Co vlastně řekl Topolánek v Polsku...
Vcera s Davidem Cameronem v Praze se kterým odjel do Polska.
Mirek Topolánek: Projev na sjezdu polské strany Právo a spravedlnost
Vážené dámy, vážení pánové
Je mi velkým potěšením být zde s Vámi a s našimi nejbližšími politickými partnery zde ve Varšavě. A děkuji naším polským přátelům za pozvání i za organizaci tohoto semináře. Za týden proběhnou v cele Evropské Unii volby, které pro nás pro všechny mají speciální důležitost a příchuť.
Našim dnešním tématem je tak budoucnost Evropské unie, potažmo Evropy. Často bývám tázán, jak může spolupracovat konzervativně liberální ODS se sociálně konzervativnější a více tradicionalistickou PiS? A jak chceme spolupracovat s britskými Konzervativci, kteří odmítají Lisabonskou smlouvu, s jejíž ratifikací Česká republika nedávno významně pokročila?
Jsem erurorealista a jsem zastáncem aktivního přístupu k evropské spolupráci. Proto na uvedené otázky, mnohdy pokládané negativně, odpovím také otázkou - ale pozitivní : Co nás spojuje?
Spojuje náš právě a především náš přístup k evropské integraci. Ten lze shrnout do dvou slov: více svobody a více realismu!!!
Dovolím si za nás říci, že Unii vnímáme jako výraze vůle a ochoty členských států a evropských národů spravovat věci společného zájmu. Myslím, že mohu říci, že spolu s polskými i britskými kolegy přistupujeme k evropské integraci aktivně, s vědomím našich národních zájmů ale i reálných možností. Nicméně nutným předpokladem našich úspěchů na evropském poli je, dle mého názoru, realistická analýza a hodnocení současné mezinárodní situace.
Po studenoválečné bipolaritě a multipolárním uspořádání s vůdčím postavením Spojených států, jsme dnes svědky nonpolární tendence, kdy ve světě vedle sebe existuje větší počet různých uskupení s relativně vyrovnaným vlivem i postavením. Kromě globálních státních aktérů se na scéně objevuje řada nových regionálních hráčů nestátního i nadstátního charakteru. Tento pohyb ústí ve větší rozmanitost a proměnlivost mezinárodního systému. Zároveň se tím snižuje pravděpodobnost vzniku stabilního a předvídatelného mezinárodního prostředí.
Jaká by měla být reakce EU, resp.jejích členských států na tento vývoj? A je Unie schopna se přizpůsobit? Nebyli bychom dnes tady, kdybychom o tom byli přesvědčeni!
Klíčem k budoucímu úspěchu je pružnost a akceschopnost!!!
Aby kterýkoliv stát - i Unie jako celek - v takto složitých podmínkách dokázali hájit své zájmy, musí být schopni rychle a pružně reagovat na proměnlivé mezinárodní prostředí.
Zejména pro sledování ekonomických zájmů – jak se právě teď ukazuje – je schopnost pružné reakce mimořádně důležitá.
Delorsovské paradigma, že velikost je všechno, jasně neplatí. Naopak velikost, se často stává příčinou problémů. Není náhodou, že jedním z průvodních jevů současné ekonomické recese je rozpad příliš velkých hospodářských celků a příliš složitých transakčních a kontrolních systémů.
Krize byla opravdovým testem přidané hodnoty evropské integrace. Prověřila často proklamovanou solidaritu mezi členskými státy a unijními orgány. Někteří z hospodářské krize vyvozují potřebu větší globální koordinace a tužší regulace.
Reálný vývoj a má bezprostřední a nedávná zkušenosti coby předsedy Evropské rady však naznačuje něco jiného.
Hledání univerzálního přístupu dříve nebo později nutně narazí na potíže. Nelze totiž přehlédnout, že jednotliví členové EU se nacházejí v rozdílné fázi ekonomického cyklu a vývoje, mají diametrálně odlišnou schopnost reakce, národně determinovanou tradici řešení krizí apod. Odtud i rozdílné zájmy, které vlády členských států sledují.
Z mé zkušenosti se potvrdila i další tendence : Pokud je pro sledování jejich národních zájmů výhodná spolupráce na úrovní EU, státy volí tuto cestu. V opačném případě mají tendenci posilovat své domácí ekonomické a politické nástroje.
Zdá se, že úprk stejným tempem ke stále užší Unii již nefunguje. I přes stále udržovanou federalistickou rétoriku, si řada státu uvědomuje nutnost změny vnitřních poměrů.
I proto jsme svědky zavádění zjednodušených rozhodovacích procesů do primárního práva EU, které v konečném důsledku spíše podporuje tendence určité skupiny členských států monopolizovat evropskou integraci ve prospěch svých národních zájmů. To dříve či později narazí na nesouhlasné reakce dalších členských států a jejich občanů.
