Romeo, Julie a Hluboká nad Vltavou

Mám rád Shakespeara. Mám rád muzikály. Mám rád romantické prostředí. Byl jsem na muzikálu Romeo a Julie na zámku Hluboká nad Vltavou.

Lukáš Randák - Romeowww.romeoajulie-muzikal.cz

V průběhu dovolené strávené v ČR jsem cestoval po Jižních Čechách. Jedna ze zastávek, kterou jsme si s partnerkou naplánovali, byla zámek Hluboká nad Vltavou. Při hledání informací o otvírací době zámku jsme narazili na informaci, že se zde konají představení muzikálu Romeo a Julie. Okamžitě jsme změnili itinerář tak, abychom představení shlédli.

Pár hodin před začátkem představení jsme dorazili do Hluboké, zakoupili lístky (2 z několika posledních) v místním infocentru a vyrazili na zámek. Vzhledem k tomu, že představení má oficiální začátek cca v půl deváté, připravte se na několik hodin čekání. Ale čekat na Hluboké určitě není ztráta času.

Konečně jsme se dočkali a byli vpuštěni na druhé nádvoří, kde se představení koná. Diváci sedí většinou na lavičkách po čtyřech, nicméně tyto jsou dostatečně široké na to, aby se divák tulil pouze ke svému partnerovi, ne i k druhému sousedovi.

Světla zhasla, první tóny zazněly… Příjemné zamrazení z očekávání se dostavilo. I přes to, že hudební motiv zněl neurčitě povědomě. Na balkónu víly/andělé konferenciérky uvedly do děje, na scéně se objevily dvě tanečnice představující pravděpodobně duchy obou rodů. Baletní vložka s hezkou choreografií (i když chvilkami s ochotnickou kvalitou provedení) a už nastoupily znesvářené rody. Upřímně obdivuju, jak se povedlo provedení hromadných scén. Bitka zhruba 30 účinkujících na malém prostoru, a přesto stíháte sledovat hlavní postavy! Opravdu klobouk dolu. A to ve všech hromadných scénách. Uklidnění a objevuje se Romeo.

Představitelem Romea byl toho večera Lukáš Randák, a Romeo se mu opravdu povedl. Jeho pěvecký výkon byl ze všech účinkujících nejlepší, herecky ztvárnil Romea naprosto uvěřitelně jako nezkušeného mladíka, který vše prožívá naplno srdcem, avšak hlavu zbytečně nepoužívá. Na scéně se objevuje druhý nejlepší protagonista večera, což bohužel rozhodně nebyla Ivanne v roli Julie, ale Pavel Šturma v roli Mercuzia. Opět dobrý pěvecký výkon a líbivé zpracování role. Mercuzio v jeho podání je naprostým požitkářem, šprýmařem a lehkovážlivcem.

Bohužel se vlastně poprvé objevuje jedna z mála vad tohoto představení - roztříštěnost. Nejprve balet, dramatická davová scéna, dojemné představení rozněžněného Romea (což vše společně ladí a je v podobném duchu), a najednou komediální vystoupení Mercuzia provedené v poněkud "košilatém" stylu? Jak se ukázalo později, zejména texty a výstupy sluhy Petra vypadají, jako by je psal a režíroval Zdeněk Troška při přestávkách natáčení Slunce, seno, cokoliv. Nic proti košilatému humoru, ale v rámci celkového zpracování představení je to velký skok.

Nebudu popisovat celý děj (předloha od Shakespeara je notoricky známá) proto jen krátce k zbývajícím výrazným scénám představení:

- výstup sluhy Petra: děs, ovšem ne vinou Pavla Klenky, ale textaře a režiséra (doporučuji obsadit Petra Novotného - je to přesně jeho styl),
- píseň královna Mab: asi nejlíbivější písnička, která ovšem hudbou ani zpracováním scény v duchu brazilského karnevalu nepasuje do zbytku muzikálu,
- plesu u Capuletů: jednéyz nejlépe zpracovaných scén, zejména pak setkání Romea s Julií - opravdu se povedlo,
- text písně, kterou zpívá chůva (poprsí nepřehlédnutelného), který je přibližně: "Není to tak dávno, co z prsu sála, A ŽE BYLO Z ČEHO SÁT!",
- parádní Balkonová scéna: Romantika ze zpracování doslova kape, diváci se zasněně usmívají a radují z mladé lásky. Takže pod vlivem celkového dojmu téměř nevnímají dva z největších záporů představení.
- přestávka: Noční zámek Hluboká je úžasný.
- text písně při nákupu jedu: pokud posluchač text poslouchá, musí se usmát nad hloupostí popisu jedu (zhruba:“… zastaví život, a může i zabít!").
- nepřiměřeně dlouhé sebevraždění se: dýkou protnutá Julča ne a ne zmlknout, pár minut zpívá, klopýtá k Romeovi a s posledním výdechem k němu žuchne.
- závěr: diváci mají pocit, že už je děkovačka, ale Romeo a Julie ještě z ničeho nic zazpívají ústřední píseň a líbají se.

Diváci odcházeli podle výrazů ve tvářích spokojení. Ne řvoucí nadšením, ale rozhodně ne zklamaní.

Proč ne nadšení?

1) hudba
Většiny muzikálu je jak od Evy a Vaška. Přesto, že Evu a Vaška opravdu ve volných chvílích neposlouchám, dojem z muzikálu to nezkazí, ale rozhodně se nehrne pro CDčko každý divák. Člověka trochu zarazí, že hudba získala v roce 2002 nejvyšší ocenění na festivalu Asijských muzikálů (muzikál byl napsán pro státní operu v Seoulu).
Navíc ústřední melodie je podivně známá, a myslím, že je to kvůli její podobnosti se znělkou seriálu Arabela (připomeňte si zde a porovnejte s hudební ukázkou finále zde).
2) strašný pěvecký výkonu Ivanne coby Julie. Ivanne je nejspíš dobrá zpěvačka (viz zde), ale výšky prostě zpívala tak, že se to nedalo poslouchat. Jistě jí v tom pomohl i mistr zvuku. Když Ivonne zpívá po přestávce, čekáte, kdy už Julka zmlkne (ve své poslední písni zpívá o tom, že neví jak se zabít, a já měl opravdu chuť jí nabídnout pomocnou ruku).
3) už výše zmíněná nesourodost zpracování jednotlivých scén, zejména pak košilatost některých z nich a karnevalová královna Mab.

Proč rozhodně ne zklamaní?

1) Romantika nočního zámku v Hluboké nad Vltavou a romantický muzikál je úžasný mix ať chcete nebo ne.
2) Vizuální zážitek - úžasné kostýmy, perfektně zvládnuté davové scény, zajímavé kulisy.
3) Výkon Lukáše Randáka a Pavla Šturmy

Jít na muzikál Romeo a Julie na zámku Hluboká nad Vltavou byla určitě dobrá volba. Jít na něj znovu, pokud by byla příležitost? Spíš ne, a když tak jedině na stejné, nebo podobně romantické místo - jinam ne. Jít na večerní představení, které se koná na Zámek v Hluboké nad Vltavou? ROZHODNĚ ANO! Už teď se na to další těším.

 

Poznámka: Původně jsem si při psaní blogu spletl Tybalta a Mercuzia a tím pádem i jejich představitele. Děkuju diskutérovi s nickem varix za opravu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Krauskopf | čtvrtek 26.8.2010 9:11 | karma článku: 9,92 | přečteno: 1829x