Lítačka patří do minulého století. V Hongkongu mají lepší kartu už od roku 1997

Po vlastní zkušenosti při zařizování Lítačky, musím konstatovat, že je to fakt lítačka. Když už se Praha pod vedením primátorky Krnáčové rozhodla zlikvidovat opencard, měla se poučit a nevytloukat klín klínem.

Lítačka prostě neodpovídá požadavkům moderní doby, je to zastaralý typ řešení. Už jen to pořizování…

Pokud nezvolíte expresní zhotovení s osobní účastí na jednom jediném místě v Praze a nemáte čas kartu vyzvedávat, jste odkázáni na Českou poštu a doporučený dopis, na jehož zaslání platí lhůta 30 dnů. Zásilka ale většinou po 14 dnech dorazí a vy si ji musíte vyzvednout osobně v otevíracích hodinách. Hurá!? Mám lítačku, můžu jezdit? Zdaleka ne - karta není aktivovaná a musí se dobít. Předražený web litacka.cz, kam se logicky vrátíte, abyste kartu dobil kuponem, tuto možnost nenabízí a po chvíli planého surfování jste odkázán na web dopravního podniku. Tady zase musíte zadat údaje o lítačce, pátrat v paměti po heslu, a pokud se proklikáte až k převodu peněz a nezobrazí se vám na monitoru zpráva „Systém je přetížen“ můžete dokončit platbu. Pokud se nezadaří, musíte se dostavit na dobíjecí místo, kterých je v milionové Praze deset…další cesta, další čekání ve frontě. Tím ale celá anabáze nekončí, následně se musí totiž karta zaktivovat na dobíjecím místě a následně ve validátoru a pokud ten nejbližší, jak se stalo mně, nefunguje, znamená to další kroky a minuty navíc… Prostě zkušenost k nezaplacení.

 Je to ale v 21. století nutné? Proč prostě nerozvíjet bezkontaktní platební karty, na které se dá celý systém nahrát. Proč se prokazovat další kartou, kterých máte v peněžence už tolik, že byste mohli klidně hrát mariáš. Proč třeba nejít ještě dál a nenahrát jméno do zabezpečené databáze a neprokazovat se revizorovi občanským průkazem. Aspoň by zase Úřad pro ochranu osobních údajů, měl agendu. Vždyť dnešní doba skýtá tolik technických možností, jak lidem ušetřit čas a koneckonců i peníze. Zatímco lepíme dálniční známky za okno, na Slovensku už dva roky využívají systém elektronických dálničních známek, a kdo z vás si ji zkoušel někdy objednat, dá mi za pravdu, jak jednoduché to je a zabere to 90 sekund i s platbou. Prostě jen nahrajete svou SPZ do registru. Hotovo dvacet. Proč prostě nenahrát Karel Krejza do registru, poslat peníze přes internet a tradá na tramvaj…

Postoj Pirátů, kteří sedí v zastupitelstvu hlavního města, je při nejmenším ambivalentní.  Zatímco v březnu 2016 jejich stranický web použil titulek „Lítačka je krok správným směrem“ a že projekt Lítačky považují za rozumný, přestože v podstatě kopíroval opencard se všemi neduhy, v prosinci téhož roku už opoziční zastupitel za Piráty Ondřej Profant volil ostřejší slova. "Lítačka je v podstatě překlenovací řešení, tyto typy karet jsou v dnešní době zbytečností a nic nepřináší. Ona je vlastně jen hloupější papír, který je oproti lítačce levnější, jednodušší a funguje," uvedl Profant pro Aktuálně.cz. Tři roky sedí Piráti v zastupitelstvu a stále jsou lidé nuceni stát fronty. 

Ano, pražská MHD je sice pátá nejlepší na světě, jak vyplývá ze studie "Sustainable Cities Mobility Index 201, ale je to především díky husté síti různých dopravních prostředků a relativně příznivým cenám jízdného, pochybuji, že si hodnotitelé šli zařídit Lítačku.

Sedmimilionový Hongkong se v této studii umístil jako první. Tamní Octopus kartu si můžete pořídit anonymně, během pár minut, dobít skoro všude od Mc Donaldu přes automat na ulici nebo ji mimo další možnosti můžete propojit s vaší kreditní kartou, která automaticky dorovnává výši kreditu tak, aby se vám nestalo, že padnete na nulu. Tato karta funguje od roku 1997!  Naše pár let stará Lítačka patří prostě do minulého století… 

Autor: Karel Krejza | středa 22.11.2017 10:33 | karma článku: 30,83 | přečteno: 2599x