Jsem proto toho názoru, že bez ohledu na ratifikaci či neratifikaci Lisabonské smlouvy je tento dokument již mrtvý. Neodpovídá mezinárodní ani evropské realitě 21.století. Zásadní debata nad budoucím charakterem Unie nás totiž teprve čeká. Ptáte-li se mě, jak se s tím slučuje náš vlažnější postoj k boji s tímto dokumentem, tak odpověď hledejme i v právě vyřčeném. Pokud Evropská Unie nebude schopna i po zkušenostech s ratifikací Ústavní, resp. Lisabonské smlouvy, v měnícím se globálním světě s novými hrozbami, po identifikaci skutečných příčin vzniku finanční krize, po plynové krizi a neschopnosti realizovat společný postup v energetické bezpečnosti s klesající touhou po dalším rozšiřování a ponechání potenciálních členů všem rizikům, po zcela zjevné neschopnosti čelit asertivní politice Ruska, pokud opravdu EU nebude schopna pohlédnout této realitě do tváře a zahájit nezmanipulovanou diskusi o budoucnosti celého projektu, bude mrtvý i celý projekt evropské integrace.
Přes velké pochybnosti a výhrady toto žádná z našich zemí nechtěla, nechce a chtít nebude!!!
Při velké míře zjednodušení budeme volit mezi dvěma východisky: Unií jako státem Evropa - blokem s co největší mírou právní, politické a ekonomické jednoty či celku, který je pružný, ekonomicky otevřený a dále se rozšiřující.
Zeptáte – li se však mě, jakou Evropu chci především, odpovím, že chci Evropu svobodnou a flexibilní. Unii, kdy si každý stát volí míru svého zapojení ve společných politikách unie. Nemyslím tím integraci tvrdého jádra, kdy by skupina států postupovala v integraci hlouběji ale zároveň přímo či nepřímo nutila integrační opozdilce, aby se k jádru přidali, jinak zůstanou na periferii a stanou se jakýmisi členy druhé kategorie. I tady hledejme u malé země, jakou Česko je, menší touhu bojovat proti všem boj o Lisabonskou smlouvu. Tuto formu variabilní integrace je nutné odmítnout, protože by ve svém důsledku státy Evropy rozdělovala. Mluvím-li o flexibilní integraci, mám na mysli proces, kdy různé státy či skupiny států si vybírají stupeň a hloubku svého propojení podle svých zájmů.
Nikdo nikomu nebrání v hlubší integraci, ale na druhou stranu nikdo nikoho k hlubší integraci nenutí..Je však nutné podotknout, že k tomu, aby tento mechanismus spolupráce fungoval, musí mezi zúčastněnými státy panovat shoda na nejmenším společném jmenovateli, který bude definovat kompetence a pravidla, která budou platná pro všechny.
Co by mělo obsahem tohoto společného základu flexibilní evropské integrace?
Měly by to být současné politiky zahrnuté v acquis? Nebo čistě otázky týkající se fungování vnitřního trhu? Nebo půjdeme dále a budeme se snažit i přesun dalších pravomoci zpět na národní úroveň?
To jsou myslím zcela reálné a konkrétní otázky, které se mnozí ještě bojí vyslovit, natož na ně hledat reálné odpovědi!!!
Nicméně flexibilita je dle mého názoru způsobem, který by Unii čítající 27 členů mohl umožnit efektivní fungování a zároveň by ji umožnil dostát závazku dalšího rozšiřování.
Měly bychom dosáhnout stavu, kdy by každý členský stát byl spokojen s individuálním stavem hloubky své integrace v unii.
To bude vyžadovat zcela zásadní institucionální změny a změny základních smluv Unie. Hlavně, se však musí stát změnou postupnou a přijatelnou pro naši veřejnost a to znamená, že musí být procesem postupným a vedeným na všech úrovních společnosti
Dámy a pánové, hodnota Evropy není v papíru, ale ve společně sdílených hodnotách. ODS spolu s PiS i britskými Konzervativci jsou spojeny právě touto sdílenou vizí o budovní podobě Unie. A věřím, že tato vize bude pevným základem nové konzervativní a reformní frakce v Evropském parlamentu.
Integrace pro nás není cílem, ale prostředkem k dosažení prosperity našich zemí, bezpečí a kvalitního života našich občanů. Bez předsudků a bez zbytečných iluzí hledáme v Unii způsoby, jak toho dosáhnout. Pokud budeme mít toto na mysli, podaří se nám překonat i všechny reálné a legitimní rozdíly v našich zájmech a názorech. Dnešní den tedy berme jako startovní výstřel. Přeji nám všem úspěch ve volbách a spolupráci po nich. Přeji nám všem mnoho štěstí.
