Bizarní selhání státních maturit

Státní maturity se na některých školách zvrhly v šaškárnu hromadné spolupráce nejen se spolužáky, ale i s učiteli a přáteli na telefonech.

Jako studentka posledního ročníku Malostranského gymnázia v Praze jsem ve středu 2. května psala svou první maturitní zkoušku. Celý průběh na naší škole připomínal ve své podstatě SCIO testy. Na lavici jsme směli mít jen psací potřeby, mimo lavice pak pití a jídlo. Stejně jako při SCIO testech jsme se museli prokázat občanským průkazem, což se nejspíše dělo jen v pár třídách, vzhledem k tomu, že nás učitelé většinou za ty roky moc dobře znají.

Přesto se průběh maturitních písemek od SCIO testů lišil, měli jsme ještě přísnější pravidla, podle nich jsme museli vypnout a odevzdat telefony a všechny věci naskládat do jednoho kouta místnosti. U nás se tak dělo, byli jsme trochu pobaveni, protože nikdo z lidí, co si zvolil těžší variantu zkoušky z českého jazyka se už jen z hrdosti nemínil spoléhat na někoho jiného než na sebe. Stejně tak jsme museli sedět sami v lavici a všichni na jedné straně. Přesto se musí uznat, že ve třídě byla daleko uvolněnější nálada v porovnání se SCIO testama, opatrným šilháním jsme se zvládli ujistit, že do testu nepíšeme úplné nesmysly, nebo se na sebe pobaveně usmát, když jsme narazili na nějakou šílenou otázku. Ale psali jsme to všichni sami za sebe, na nikoho jiného jsme se nespoléhal ani jsme nemohli, ani nechtěli.

Jinde to probíhalo ale trochu jinak. "Zbytek mojí třídy psal dneska vyšší matiku. Udělali to tak, že prostě každej příklad vyfotili a poslali někomu mimo školu, ten to vypočítal a poslal výsledek zpět, pak to opsali ostatní..," vyjadřuje se k maturitám student na zpovědnice.cz. Ačkoliv na naší škole z cermatu přišli zkontrolovat druhý den maturit všechny slovníky, na jiných školách se tak nedělo. "Koupila jsem si speciálně na aj slovník za 400 Kč kvůli maturitě, aby v něm hlavně nebyla příloha, a pak to nikdo nekontroloval. Všichni ho měli s přílohama," píše anonymní návštěvník v jiné diskuzi. Nedá se upřít učitelům z některých škol, že by nechtěli, aby jejich žáci odmaturovali. "Nejde jen o to, že žákům radili, ale umožnili jim se radit mezi sebou, v některých případech dokonce s internetem, " vykládá student v diskuzi na www.prijimacky-nsz.cz. "Od spolužáků, co psali nižší, jsem slyšel, že to vypracovávali jako skupinovou práci," potvrzuje další maturant. Místo, aby se studenti snažili ukrýt to, že podváděli, v anonymních diskuzích se začali předhánět, kdo z nich podváděl víc. Nejbizarněji působí asi vypracovávání maturitní písemky (slohové práce). V části maturitní zkoušky, kde se předpokládá, že ji už nelze opsat, studenti přiznávají, že se na jejich školách opisovali i maturitní písemky a to přiznání se nevyskytuje ojediněle. "Vypracoval to ten nejlepší ze třídy, pak to dal zkontrolovat učiteli a všichni ostatní to pak skupinově obšlehli. Prostě fraška," komentuje maturant podvádění při vypracovávání slohových prací.

Mnoho studentů uznává, že selhal CERMAT, ačkoliv na některých školách, především gymnázií (usuzuji podle diskuzí), se podvádět nedalo, nebylo tomu tak díky kontrolorům z cermatu, ale učitelům ze škol, kteří je zodpovědně hlídali a dodržovali předepsaná pravidla.  "Je fakt, že týpek z cermatu, který byl na škole jeden na 10 učeben, přišel za všechny 4 testy (čj a aj) jen jednou. Jen pozdravil a odešel. Docela bída, čekal jsem kontrolu typu SCIO," komentuje práci "profesionálně" vyškolených kontrolorů student v diskuzi.

Jeden by mohl tvrdit, že se studenti jen anonymně předhánějí v tom, jací jsou "borci", že opisovali u maturity, ale důkazy mluví jinak.  Hned ve středu odpoledne jste na internetu mohli sehnat zadání s výsledky. Jak je to možné, když na lavici nesmělo být nic jiného než psací potřeby a test? A ostatní věci měly být, dle pravidel, složeny v rohu učebny? Nepředpokládám, že si někdo může zapamatovat, bez toho, aby si to napsal na papír, který nesměl být na lavici, desítky otázek. Nemyslím si ani, že psací potřeba je telefon s foťákem nebo foťák samotný.

Zajímavá jsou i další fakta, která vyplývají z těchto diskuzí. Na gymnáziích se kontrolovalo přísněji, vyplývá to nejen z diskuzí, ale také z toho, že z vyšší maturity z českého jazyka (za předpokladu, že vyšší maturitu si volí většinou gymnazisté) nebyly ihned sehnatelné, a stále nejsou (nebo mně se je alespoň nepodařilo sehnat), výsledky ani zadání.  Z toho se dá usuzovat, že se při nejmenším nepoužívaly při podvádění telefony. Stejně tak z vyšší angličtiny. Z nižší češtiny, nižší i vyšší matematiky a nižší angličtiny jsme mohli najít hned několik verzí. 

A to je ta objektivita státní maturity. Můžeme se spolehnout na srovnávání výsledků státní maturity, když někdy jsou to výsledky kolektivní práce nebo znalostí učitelů? A na druhé straně tady budou poctiví studenti s horšími výsledky, kteří by nepodváděli, i kdyby jim to nabídli?

Autor: Lucie Kůsová | úterý 8.5.2012 11:38 | karma článku: 23,22 | přečteno: 3290x