Cenová houpačka a doprava

Neustále se píše, jak se všechno zdražuje, a ještě více bude zdražovat. Jistě, existují určité vlivy, které nejde cenově utlumit, ale připadá mi, že často se podléhá tlaku na růst trochu více než je potřeba.

Klasickým případem je máslo - to během několika měsíců vyletělo cenově o více než deset korun na balení a mluvilo se o tom, že dále poroste. A ejhle, teď se už zase mluví o dost výrazném poklesu. Tak co tedy je pravda? Ano, výkupní ceny mléka vzrostly, ale asi ne o tolik, o kolik si producenti mysleli a asi zde platí i cenový strop, který zafungoval. Při ceně 40 nebo 50 korun  by asi prodej velmi významně poklesl. Lze samozřejmě očekávat, že cena neklesne na původní úroveň - neboť jak známo, nahoru ceny letí rychle, ale dolů klesají podstatně pomaleji.

Druhým zajímavým případem je autobusová doprava. Jak je známo ceny MHD v Praze rostou přímo raketovým tempem a hrozilo, že budeme jezdit 30 korun za 1 jízdenku. Zdá se, že pražský magistrát nechce dotovat městskou dopravu (a třeba i extrémní nárůst mezd) a chce donutit občanyi, aby se po Praze ploužili vlastními auty. Zcela jiný přístup zvolili v Libereckém kraji. Ten bude i v následujícím roce držet ceny autobusové dopravy do 50 km na stejné úrovni - i přes rostoucí cenu vstupů a zvýšení DPH - chce tak podpořit veřejnou dopravu a odlehčit přetíženým silnicím.

Který způsob vám připadá lepší mj. i ekologičtější?

Autor: Karel Krejčík | úterý 11.12.2007 8:20 | karma článku: 10,79 | přečteno: 1102x
  • Další články autora

Karel Krejčík

Máme prezidenta velezrádce

4.3.2013 v 17:10 | Karma: 26,62

Karel Krejčík

Návrat do minulosti

18.9.2010 v 14:09 | Karma: 10,08

Karel Krejčík

To je šetření?

3.9.2010 v 12:58 | Karma: 14,52

Karel Krejčík

Což odložit Kocába?

29.8.2010 v 11:38 | Karma: 33,03