Děkujeme za pochopení.
V60l42a19d86i10m54í33r 79H93r54u94b44ý
Národní dovadlo (píši o činohře) nebylo nikdy (no, řekněme nikdy za poslední půlstoletí) divadlem nejlepším. Dokonce se domnívám, že ani ne nejlépe personálně vybaveným. Jen ta gloriola mu pomáhala přežít.
V Praze bylo již za 1. republiky nejlepší divadlo Vinohradské. Vydrželo mu to dokonce i pod nálepkou Ústředního divadla ČSA. A je vynikající dosud. Doporučuji upřednostnit.
V83á76c83l61a21v 19R92o56u76d22e25n68s14k75ý
Souhlasím s Vámi. V ND jsem byl naposledy v roce 2002, také na Shakespearově komedii a měl jsem též sto chutí po prvním jednání odejít. Zdrželo mne pouze to, že vstupenky nebyly zrovna nejlacinější a pomyšlení na to, že to snad nemůže být tak hrozné až do konce. Bylo!
Režiséři by si měli uvědomit, že Národní divadlo je tradiční scéna a divák, který tam jde, očekává určitou úctu k autorově dílu. To, co si mohou dovolit malé experimentální scény, není vhodné pro prkna tradicemi opředeného velkého kamenného divadla.
S Vaším názorem, že komedie do Národního divadla nepatří, ale nesouhlasím. Viděl jsem tam (teda spíše ve Stavovském, tenkrát Tylově) v 60. a 70. hodně povedených komedií (Shakespeare, Moliere, Goldoni, Klicpera...), které se mi líbily tak, že jsem na ně šel znovu.
To ale hrála, dnes již nežijící, stará garda Národního divadla - Pivec, Pešek, Smolík, Neumann, Bezouška ...
L69u50c68i72e 26K37ů42s24o60v60á
Nemyslela jsem to tak, že tam nepatří, ale že bohužel nejsou zpracované (aspoň ty Shakespearovy) tak aby pobavily. Sama jsem tam jako dítě viděla Sluhu dvou pánů a Hadriána z Římsu a líbil se mi. Moliéra pak ve Stavovském divadle a byl báječný.
Naštěstí studentské lístky nestojí tolik, to je jediné štěstí. Ale příště si asi přečtu recenzi.
A81l37e58n53a 28J38a45n66d87o17v45á
Bohužel, v ND na sebe narazily dvě věci, obě zcela zhoubné jak pro diváka, tak pro divadlo samotné.
První je připos.. a politická korektnost, plně nahrazující cenzuru za komunismu - tedy "přece nemůžeme hrát Shakespearův text, který uráží ženy, který tvrdí, že se žena musí podrobit muži a že ho musí poslouchat!" Co na tom, že je to jen divadlo a text je 400 let starý!
Druhou je tvůrčí impotence režisérů a dramaturgů - ti nemají vlastní nápady, ale přece nemohou nechat promlouvat k lidem geniální Shakespearův text! To by vypadalo, že se sami na nic nezmohli! Tak na hru roubují různé absurní nápady, skoro vždy musí být herci nazí, musí se odněkud spouštět či někam krkolomně lézt, musí mít uniformy (gestapácké a pod.), muži musí nosit ženské šaty a naznačovat 4% zájmy, scénu tvoří buď obří záchod nebo staveniště atd.
A nakonec- dnešní mladí herci se přece nebudou učit od starých, jak zvládnout hru na jevišti ND, aby je bylo slyšet i na 2. galerii, proč, co by se namáhali! Tak šumlují, šeptají nebo řvou - a celé je to na nic.
Takže - o pauze domů (pokud se tam člověk vůbec odváží vypravit).
V87l11a12d52i15m33í26r 77T48. 26G49o82t33t84w82a20l31d
Tuhle inscenaci jsem sice neviděl, tak s Vaším pohledem na představení, které jste viděla, určitě nemohu polemizovat. Ale na obranu Martina Čičváka a inscenátorů Vám alespoň moho prozradit, že ten příběh Petruchia a Kateřiny není orámován příběhem šlechticů žertujících s opilcem ani coby inovace ani jako režijní svévole, ale protože to tak před více než čtyřmi stoletími holt napsal William Shakespeare. ;o)
V38á66c11l68a26v 33R78o83u59d48e37n48s76k57ý
Máte pravdu. viz http://www.phil.muni.cz/kapradi/hotove_texty/Kolar_TS.pdf (překlad Josefa Jiřího Kolára z konce 19.století).
Leč na obranu autorky nutno řící, že většinou inscenátoři tento úvod vypouštějí.
B80e95d40ř80i48c66h 29T20ě14š26í46n22s43k41ý
vůbec nejlepší jsou na tomto představení pohledy dívaků kolem sebe, kterými se ujišťují zda i soused vidí stejnou příšernost jako on
- Počet článků 54
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2203x