Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bollywood a Yeşilçam ruku v ruce

Dosud platilo, že pokud už šli indičtí filmaři do koprodukcí, většinou si jako partnery volili své kolegy z USA nebo Evropy (dříve také ze Sovětského svazu), či pomáhali daleko méně rozvinutým kinematografiím sousedních zemí jako je Bangladéš nebo Šrí Lanka. Se zeměmi Blízkého východu, kde jsou bollywoodské filmy oblíbené, se do spolupráce prakticky nepouštěli. Teď se však rodí první kontakty s nejfilmovější zemí, jakou lze v prostoru mezi Indií a Evropou najít - Tureckem.

Ulak režiséra Çağana Irmaka patří k těm tureckým filmům, které mají s produkcí Bollywoodu leccos společného(c) Avsar Film

Vzájemná kulturní výměna mezi oběma zeměmi sahá několik staletí zpět do minulosti (zejména do dob, kdy v Indii vládla turko-mongolská dynastie Mughalů), ale na stříbrném plátně ve století dvacátém se příliš neprojevila. Turecké filmy jsou oproti indickým většinou daleko civilnější a "evropštější", obě kinematografie však sdílí i mnohé společné prvky - orientují se na bohatý vizuál, nachází zalíbení v melodramatu a obsahují podobné motivy - od (velko)rodinných hodnot po pnutí mezi tradičním a "západním" způsobem života.

V obou státech též platí, že film leží výhradně v soukromých rukou a má jen velmi malou státní podporu. Však také vůdce indického osvobozovacího hnutí Gándhí o filmech vůbec nesmýšlel v dobrém (jeho přítel a první ministerský předseda Džaváharlál Néhrú měl o pohyblivých obrázcích o něco lepší mínění, avšak speciálně v těch indických neviděl žádnou uměleckou hodnotu) a "Otec Turků" Mustafa Kemal jej v praxi výrazně upozadňoval za tím, co považoval za evropskou "vysokou kulturu" (divadlo, opera atd.)

Dříve nebylo mnoho důvodů, proč by se měl turecký a indický film potkat - Turecko bylo prozádpadní a zuřivě antikomunistické, zatímco Indie flirtovala se socialismem a do poslední chvíle vzhlížela k Sovětskému svazu; turečtí diváci byli později lákáni hlavně na erotické a pornografické filmy, jaké jsou v Indii dodnes nemyslitelné a obě kinematografie se také velmi nestejně rozvíjely: V 50. letech minulého století zažíval indický film své nejplodnější a nejvlivnější období, zatímco ten turecký se teprve začínal bolestně rodit. Dnes k sobě mají Yeşilçam a Bollywood daleko blíže, než kdykoli předtím.

Yeşilçam a Bollywood - Termínem Yeşilçam se označuje buď celá komerční sféra turecké kinematografie, nebo (dnes častěji) její specifické období, které se v nejširším pojetí rozprostírá mezi lety 1950 - 1990. Název je odvozen od istanbulské ulice, kde se soustředilo velké množství filmových společností. Označení Bollywood vymysleli pro největší indický průmysl (sídlící v Mumbaí a natáčející filmy v hindštině) západní novináři původně jako posměšek, ale jeho negativní konotace se rychle vytratily a dnes je hojně příjmaný a používaný. Krom Bollywoodu existuje v Indii i mnoho dalších kinematografií produkujících filmy v regionálních jazycích (více informací zde). A perlička na závěr - Google Translator slůvko "Yeşilçam" z neznámých důvodů překládá jako "Bollywood" :)

Bollywood po roce 2000 začal s obnovou původně zastaralého technického zázemí a dnes disponuje (na průmysl usazený v nerozvinuté zemi) stále obdivuhodnějšími prostředky a zručnějšími štáby, díky nimž v indickém filmu rychle zdomácněly i docela náročné trikové scény (viz tady, tady, tady, či tady). Stále ovšem nemá dobojován dlouholetý a úmorný boj se špatnou organizací, nesmyslnou nadprodukcí (počet filmů vyrobených v Indii může člověka ohromovat jen do chvíle, než se dozví, že mnoho z nich se nikdy nedostane do distribuce a jen asi 5% z jejich celkového počtu přinese tvůrcům výdělek) a kamarádšofty, které ke kameře protlačují i zoufale netalentované lidi.

Turecký film přes řadu problémů začal od počátku nového tisíciletí komerčně i umělecky kvést, v důsledku čehož se postupně zabydluje na významných světových festivalech (indická klubová tvorba je naproti tomu ve světě téměř neznámá). A turecká vláda, cítíc, že se tu jedná o otázku mezinárodní prestiže, je ochotná jeho rozvoji napomáhat. Bývalý ministr zahraničního obchodu Zafer Çağlayan (v úřadu oficiálně skončil před několika dny) počátkem letošního jara prohlásil, že usiluje o to, aby se prozatím nepříliš organizovaný Yeşilçam proměnil na skutečný filmový průmysl, jakým je právě Bollywood.

Filmové centrum, které má svá výrazná specifika (např. těsnou propojenost s hudebním průmyslem, výsadní postavení filmu v indické popkultuře atd.) a dlouhodbě se vyznačuje chaotickým a neefektivním uspořádáním, těžko může Turecku posloužit jako následováníhodný vzor, nicméně vhodně nastavená spolupráce může tureckému filmu pomoci svést se na vlně popularity, jíž si v mnohých blízkovýchodních zemích bollywoodské tituly získaly a oběma stranám pomoci vyřešit problémy kolem napjatých rozpočtů. Indie se navíc pro filmaře stává asijských mostem do Hollywoodu, neboť si tam zřizuje své pobočky stále více amerických filmových společností.