Děkuji Vám za pozornost
Zdroj: www.ods.cz
KOncesionářský seriál
Díl čtrnáctý: Janeček se asi spletl
Díl třináctý: Úspora 400 milionů - VIDEO Díl dvanáctý: Výpalné pro živnostníky Díl jedenáctý: V Polsku to právě zrušili Díl desátý: Platí všichni.... Díl devátý: Zdravotnické poplatky
Díl osmý: Podpora ČSSD při rušení poplatků Díl sedmý: Solidarita
Díl šestý: Jiří Pospíšil Díl pátý: Richard Svoboda
Díl čtvrtý: Senát je zatím pro..
Díl třetí: Hotely a penziony
Díl druhý: Jedna věta ředitele Českého rozhlasu
Díl první: Co je cílem zrušení poplatků?
Proč chci zrušit koncesionářské poplatky
Edvard Kožušník
Stačí vyrobit televizi, která bude telefonem
Odhlasovala v úterý Sněmovna definitivní KO koncesionářským poplatkům? Médii proběhla informace dle které Poslanecká sněmovna přijala pozměňovací návrhy Senátu k návrhu zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Nechci polemizovat o smyslu samotného zákona, neb je výsledkem transpozice evropské legislativy. Přesto je na této informaci něco zajímavého. Vláda o tomto zákoně deklarovala, že se jedná o čistě transpoziční normu a nejde nad rámec evropských požadavků. Nebyla to však pravda. Lobby českých veřejnoprávních médií si prošlapala cestičku i do tohoto zákona a prosadila si do něj pravidlo, podle nějž by každý podnikatel a každá právnická osoba, tedy i neziskové organizace museli zaplatit poplatek za jeden rozhlasový a jeden televizní přijímač, který je součástí koncového mobilního telekomunikačního zařízení. Tímto zařízením je pro nás běžné občany myšlen mobilní telefon.
Edvard Kožušník
Revoluce pro NKÚ?
Iniciativa eStat.cz, kterou mám tu čest vést, analyzuje a hodnotí návrh ústavního zákona, kterým se mění kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu. Dosavadní působnost NKÚ je Ústavou omezena na kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Z pohledu větší transparentnosti veřejného sektoru a větší veřejné kontroly představuje tento návrh největší změnu od přijetí zákona o svobodném přístupu k informacím.
Edvard Kožušník
Koncesionářský seriál - díl 26: TOP ČSSD KSČM KDU chtějí poplatky
Senátoři včera na schůzi navrhli ponechat koncesionářské poplatky. Nevyslyšeli tak iniciativu, kterou jsem inicioval společně se senátorem Richardem Svobodou .Výsledek hlasování je vítězstvím levice, lidovců a bývalých lidovců v boji za jejich představu o svobodném přístupu k médiím. Občané tak budou nadále platit výpalné České televizi a Českému rozhlasu za to, že doma mohou mít televizi.
Edvard Kožušník
Koncesionářský seriál - díl 25: Vladimír Dryml
Vypadá to na nekonečný seriál. Minulé plénum Senátu projednávání vrátilo do výborů a vrátí se na pořad jednání zřejmě zítra. Zpracoval jsem pár senátorských postřehů.
Edvard Kožušník
Koncesionářský seriál - díl 24: Tomáš Töpfer
Vypadá to na nekonečný seriál. Minulé plénum Senátu projednávání vrátilo do výborů a vrátí se na pořad jednání zřejmě 10. prosince. Zpracoval jsem pár senátorských postřehů.
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
Půl milionu domů bez proudu, 227 obětí. Škod po hurikánu Helene v USA přibývá
Počet obětí hurikánu Helene ve Spojených státech stoupl na 227, další dvě úmrtí v neděli ohlásily...
Pivo do skla i z proskleného návěsu. Pilsner festu letos jeden den stačil
Tisíce lidí v sobotu zamířily na Pilsner fest do areálu plzeňského pivovaru. Bylo jich ale méně,...
Boje filmařů s úředníky magistrátu. Vjeli mi schválně do záběru, vzpomíná Strach
Premium Filmaři z Česka by rádi natáčeli tam, kde to nejvíce vyhovuje potřebám jejich uměleckého záměru....
Tokio před povodněmi chrání obří podzemní katedrála. Přestává ale stačit
Roční úhrn srážek v Japonsku je přibližně dvakrát vyšší než celosvětový průměr. Tamní úřady se...
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...
- Počet článků 76
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2186x
Je jedním ze zakladatelů think-tanku eStat.cz - Efektivní stát, občanské sdružení Michala Tošovského. eStat.cz se snad jako jediná nevládní organizace v ČR věnuje problematice byrokracie. Byl zvolen v roce 2009 za ODS do Evropského parlamentu.
A taky hraje plážový tenis.