- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Potenciál Středočeského kraje dosud není v cestovním ruchu plně využíván. Kapacita a hustota ubytovacích zařízení je zde ve srovnání s jinými kraji podprůměrná a totéž platí o pohostinství. Jedině pokud se podaří tuto infrastrukturu postupně zlepšit, bude šance, že turisté v kraji utratí peníze za nocleh, stravu a zábavu, a tím Středočeši získají pracovní místa ve službách.
Mezi zahraničními turisty je ovšem pevný podíl těch, kteří cíleně vyhledávají hotely vyššího standardu. Zejména návštěvníci z Asie a movitější klientela z USA se nespokojí s ubytováním v tříhvězdičkovém penzionu rodinného typu. Tito hosté požadují velké pokoje s klimatizací, komfortní zázemí hotelu a kuchyni vysokého mezinárodního standardu. Tato infrastruktura Středním Čechám chybí a je třeba k jejímu dobudování využít evropských prostředků z Regionálního operačního programu.
Neplatí ale vždy, že vysoký (a tím i drahý) standard je tržní výhodou. Vezměme si příklad Lidic – toto pozoruhodné místo ukazuje potřebu promyšlené ubytovací infrastruktury. Do Lidic často směřují školní výpravy ze sousedního Německa a exkurzi logicky spojují s výletem do Prahy. Právě školská zařízení by možná dala přednost ubytování levnější kategorie v Lidicích před drahými hotely v Praze. Podmínkou by ovšem byla dostatečná kapacita lůžek a stravování.
Dřímající kapitál Středních Čech je obrovský – je jím Český ráj, rezervace UNESCO Křivoklátsko, krasové jeskyně, početné zámky, malebná krajina kolem vodních toků a přehrad a v neposlední řadě i lázeňství. Krásy Středních Čech se výborně nabízí pro pěší turistiku a stále populárnější cykloturistiku. Výhodou kulturně-poznávací a lázeňské turistiky je zase to, že ji lze provozovat téměř celoročně. A jsou tu též příklady dynamického rozvoje venkovské turistiky a ekoturistiky. Ty je možné vidět třeba v Rakousku, kde si tento typ odpočinku volí stále více rodin s dětmi. I u nás bude asi přibývat rodičů, kteří raději ukážou dětem, jak funguje český statek s hospodářskými zvířaty, než turisty přeplněný plážový resort v Egyptě, kde se sobě hotely podobají jako vejce vejci.
S postupným hospodářským oživením v Evropě lze počítat také s nárůstem kongresové turistiky - ta je dalším segmentem trhu, který se slibně rozvíjí a není pravdou, že by z něj musela těžit pouze Praha. V marketingu platí, že je někdy užitečné zkusit obrátit nevýhody své pozice ve výhodu – tak to může být i se vztahem k hlavnímu městu. Pokud se bude středočeský region více prezentovat jako zajímavé území nadosah Prahy a velkého mezinárodního letiště, zaslouženou pozornost si určitě získá.
Další články autora |