Tenkrát byly na řece jiné časy …

 Služky  a  chudé  pradleny  chodily prát  velké  prádlo  k Vltavě,  kde se  prostěradla a  cíchy  na slunci  bílily Prádlo bylo  rozložené  na trávníku  a když  doschlo  znovu  se  kropilo. I  život kolem  byl  jiný.

  

 

Po  Vltavě  plul  první  parník  „Primátor  Ditrich“. Občas do  Prahy připlouvali  vory.  Za  ranního  šera  vyplouvali  na  svých  lodičkách  rybáři,  aby  někde  na  hladině  zakotvili  a  nahodili  pruty  s návnadou..  V době  kdy  pradleny  doprali  a  sušili  prádlo,   kluci  na  prázdných  neckách  brázdili  Vltavou  co by  piráti.  K řece  neodmyslitelně  patřily  kotviště  rybářských  lodí  a jejich    zázemí   ,  kde se  prováděla  údržba. Loďky  se  většinou  natírali  karbolem  a  spodek  lodi  roztaveným    dehtem.

K samozřejmosti  patřili  na  řece  přívozy  v  místech,  kde  sloužili  lidem  od  nepaměti. Jižně  od  Vyšehradu  jich  bylo  několik.  Nejkratší a  jenom sezónní  byl  s podolského  břehu  na  Podolský ostrov  /dnes  veslařský.  Další  přívoz  spojoval  Zlíchov  s Podolskou stranou,  na  konci  Modrých  lázní.  Na  konci  Dvorců, kde  stojí  dnes  benzinová  pumpa  a  nedaleko  končila  tramvaj  z města,  byl  přívoz,  který  sloužil lidem  cestujícím  elektrikou,  dělníkům    pracujícím  v lomu  nebo  na  blízké  Rybově  pile  a  v v Podolské  cementárně.  Nejvíce  byl  využíván   přívoz  v Braníku  na Mlejnku,   kde  byl  i  nákladní  prám,  který   převážel  plné  ledařské  vozy  tažené  koňmi,   uhlíře,  pošťáky.  Pivovarské  vozy  naložené  sudy  pivního moku,  policajty  na  koních  ….   Na  pramicích  cestovali  lidé  z Hlubočep,  Žvahova  a   později  návštěvníci   Barandovských   teras   a  filmových  atelierů.  Převáželo  se  někdy  i  do  hluboké  noci.   Proti  proudu  řeky   sloužili  ještě  dva  přívozy.  Jeden   převážel   do  Malé  Chuchle  a  druhý  do  Velké  Chuchl  a  Radotína.  Po  únoru  48  se  starali  o  provoz   komunální  služby.    

Víte   proč  se  stavěl   Barandovský  most  ?  ,  Aby  mohli  dát  posledního   převozníka   do  důchodu !     Nejvíce  dnes  chybí  lidem  „Včkův přívoz“. Který   z Jezerky,  od  Rybové  zdi,  převážel  cestující   na  druhý  břeh  odkud  se  rozjížděli  do  několika  stran  zaměstnání.  Barandovský  most  pro  pěší   se  vůbec  nevyužívá  …..   To  není  nostalgie,  toje  nutná  potřeba

 

 

 

 

 

Autor: Ladislav Vinš | pondělí 7.9.2015 13:07 | karma článku: 19,09 | přečteno: 885x
  • Další články autora

Ladislav Vinš

Jižní strana Bavorského lesa

13.4.2018 v 12:03 | Karma: 26,66

Ladislav Vinš

.... milujte se a množtese ...

4.4.2018 v 12:06 | Karma: 19,81

Ladislav Vinš

Jaro

22.3.2018 v 12:39 | Karma: 22,11

Ladislav Vinš

Zpráva z tisku ....

15.3.2018 v 12:14 | Karma: 21,34