Před několika měsíci proto za indickými filmaři do Mumbaí vyrazila turecká delegace, jejíž součástí byl mimo jiné významný producent a režisér Sinan Çetin (se svým originálním thrillerem Berlin in Berlin na počátku 90. let nepřehlédnutelně přispěl k obrodě tureckého komerčního filmu), aby budoucímu turecko-indickému filmovému přátelství položila základní kameny.

První vlaštovkou se nejspíš stane chystaný film Süper Rakstar, kvůli němuž spřáhli síly producenti Ali Avcı a Javed Rehman Khan. Už jen vzhledem k primitivnímu názvu a faktu, že Khan zastupuje naprosto marginální studio Rakhshan Movies Network, nelze od filmu, jenž se má v tureckých, indických, korejských, čínských a arabských kinech objevit v půlce příštího roku, čekat zázraky, ale snad nepůjde o úplnou hovadinu a plody svazku Yeşilçam - Bollywood neskončí jen u něj. O Süper Rakstar je zatím známo jen tolik, že bude kombinovat romantické a akčně-dobrodružné prvky (což je postup v Indii více a v Turecku méně typický).

Žádný významnější turecký film zasazený do Indie se v posledních letech neobjevil. Indičtí diváci zato mohli hned v několika filmech obdivovat atraktivní lokace Istanbulu, který jim byl představen třeba jako "sexy" místo plné luxusu a nespoutané zábavy (Game), ale také jako nebzepečná líheň muslimských teroristů (Mission Istaanbul).

Autor: Miroslav Libicher | pondělí 18.7.2011 16:33 | karma článku: 10,19 | přečteno: 1397x
  • Další články autora

Miroslav Libicher

Japonští pornoherci se počítají na desítky. Zahraniční zájemci o jejich práci na miliony

Provozovatelé anglojazyčných webů, které se věnují japonské pornografii, uvádějí, že velmi často dostávají zprávy od mužů z celého světa, kteří se zcela vážně ptají, co mají dělat, aby mohli v Japonsku působit jako pornoherci.

15.8.2022 v 18:13 | Karma: 8,42 | Přečteno: 401x | Diskuse | Společnost

Miroslav Libicher

Visa a MasterCard chrání naši počestnost - hanbaté filmy z Japonska už si nekoupíme

Hlavním světovým regulátorem trhu s pornografií nejsou zákonodárci, ale provozovatelé platebních služeb.

14.8.2022 v 15:59 | Karma: 11,27 | Přečteno: 483x | Diskuse | Společnost

Miroslav Libicher

Yua Mikami – idol z filmů pro dospělé

...aneb o nejvýznamnější světové pornoherečce, kterou jste (nejspíš) dosud neznali a znát byste ji měli.

14.2.2022 v 13:48 | Karma: 13,64 | Přečteno: 1301x | Diskuse | Kultura

Miroslav Libicher

Kapitán Irák zasahuje aneb komiksoví hrdinové ve službách ideologie a propagandy

Původně školní esej, která si klade za cíl představit na konkrétních příkladech různé způsoby, jakým je v komiksu zachycována, šířena či reflektována ideologie a jak je médium komiksu využíváno pro propagandistické účely.

22.10.2015 v 17:34 | Karma: 10,89 | Přečteno: 668x | Diskuse | Kultura

Miroslav Libicher

Kterak Indové kolonizují Západ

...aneb (původně školní) esej mapující užívání "cool estetiky" v hindském populárním filmu.

22.11.2014 v 13:46 | Karma: 8,97 | Přečteno: 649x | Diskuse | Kultura
  • Nejčtenější

Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese

9. prosince 2024  9:39,  aktualizováno  14:34

Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

7. prosince 2024

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...

Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo

3. prosince 2024  15:18,  aktualizováno  4.12

Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...

Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi

3. prosince 2024  14:21

S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...

Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl

8. prosince 2024  11:42,  aktualizováno  20:39

Sledujeme online Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl....

Zničili jsme syrské námořnictvo, uvedl Izrael. Výpad k Damašku však popřel

10. prosince 2024  6:29,  aktualizováno  20:50

Izraelský ministr Jisrael Kac potvrdil, že izraelské lodě zničily v noci na úterý syrskou vojenskou...

Babiš slíbil, že zruší televizní poplatky. Nemá je sedmnáct zemí EU, říká

10. prosince 2024  5:55,  aktualizováno  20:50

Přímý přenos Konečné hlasování o zvýšení poplatků pro Českou televizi a Český rozhlas bude ve Sněmovně v druhé...

USA uznají novou syrskou vládu. Podmínkou je mimo jiné ochrana práv žen

10. prosince 2024  20:50

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena v úterý uvedla, že uzná a podpoří novou syrskou...

Čeká Čechy pravidelné sledování? Rodí se plán, jak ušetřit miliardy pro zdraví

10. prosince 2024  20:22

Nemoci srdce a cév jsou nejčastější příčinou úmrtí v Česku, péče o nemocné stojí desítky miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2075x
Absolvent marketingových komunikací (Bc.) a mediálních studií (Mgr.), fanoušek (nejen) indické kinematografie a neúnavný diskutér...