Vyplatí se síťové jízdenky Českých Drah?

Vlak je ekologický. Vlak je krásný. Je pro zákazníka ekonomický?

Při hledání údajů o ceně ročního jízdného mne zarazily obrovské sumy, které ČD za tyto jízdenky požaduje. Jen tak pro zajímavost jsem si spočítal, při kolika kilometrech ujetých automobilem ročně se cestování vlakem vyplatí. Pro výpočty jsem počítal cenu paliva 25 Kč a průměrnou spotřebu 7 litrů na 100 km. Nezapočítával jsem amortizaci vozidla a další náklady, na druhou stranu jsem zanedbal to, že vlakem se člověk nedostane přímo na místo určení, a tak většinou musí zaplatit dopravu v místě.

V nabídce ČD jsem nalezl 2 možnosti časových jízdenek. Síťovou jízdenku klasik a aplikaci In-Gold, ke které potřebujete In-kartu (která sice není zadarmo, ale budiž). Pokud ročně chcete cestovat méně, než 26 000 Km, na síťovou jízdenku klasik zapomeňte a jezděte autem - je to levnější!

713856

In-Gold je podstatně výhodnější. Za „pouhých" 21 000,- Kč můžete jezdit celý rok odkudkoliv kamkoliv. To odpovídá zhruba 12 000 Km. Samozřejmě s tím, že nemáte koupené místenky a spokojíte se s 2. třídou. Otázka je, jestli nebudete platit příplatky za IC/EC - to jsem z ceníku nezjistil.

In-gold
Cena
686

 

A jak je to s jednorázovým jízdným?
Pokud chcete s ČD cestovat jednorázově, důkladně se na cestu připravte. Rozdíl mezi cenou, kterou zaplatíte za základní jízdné a cenou, kterou zaplatíte v případě využití všech možných slev je opravdu obrovský. Bohužel slevový systém ČD je tak komplexní, že snad zahrnuje i relativní polohu měsíce a slunce vůči znamením horoskopu v době nákupu jízdenky. Pokud se nepřipravíte dopředu a máte smůlu, na nádraží můžete zaplatit mnohokrát víc, než musíte.

Nevěříte? Zde je příklad: Rodinka (2 dospělí 3 děti) chce na víkend (odjezd v sobotu ráno, návrat v neděli večer) z Prahy do Ostravy.

  • Pokud zná systém slev ČD, zaplatí 150 Kč (v případě, že použije pouze osobní a spěšné vlaky). CELKEM!!! To je paráda. Ale je potřeba zažádat o SoNe+.
  • Pokud neznáte slevový systém ČD a požádáte o 2 dospělé a 3 dětské lístky druhou třídou z Prahy do Ostravy a to samé zpět, můžete zaplatit v nejhorším případě 3066 Kč ( 2 dospělí x 2 cesty x 438 Kč + 3 děti x 2 cesty x 219 Kč)

Celkový rozdíl ceny (více než dvacetinásobek) snad dostatečně ukazuje, jak důležité je systém slev ČD znát aspoň okrajově. Tedy v případě, že stojíte o služby ČD. Navíc jsem uvedl příklad, u kterého je jasné, o co požádat. V případě, že by daná rodinka cestovala do Ostravy už ve čtvrtek, a jeden z členů by měl například slevovou in-kartu, musela by vzít do úvahy spoustu dalších věcí. Většinou i zaměstnanci ČD chvíli tápou, jakou kombinaci vzájemně se vylučujících slev zvolit.

A na závěr 4 poznámky:

  1. V případě, že cestujete na vzdálenosti delší než 100 km častěji než cca 11 krát za půl roku, kupte si kilometrickou banku a obrňte se trpělivostí při studování podmínek. Kombinací, kdy se kilometrická banka vyplatí je opravdu hodně. Stejně tak těch, které se nevyplatí.
  2. V případě, že chcete obyčejnou jednosměrnou jízdenku první třídou, automobil je na všech vzdálenostech levnější.
  3. Pokud se nevyznáte ve slevách ČD, při cestování více osob je cestování automobilem levnější, do vzdálenosti 16 km je cestování automobilem levnější (bez slev) i v případě, že cestujete sami.
  4. Pokud jste ZTP nebo ZTP/P, máte u ČD nárok (podle platného ceníku uveřejněného na oficiálních stránkách) na slevu pouze v druhé třídě!

Všechny ceny jsou převzaty ze oficiálních stránek ČD

Autor: Jan Krauskopf | pátek 19.12.2008 15:45 | karma článku: 13,98 | přečteno: 1553x