Jak manipulovat s veřejným míněním na tři tahy

Manipulace s veřejným míněním je součástí praxe politiky i zastaralé formy marketingu. Jak efektivně manipulovat na tři tahy?

Tříbodový systém

Tříbodový systém je celkem jednoduchou a často používanou metodou.

Vytvořte problém

V prvním kroku je třeba vytvořit problém. Problém nemusí být reálný, ale měl by obsahovat reálné situace, nebo být zaměřený na reálné pocity. Emoční odezva na problém je velmi důležitá. Emoce by měly mít spojitost se základními lidskými potřebami. V prvním kroku se zaměříme na negativní emoci, ale uvažujeme už i o pozitivní emoci, která bude výsledkem odstranění problému.

Pokud si nemůžeme ověřit reálnost problému, tak jen lépe. Proto je vhodný problém, který má odbornou podstatu, kterou laik nemůže pochopit, nebo je neověřitelný bez technického zázemí. Vhodný je také problém, který spočívá i v utajovaných informacích, které nejsou veřejnosti dostupné.

Problém může být nebezpečný terorista, droga, ilegální sdílení dat, riziko nezaměstnanosti, nebo bakteri, či vir. Problém může být cokoliv, co má potenciál vzbudit požadovanou emoci (strach, pochybnosti).

Strach a obavy

Pokud se nám prezentace problému podařila úspěšně, vyvolali jsme kýženou negativní emoci. Čím silnější je negativní emoce, tím lépe. Vyvolaná emoce by měla budit dojem velkého ohrožení, které ohrožuje život, sociální prestiž, nebo silnou představu o jáství (např. "jsem dobrý otec", "jsem profesionální marketér").

Čím silnější negativní emoce, tím větší ochota investovat finanční prostředky, investovat svůj čas, či předat osobní práva.

Řešení problému

Posledním bodem je řešení. Řešení může být produkt, člověk, nebo určitá ideologie (náboženství, politický program). Důležité je, že naše řešení dokáže problém odstranit (pokud nikdy neexistoval, tak o to lépe = půjde snadno odstranit).

Řešení musí budit pozitivní emoci. Pokud jsme v prvním kroku vyvolávali strach, tak naše řešení musí přinášet pocit bezpečí. Proto řešení musí působit bezpečně a musí být spojováno se symboly, které jsou spojené s pocitem bezpečí.

Příklady tříkrokového systému

  1. Nezaměstnanost ohrožuje zejména mladé lidi, kteří nemají možnost získat práci.
  2. Bojím se, že budu bez práce, peněz. Budu sociálně vyloučený.
  3. Program strany XY přinese zaměstnanost pro mladé. Volte XY a my se vám postaráme o práci a úspěch.

  1. Bakterie způsobují nebezpečné nemoci. V záchodové míse žije mnoho bakterií, které ohrožují bezpečí vaší domácnosti.
  2. Moje dítě se dotkne záchodové mísy a onemocní. Jsem špatná matka, která neumí ochránit bezpečí svých dětí.
  3. Přípravek XY odstraní 99,9% bakterií. Díky XY bude vaše domácnost bezpečná. Svědomité matky používají XY a proto se můžou těšit ze zdravého růstu svých ratolestí.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Luděk Kvapil | čtvrtek 12.9.2013 20:27 | karma článku: 18,00 | přečteno: 570x
  • Další články autora

Luděk Kvapil

Co potřebují vegani

10.2.2015 v 23:01 | Karma: 11,80

Luděk Kvapil

Titushky a temná strana PR

20.2.2014 v 13:59 | Karma: 12,99