Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Svoboda J.

15. 11. 2007 10:02
Konečně to někdo vystihl - pokračování

A ještě jednu připomínku. Tu dobu jsem zažil. O Hutkovi jsem v dané době slyšel, znal asi dvě jeho písně a věděl, že emigroval. Toť vše. Nohavicovy koncerty (veřejně, i ty zakázané), texty, potají distribuované a přehrávané kazety atd. na mě měly daleko hlubší dopad než obdobné věci jiných písničkárů, textařů, spisovatelů apod. V období totality pro mě osobně Jaromír Nohavica prostě udělal daleko víc, než ostatní. Tak to prostě je...

0 0
možnosti

Svoboda J.

15. 11. 2007 9:53
Konečně to někdo vystihl...

Kamile Krbálku, smekám. Přesně jste vystihl a popsal to, co už několik dní podvědomě cítím a o čem přemýšlím, ale nedokázal jsem to přesně vyslovit a pojmenovat. A také jsem se to nedočetl v žádných článcích či komentářích profesionálních novinářů či komentátorů. Máte můj obdiv.

Možná ještě jeden dovětek k potenciální vině či nevině Jaromíra Nohavici. Nikdo (a na tom slově trvám) nemůže odpovědně z veřejně známých a dostupných informací určit, jak velké je či není Nohavicovo pochybení. Veškeré okolnosti v dané věci (např. míru nátlaku či vydírání ze strany StB, jeho rodinná situace, zdravotní stav jeho či jeho blízkých, citové rozpoložení atd. atd. atd.) zná totiž jen on sám. A jen on sám také tudíž ví, jak moc se provinil a také si to sám zodpoví.

0 0
možnosti

Tchoř

14. 11. 2007 23:25
Kdo je lepší?

Kdo je lepší? Ten, kdo před diktaturou uteče do ciziny, nebo ten, kdo proti ní zpívá, je vládnoucí mocí stíhán a nucen ke spolupráci s ní. Co například mohli dělat za nácků nebo komoušů režiséři, herci apod. Aby mohli stvořit umělecky hodnotný film, museli mnohdy vyprodukovat tendenční sajrajt, oslavující vládnoucí režim.

Jak máme dnes hodnotit třeba pány Sabinu, Machara, Buriana, Wericha, Kopeckého?... (A v literatuře třeba Seiferta, Kohouta, Procházku...) Podle mého soudu to měli těžší ti, co tu zůstali. Dobu komunistické cenzury jsem zažil, vím o co jde, a myslím si, že křičet zvenku je asi snazší... (Karle Kryle, promiňte)

Píšeme však rok 2007! Kdo dnes posoudí, jakou měrou ten který tehdejší umělec spolupracoval s bolševickou mocí? Kdo chce psa bít, hůl si najde, a stejně tak může být kdokoli v médiích očerněn, aniž by za to očerňovatel nesl zodpovědnost.

Ať si hudební či literární kritici rvou vlasy, posviťme si spíše na to, co páchají naši politici. Nebo ne?

0 0
možnosti

Stará kára

14. 11. 2007 20:33
Kdo je bez viny .........

Všechny nás nějak poznamenali a všechny nás nějak zlomili (nejdříve byli zlomeni ti posléze lámající). Když řikám všechny, myslím to doslova. Někdo podlehl nátlaku a vystěhoval se. Po nátlaku, nikoliv svobodně. To snad bylo vítězství? Jiný zůstal v pevné víře, že slušně (tj. mravně) přežije. Rovnež podlehl nátlaku.  Všichni jsme chtěli uživit a vychovat své děti. Chtěli jim umožnit vzdělání (některým z nás ani mimikry nestačily a děti to odnesly). Tak přežívá národ jako celek. Hrdinů je vždy minimum. Kdybychom byli všichni hrdinové, čím by byli hrdinové slavní?  A kdo by po bitvě zůstal, aby je oslavil?

Jen se po každé revoluci objeví spousta "partyzánů". "Hrdinných partyzánů". A především partyzánů kašírovaných a samozvaných.

Nic nového pod sluncem.

0 0
možnosti

Milan

14. 11. 2007 20:22
Jak dlouho budou žít jednotlivé písně po smrti autorů?

Těžko být prorokem.

Tři čuníci ale asi budou žít jako zlidovělé, protože jsou pro děti.

Budoucnost bude oba dva hodnotit podle toho, co po nich zůstane. Žádné jiné hodnotící kriterium užíváno nebude.

