Čajkovského Černá labuť v podání Anny Kareniny

"Jen je škoda, že neobsadili Roberta Pattinsona do role Vronského. Ne kvůli jeho hereckému talentu, ale protože by přilákal na Annu Kareninu celý upírský fanclub, o kterou zůstane bez něj ochuzen."

Režisér Joe Wright, skladatel Dario Marianelli a herečka Keira Knightley se společně podepsali pod velice podařenou filmovou adaptaci knihy Jane Austenové, teď jejich jména září na plakátech filmu francouzsko-britské produkce Anna Karenina.

Když Joe Wright ohlásil, že zfilmuje knihu Lva Nikolajeviče Tolstého, diváci i filmoví kritici nervózně vyčkávali. Především proto, že Anna Karenina byla v minulosti tolikrát zpracována v televizi, filmu, divadle, baletu, opeře a muzikálu, že nestačí pouhá adaptace a herecký výkon představitelky Anny Kareniny (Keira Knigtley) a důstojníka Vronského (Aaron Taylor-Johnson), aby diváky zasáhl. Pro Joe Wrighta byl tento mohutný román skladájící se z osmi částí obrovskou přležitostí znovu dokázat, že umí nejen realizovat oslňující vizuální filmový zážitek, ale nezapomíná na to, že by forma neměla překročit důležitost obsahu.

První fimovou adaptaci mohli zhlédnout diváci už v roce 1914. Nejznámější jsou tři verze, na které vzpomínáme hlavně díky protagonistkám Anny Kareniny. A to z roku 1935, kde hlavní roli zahrála Greta Garbo, o třináct let později Anna Karenina v podání Vivien Leigh, a Anna Karenina z roku 1997, kde si zahrála francouzka Sophie Marceau. V roce 1971 se Anna Karenina objevila jako baletní představení Radiona Ščerdrina, v roce 1992 vznikla americká muzikálová adaptace na newyorkské broadwayi a v roce 2007 byla uvedena americká opera Davida Carlsona podle libreta Colina Grahama.

 

Poslední zpracování z tohoto roku působí, jakoby se se snad režisér Joe Wright inspiroval staletím jevištních adaptací Anny Kareniny. Joe Wright v Anně Karenina zkouší veškeré možnosti umění ve filmu.

Anna Karenina (Keira Knightley) žije v lehce nudném manželství s vysokým vládním úředníkem (Jude Law), s kterým má malého syna. Má dobré postavení mezi petrohradskou smetánkou a nepřijde jí, že by jí něco chybělo, do té doby než potkává velice ambiciózního důstojníka Vronského (Aaron Taylor-Johnson) na své cestě vlakem do Moskvy. Začíná si románek, který v carském Rusku nemůže skončit jinak než katastrofou.

Celý film má rámcovou kompozici. Anna Karenina v úvodu jede vlakem, ve kterém potkává matku Vronského a po vystoupení z vlaku je svědkem smrti člověka, který spáchal sebevraždu. Na konci se tento motiv opakuje, ale tentokrát je to Anna Karenina, která dobrovolně ukončuje svůj život na kolejích.

Velká část příběhu je hraná na jevišti před diváky a plynule z něho přechází do filmu a zase zpátky. Divadlo se mění v realitu v momentech, kdy film zvyšuje své tempo. Když děj graduje, prostředí se stává realističtější. Je napodoben efekt divadla, kdy se divák natolik vžívá do děje, že zapomíná, že to je jen hra. Jsou zde vidět stopy scenáristy Toma Stopparda, který se v minulosti podílel na filmu Zamilováný Shakespeare, kde dokázal propojit neznámé skutečnosti ze života slavného dramatika a svět jeho divadelních her. A tento aplikovaný motiv divadla ve filmu je právě tím, v čem se Zamilovaný Shakespeare a Karenina podobají.

Stejným způsobem si hraje s pohybem a světlem. Herci se chvílemi pohybují s takovou ladností, že začínáme mít pocit, jakoby neučinkovali ve filmu, ale v baletu. Například vrcholná scéna celého filmu, kdy Anna Karenina tančí s Vronskim, nápadně připomíná Čajskovského slavné Labutí jezero. Anna Karenina je v černém, Kitty ve sněžně bílém a Vronski si stejně jako v Labutím jezeře vybírá tu špatnou sestru, Annu Kareninu.

Anna Karenina tančí s Vronskim. Ostatní na parketě ztuhnou a tančí jen Karenina. Ostatní tanečníci mizí, sál pohlcuje tma a jediný osvícený je náš taneční pár. Na okamžik je sál naprosto prázdný, než se zase zaplní a páry se vedle nich roztančí. A tak zobrazuje Wright okamžik intimity, kteří tito dva sdílí.

 

 

 

 

 

 

Přes svou délku (170 min) Anna Karenina nepůsobí rozvláčně a má spád. Mnozí filmu vyčítají nedostatečně rozpracovanou psychologii postav a příliš okleštěný děj. Ale nikdo nemůže Joe Wrightovi upřít, že vytvořil adaptaci, která se mezi těmi desítkami ostatních neztratí.

Anna Karenina

Žánr: melodrama

VB / Francie 2012

Scénář: Tom Stoppard (podle předlohy Lva Nikolajeviče Tolstého)

Režie: Joe Wright

Hrají: Keira Knightley, Jude Law, Aaron Taylor-Johnson, Kelly Macdonald, Matthew MacFadyen, Alexandra Roach, Domhnall Gleeson, Alicia Vikander, Emily Watson, Olivia Williams

Distribuce: Bontonfilm CZ

Distribuční premiéra v ČR: 06. 12. 2012

Autor: Lucie Kůsová | sobota 15.12.2012 14:28 | karma článku: 10,83 | přečteno: 1239x