Děkujeme za pochopení.
leonet
Pro ty kteří sledují diskusi k tomuto článku.
Někteří diskutující mají problém s některými mými příspěvky v diskusi. Nebudu pokračovat tady.
Není mým cílem diskutovat o těchto věcech na tomto foru. Ale protože neznám vaše emaily, nejde to jinak. Kdyby jste mi napsali na můj email, ten je zjistitelný, napsal bych vám přímo. Mám jediné řešení, napíšu speciální článek na toto téma a tam vysvětlím tuto problematiku. Sledujte můj blog.
Lombardo666
Zase pomatená ovce
Váš článek nás velmi pobavil, když jsme si ho u Satanova oltáře, po ranním sexu, četli jako humornou literaturu. Shořel jako bible plamenem pekelným.
Pozorovatele
Nemravně mravné
Rozpoznání toho co je mravné a co je nemravné nezávisí na tom zda je někdo „věřící“ nebo „ nevěřící“ (dle vymezení pojmu autorem článku), ale na jeho morální inteligenci.
„Věřící“ mají sklony před druhými vypadat v lepším světle než ve skutečnosti jsou.
Mravné je takové chování co je prospěšné pro sebe i druhé. Nemravné je takové chování, které je neprospěšné pro sebe nebo druhé. Příčinou utrpení je neprospěšné chování. Moudrý je ten kdo dokáže rozlišit pravdu od nepravdy, věci podstatné od nepodstatných, prospěšné od neprospěšných. Čím více se někdo stává moudrým tím více je jeho morálka vybroušenější a naopak. Pokora je na začátku této cesty.
viveka77
Mně se hodně líbilo
co napsal/a včera diskutér/ka SecondWisdom. Už to nedohledám, tak jen volně:
My tady diskutujeme jestli můžou nebo nemůžou, ale vůbec nemáme definované a sjednocené základní pojmy - co je to "věřící" a co je to "mravnost". Za takových okolností nemá debata vůbec smysl.
Moravský Slovák
Máte to trochu zamotané
Ale tak nějak jsem z vašeho textu vyrozuměl, že se snažíte na příkladu chování řidičů dokázat, že víra či nevíra nemá na mravnost jednání ani nepatrný vliv.
Rozuměl jsem správně?
dolch
Re: Máte to trochu zamotané
Ne tak docela. Chtěl jsem říct to, že pokud člověk neuznává nějaké vyšší hodnoty, nějaký ten "vyšší princip mravní", tak je schopen obhájit si jakýkoli čin. Třeba revoluci. Ale je to fakt složité. Jinak jsem nerozebíral, která skupina se chová mravněji, řekl bych ale, že statisticky by měla mít víra na mravnost alespoň torchu vliv. Viz Semper níže
Semper2
Díky za velmi pěkný článek Dolchu !
zítra ještě něco připíšu (už žádná sociologie statistika)
Semper2
Ano, jsou - protože křest´anská kultura a etika
je v nich zakořeněna mnohem víc, než jsou si ochotni připustit. Třeba mít na zřeteli, že u nás (až na výjímky) vyrůstá teprve druhá generace, která je většinově ateistická (lépe řečeno agnostická). Jak by mohla (bude ?) vypadat desátá, patnáctá... generace se můžeme jen dohadovat. Ale je i možnost si vše ověřit empiricky, přímo v terénu. ČR je v tomto směru vynikající laboratoří různě pokročilého souboje křestanství vs. ateismus.
90 % lidí ze severních a části středních a západních Čech, považuje křestanství za zbytečné, cizí, provokující.... Naopak (stále ještě) většina obyvatel jihovýchodní Moravy, Valašska, slezského Hlučínska, české i moravské Vysočiny i nemalé části jižních Čech, považuje Církev a křestanství za prospěšnou "instituci" a víru za potřebnou a povznášející.
Semper2
Re: Ano, jsou - protože křest´anská kultura a etika
stačí si obstarat pár statistik a sociologických kartogramů (viz níže) a zjistíme, že křestanství je užitečné i jako tmelící a - přirozeně - společensky usměrňující faktor. V málo které zemi jsou tak obrovské rozdíly v četnosti sociální patologie, jako v ČR . Rozdíly mezi převážně ateistickými a nábožensky zachovalými lokalitami jsou do očí bijící - at´ se to týká mravnostní kriminality, rozvodů, potratů a.j.Rozdíl potratovosti i víc než 100 % ( nejvíce Teplice<<>> nejméně Ždár. n. Sáz.). Počet nejtěžších násilných tresných činů je v religiozních regionech až 4 x menší než v regionech ateistických . http://www.czso.cz/csu/2004edicniplan.nsf/t/E500446B6A/$File/5.pdf
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf
/i/podil_obyvatel_s_nabozenskym_vyznanim_sldb_2001/$File/mapa306.jpg
Vikina
Re: Nevěřící
asi tak! Dělící čára mravnosti neběží mezi věřícími a nevěřícími.
Michal007
Etika a morálka
V Turecku a dalších zemích se prý jezdí výrazně jinak než u nás. Moc se nehledí na dopravní předpisy jako přednost apod., všichni troubí a vypadá to poněkud chaoticky. A přesto není víc nehod než u nás, zřejmě proto, že na sebe dávají vzájemně pozor.
Autor píše o mravnosti, uvedené modely chování řidičů se dají použít jako charakteristika rozdílu mezi morálkou (soubor pravidel chování) a etikou (ptá se po příčinách). I v dopravních předpisech jsou vedle "technických" pravidel jako rychlost 130 i obecná pravidla jako jízda na dohled nebo převídání chování druhých, jež jsou bližší etice.
Myslím, že každý člověk je schopen jednat mravně do určité míry (a ty se různí). A Ježíšovy spory s tehdejšími autoritami lze charakterizovat jako spor etiky s morálkou.
- Počet článků 167
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2177x