Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RS

leonet

20. 9. 2009 11:40
Pro ty kteří sledují diskusi k tomuto článku.

Někteří diskutující mají problém s některými mými příspěvky v diskusi. Nebudu pokračovat tady.

Není mým cílem diskutovat o těchto věcech na tomto foru. Ale protože neznám vaše emaily, nejde to jinak. Kdyby jste mi napsali na můj email, ten je zjistitelný, napsal bych vám přímo. Mám jediné řešení, napíšu speciální článek na toto téma a tam vysvětlím tuto problematiku. Sledujte můj blog.

http://www.siemko.blog.idnes.cz

0 0
možnosti
L

Lombardo666

19. 9. 2009 10:29
Zase pomatená ovce

Váš článek nás velmi pobavil, když jsme si ho u Satanova oltáře, po ranním sexu, četli jako humornou literaturu. Shořel jako bible plamenem pekelným.

0 0
možnosti
F

fethar

18. 9. 2009 17:22
Pěkné

Fakt pěkně napsáno, holá pravda a fakta to se mi líbí:)R^

0 0
možnosti
P

Pozorovatele

18. 9. 2009 15:57
Nemravně mravné

Rozpoznání toho co je mravné a co je nemravné nezávisí na tom zda je někdo „věřící“ nebo „ nevěřící“ (dle vymezení pojmu autorem článku), ale na jeho morální inteligenci.

„Věřící“ mají sklony před druhými vypadat v lepším světle než ve skutečnosti jsou.

Mravné je takové chování co je prospěšné pro sebe i druhé. Nemravné je takové chování, které je neprospěšné pro sebe nebo druhé. Příčinou utrpení je neprospěšné chování. Moudrý je ten kdo dokáže rozlišit pravdu od nepravdy, věci podstatné od nepodstatných, prospěšné od neprospěšných. Čím více se někdo stává moudrým tím více je jeho morálka vybroušenější a naopak. Pokora je na začátku této cesty.

0 0
možnosti
V

viveka77

18. 9. 2009 10:42
Mně se hodně líbilo

co napsal/a včera diskutér/ka SecondWisdom. Už to nedohledám, tak jen volně:

My tady diskutujeme jestli můžou nebo nemůžou, ale vůbec nemáme definované a sjednocené základní pojmy - co je to "věřící" a co je to "mravnost". Za takových okolností nemá debata vůbec smysl. :-)

0 0
možnosti
JN

Moravský Slovák

18. 9. 2009 8:48
Máte to trochu zamotané

Ale tak nějak jsem z vašeho textu vyrozuměl, že se snažíte na příkladu chování řidičů dokázat, že víra či nevíra nemá na mravnost jednání ani nepatrný vliv.

Rozuměl jsem správně?

0 0
možnosti
PK

dolch

18. 9. 2009 9:01
Re: Máte to trochu zamotané

Ne tak docela. Chtěl jsem říct to, že pokud člověk neuznává nějaké vyšší hodnoty, nějaký ten "vyšší princip mravní", tak je schopen obhájit si jakýkoli čin. Třeba revoluci. Ale je to fakt složité. Jinak jsem nerozebíral, která skupina se chová mravněji, řekl bych ale, že statisticky by měla mít víra na mravnost alespoň torchu vliv. Viz Semper níže :-)

0 0
možnosti
S

Semper2

18. 9. 2009 1:10
Díky za velmi pěkný článek Dolchu !

R^R^R^ zítra ještě něco připíšu (už žádná sociologie statistika)

0 0
možnosti
S

Semper2

18. 9. 2009 0:53
Ano, jsou - protože křest´anská kultura a etika

je v nich zakořeněna mnohem víc, než jsou si ochotni připustit. Třeba mít na zřeteli, že u nás (až na výjímky) vyrůstá teprve druhá generace, která je většinově ateistická (lépe řečeno agnostická). Jak by mohla (bude ?) vypadat  desátá, patnáctá... generace se můžeme jen dohadovat. Ale je i možnost si vše ověřit empiricky, přímo v terénu. ČR je v tomto směru vynikající laboratoří různě pokročilého souboje křestanství vs. ateismus.

90 % lidí ze severních a části středních a západních Čech, považuje  křestanství za zbytečné, cizí, provokující.... Naopak  (stále ještě) většina obyvatel jihovýchodní Moravy, Valašska, slezského Hlučínska, české i moravské Vysočiny i nemalé části jižních Čech, považuje Církev a křestanství za prospěšnou "instituci" a víru za potřebnou a povznášející.

0 0
možnosti
S

Semper2

18. 9. 2009 1:07
Re: Ano, jsou - protože křest´anská kultura a etika

stačí si obstarat pár statistik a sociologických  kartogramů (viz níže) a zjistíme, že křestanství je užitečné i jako tmelící  a - přirozeně - společensky usměrňující faktor. V málo které zemi jsou tak obrovské rozdíly v četnosti sociální patologie, jako v ČR . Rozdíly mezi převážně ateistickými  a nábožensky zachovalými lokalitami jsou do očí bijící - at´ se to týká mravnostní kriminality, rozvodů, potratů a.j.Rozdíl potratovosti i víc než 100 % ( nejvíce Teplice<<>> nejméně Ždár. n. Sáz.). Počet nejtěžších násilných tresných činů je v religiozních regionech až 4 x menší než v regionech ateistických .                                                                                                                                         http://www.czso.cz/csu/2004edicniplan.nsf/t/E500446B6A/$File/5.pdf

http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf

/i/podil_obyvatel_s_nabozenskym_vyznanim_sldb_2001/$File/mapa306.jpg

http://www.czso.cz/csu/2008edicniplan.nsf/tab/060021FA29

0 0
možnosti
A

akki

18. 9. 2009 0:31
Nevěřící

jsou schopni jednat mravně. Tečka.

0 0
možnosti
V

Vikina

18. 9. 2009 0:52
Re: Nevěřící

asi tak! Dělící čára mravnosti neběží mezi věřícími a nevěřícími.

0 0
možnosti
MS

Michal007

17. 9. 2009 22:17
Etika a morálka

V Turecku a dalších zemích se prý jezdí výrazně jinak než u nás. Moc se nehledí na dopravní předpisy jako přednost apod., všichni troubí a vypadá to poněkud chaoticky. A přesto není víc nehod než u nás, zřejmě proto, že na sebe dávají vzájemně pozor.

Autor píše o mravnosti, uvedené modely chování řidičů se dají použít jako charakteristika rozdílu mezi morálkou (soubor pravidel chování) a etikou (ptá se po příčinách). I v dopravních předpisech jsou vedle "technických" pravidel jako rychlost 130 i obecná pravidla jako jízda na dohled nebo převídání chování druhých, jež jsou bližší etice.

Myslím, že každý člověk je schopen jednat mravně do určité míry (a ty se různí). A Ježíšovy spory s tehdejšími autoritami lze charakterizovat jako spor etiky s morálkou.

0 0
možnosti
  • Počet článků 167
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2177x
Nedávno mi bylo dvacet. Nadělal se kolem toho docela humbuk, později tomu začali říkat sametová revoluce. Teď se živím jako programátor-guru s vedlejší funkcí "Viktor Čistič". To znamená, že likviduji škody, které napáchali jiní. Kdo likviduje škody po mně, to opravdu netuším. Jo, a v diskusích už nevystupuji pod nickem dolch, ani pod žádným jiným.