Cesta do Jižní Koreje, 1. Účel cesty
Povídání jsem rozdělil do 6 částí.
Pracoval jsem v podnikovém výzkumu Vítkovických železáren. Jel jsem služebně do Jižní Koreje odborně promluvit o našem lodním programu, který jsme tenkrát úspěšně začali dodávat do jihovýchodní Asie.
K vysvětlení „lodního programu“ musím zabruslit do historie. Rakousko-Uhersko mělo na Jadranu přístup ke kousku moře. Byly tam loděnice a stavěly se tam i vojenská plavidla. Většinu kovových částí potřebných při stavbě těchto námořních lodí dodávaly české firmy Škoda Plzeň a Vítkovice Ostrava. A tato výroba představovala významnou položku našeho exportu ještě dávno po rozpadu Rakousko-Uherska, prakticky po celé dvacáté století. Velké lodě se vždycky stavěly v zemích, kde je levná pracovní síla, i slavný Titanic byl postaven v Belfastu. V Jugoslávii a v Polsku se tak stavěly velké lodě pro světové rejdařské společnosti. Technicky nejnáročnější součást, kterou jsme pro ně dělali, byl klikový hřídel. Škoda dělala hřídele pro čtyřtaktní motory, ty měly zdvih okolo 500 mm, Vítkovice dělaly hřídele pro dvoutaktní motory, které měly zdvih 2 metry i více. Skutečně, nejen menší motocykly, ale i mnohé velké zaoceánské lodě mají dvoutaktní motor, ovšem ty lodě mají naftový motor, který pracuje s 80 otáčkami za minutu, což jsou otáčky lodního šroubu. Takováto loď tedy nemá převodovku, proto se volí ten dvoutaktní motor. Rychlost takovéto lodi se nereguluje otáčkami, ale natáčením lopatek lodního šroubu.
Klikový hřídel pro dvoutaktní lodní motor na obráběcím stroji. Foto z prospektu firmy Vítkovice
Hotový klikový hřídel pro lodní motor. Foto z prospektu firmy Vítkovice
Zdá se vám ten hřídel mohutný? Tak vězte, že zdvihový čep musel být opracován s přesností na dvě setiny milimetru, aby měl ten motor co nejklidnější chod.
Další součástí lodního programu byl například propeller shaft, což je hřídel spojující motor s lodním šroubem. Motor se umisťuje v těžišti lodi, u velkého parníku měl propeller shaft délku přes 100 metrů. Samozřejmě nebyl z jednoho kusu, skládal se z více částí. My jsme ho skládali z částí o délce po 23 metrech, protože každá část musela být tepelně zpracovaná a naše nejdelší pec měla délku 25 metrů. Hřídel musel mít osový otvor, provrtávali jsme ho na stejných strojích, na jakých jsme provrtávali dělové hlavně.
Koncem minulého století se stavba lodí přesunovala do jihovýchodní Asie a my jsme tyto výrobky začali dodávat tam a já jsem tam jel povídat o tom, jak to máme zmáknuté a jak jsou naše výrobky dobré. Tenkrát nikdo netušil, že během 10 až 15 let tuto výrobu zvládnou Číňané a vytlačí nás nízkou cenou. Tenkrát jsme o své suverenitě nepochybovali.
Ladislav Jílek
Za jeden provaz

Jsou mezinárodní situace, ve kterých by se měl národ sjednotit, vzájemné hašteření hlavně mezi politiky by mělo jít stranou. Domnívám se, že taková situace nastala nyní.
Ladislav Jílek
Cesta do Jižní Koreje, 6. Závěr

Korea byl zastaralý stát, který v roce 1910 okupovalo Japonsko a udělalo si z něho kolonii. Moc se nestaralo o průmyslový rozvoj Koreje, spíše využívalo nerostné bohatství a levnou pracovní sílu.
Ladislav Jílek
Cesta do Jižní Koreje 5. Procházka po lese

Mám poslední volný půlden před odjezdem. Co s ním? Navštívit lázně? V Pusanu vyvěrají léčivé prameny. Nebo navštívit památník bojů v Korejské válce?
Ladislav Jílek
Největší slabina demokracie

Když máme to výročí sametové revoluce, dal jsem si takovéto těžké téma. Ale všechno ostatní už napsali jiní a lépe, než bych to zvládl já, zbylo na mne jen toto téma.
Ladislav Jílek
Cesta do Jižní Koreje 4. Lidi

Vadila mi tam jedna věc: Korejci jako všichni šikmoocí mají při řeči nehybný obličej. Nevím, zda jim chybí lícní svaly či zda je nepoužívají.
Další články autora |
Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor
Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i...
Bohatí přispěvatelé vs. chudší příjemci. Nejtvrdší debata o rozpočtu v EU startuje
Premium Příští rozpočet Evropské unie pro nadcházející období 2028-2034 musí být flexibilnější a cílenější,...
Pokladník Hamásu podniká v Česku. V Praze má firmu, u Teplic luxusní vilu
Premium Na okraji malé vesničky Drahkov u Teplic stojí velká vila s udržovanou zahradou, o kterou se stará...
ANALÝZA: Další spiknutí. Rakovina Bidenovi ve skandálu s tajením demence přitížila
Premium Rakovina nevylepšila situaci Joea Bidena ve skandálu s opožděným „odhalením“ tajení jeho demence,...

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...
- Počet článků 442
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 523x