volajícímu. Omezila výjezdy, chystá i další změny
Premium Srazili jste srnu či jiné zvíře? Způsobili jste drobnou nehodu? Rozbil vám odlétající kámen čelní...

Prodej byty 3+kk, 92 m2 - Gaziveren
Gaziveren, Kypr
2 900 000 Kč
- Počet článků 83
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 626x
http://www.lidice-memorial.cz
http://www.facebook.com/Lidice.pamatnik, #lidicememorial
Speciál blog s podporou Blog iDNES.cz