0 0
možnosti

Hugozhor

14. 11. 2007 18:32
Tak to vidím já

Nohavica zadělal na svojí slávu za komančů tím, že vystupoval proti nim. Když si na něj Stb dupla, pos... se z toho, tak jak by udělalo 90% ostatních. Spolupracoval, bonzoval na svoje kolegy, kteří raději opustili domov, než aby udělali totéž. Po revoluci měl tu drzost vystoupit s nimi na jednom pódiu a oslavovat svobodu. Pan Jarek mlčí a mlží. Kdyby se k tomu postavil čelem a omluvil se nejen kolegům na které donášel, ale i všem kteří ho obdivují, nikdo by se v tom tolik nepatlal a většina by řekla stalo se odpouštíme Ti. Dokonce si myslím, že by na takové upřímnosti i vydělal. Jenže v naší zemi je zvykem problémy přehlížet ve stylu tak co dělali to všichni. Tato hudba je hlavně o textech, jak jim můžete věřit, když sám interpret lže! Ale on bude mít vždy plné sály, protože odpouštět se musí! Až vám jí někdo pleskne v hospodě nezapomeňte nastavit druhou tvář!

0 0
možnosti
K

Kalorka

14. 11. 2007 19:38
Re: Tak to vidím já

Omlouvat se komu, čemu? A jak se tím změní kvalita jeho tvorby? Nikdo z nás není lilie čistá (snad jenom pan Čunek, jak jsem slyšela v TV) a sáhněte si každý do svého svědomí a paměti. Omluvili jste se za všechny své životní kopance vy? Omluva je většinou jen vynuceným společenským aktem, který má nulovou hodnotu pro většinu zúčastněných, jen snad u některých zamindrákovaných jedinců vede k pocitu nárustu vlastní sebeúcty.

Vždyť by se národu museli neustále omlouvat všichni ti, kteří dnes a denně promlouají lživé blbiny v nekonečných TVseriálech, ti, co zpívají lživé slaďáky, všichni, kteří jsou živi z lidské blbosti. A že jich je!! Já však rozhodně po jejich omluvách netoužím.....  

0 0
možnosti

Alexandra

14. 11. 2007 18:10
Hoď kameňom, kto si bez viny

Je dnes ľahké súdiť, keď všetko je iné. Kto žil v socializme, rozumie Jarkovmu zlyhaniu (a nemusí byť eštébák). Práve veľké umelecké talenty sú často bezbranné v krutom čase (pozri si dejiny ľudstva), nedokážu odolať tlaku mnohohlavej hydry. A nevieme skutočné podrobnosti, poznáme iba záznamy radového? pracovníka ŠTB. Sú dôveryhodné?  Nohavica sa vykupuje svojimi piesňami, plnými  vášne, lásky a pokory k človeku. Jeho koncerty sú nádherným sviatkom, sú presýtené humanizmom a človečenstvom. Hoď kameňom, kto si bez viny...

0 0
možnosti

Hugozhor

14. 11. 2007 18:35
Re: Hoď kameňom, kto si bez viny

Problém je, že odpustíš až, když druhý projeví lítost nad tím co udělal nebo se svoje chyby snaží napravit.

0 0
možnosti
K

Kalorka

14. 11. 2007 17:30
Povzdech

Pro většinu malých talentů je těžké smířit se, že světem se toulá semtam také talent velký. Talent není otázkou charakteru, talent prostě je. A Nohavica talent má, má cit pro jazyk i muziku. Když jsem v noci rok tomu nazpět poslouchala staré Hutkovy "koncerty", cítila jsem často trapnost (prakticky stejné jak u Honzy Buriana) za to nešťastné neumětelství. Já to Hutkovi nezazlívám, jen mi je líto, že nedokáže strávit na stejném kolbišti člověka s velkým Talentem.

Salieri neměl rád Mozarta, ale tohle srovnání pokulhává, protože Salieri byl velký muzikus, ten žárlil spíš jen na Mozartův úspěch.

Inu, pánové máte to v životě těžké!;-)

0 0
možnosti

Hugozhor

14. 11. 2007 20:57
Re: Povzdech

Jen je rozdíl, že v tomhle případě nejde o srovnávání talentu, nikdo nepochybuje, že je Jarek velký umělec. Tady jde o morální kvality, jinak řečeno chovat se slušně. Nevím kde berete tu jistotu, že Hutka nemůže strávit úspěch druhého?  

0 0
možnosti

Pavel

14. 11. 2007 17:20
Nohavica

Nohavica je trapný estébácký práskač.

Hutka je rovný a čestný chlap.

Tak to vidím já.

P.S. Píseň Náměšť vznikla pro festival v Náměšti na Hané

0 0
možnosti
K

Kalorka

14. 11. 2007 17:36
Re: Nohavica

A propos: Hutka může být rovný, čestný, pro někoho dokonce i půvabný, snad dokonce i vtipný (?), i když to už by bylo moc, ale co ty zpívánky, co jen probůh ty dětské rýmy

0 0
možnosti
VS

vladkaSpidlova

14. 11. 2007 17:19
karma

0 0
možnosti