- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tam, kde se netrestá porušování zákona se celkově snižuje schopnost lidí spolupracovat. V takové zemi se pak všem hůře žije. Dokud nebude mít česká policie stejnou prestiž a pravomoci jako třeba ve skandinávských státech nebo USA, tak se budou předpisy vesele porušovat a důsledky budou často tragické. Kamarád jel ve Finsku o 15 km rychleji než byla povolená rychlost 60km/h. Okamžitě na místě dostal pokutu v přepočtu 13 000 Kč. Co myslíte, pojede příště ve Finsku rychleji než je povoleno? A ze Švýcarska bychom měli importovat soudce a některé zákony místo čokolády.
Právě s tím respektem jsme na tom dlouhodobě na štíru. Nemyslím, že by se to v dohledné době nějak zásadně změnilo - podle mne je to na dost dlouhé lokte.
Je to otázkou motivace: strach z postihu vs. moje vnitřní vědomí, že jednám špatně. I když to občas tak nevypadá, nemyslím si, že lidí, kteří se CHTĚJÍ v tomto ohledu změnit, je úplně zanedbatelné množství.
K tomu triku co by na sebe mohli řidiči aplikovat - na článek to není, psycholog nejsem, ale na mě jeden používal táta za mých mladších let a to poměrně účinně, kdykoliv jsem chtěl "něco co měli ostatní, vždyť oni tam taky jsou/byli/jdou/šli....". Ta prostá otázka zní: "Když ostatní půjdou skákat z mostu, tak taky půjdeš a taky skočíš z mostu?" Občas si tu otázku dodnes pokládám sám. A stejně účinně.
Ano, pro někoho toto může být řešením. Bohužel lidi jsou různí a co platí na jednoho, nemusí platit na dalšího. Vtip je v tom, jak najít jednoduchou, efektivní, přijatelnou metodu, která je účinná pro co největší podíl řidičů - přesněji pro ty, kteří cítí, že v tomto mají problém a chtěli by s tím něco udělat.
Občas mívá účinek, pokud se lidé VEŘEJNĚ k něčemu zavážou a ví, že plnění jejich závazku je každému na očích (teď nemyslím zrovna PČR). O tom psal tuším také David Gruber v jedné ze svých publikací.
Studénka je při pohledu z vlaku nešťastným místem, kde se setkalo několik hloupostí, které se rozhodly stejně někde v Pr....
hloupost největší je ten přejezd sám o sobě!!! a proto je tam další hloupost, doba blikání výstražných světel do spuštění závor, a hloupost jsou ty závory,jejich velikost a systém spouštění atd.atd.
až bude Studénka patřit pod Prahu, tak tam bude most, obchvat i tunel a u každého neziskovka s přímým napojením na stranu a vládu, do té doby se ale nic nezmění...
Prostě na červenou se nesmí jezdit. Je na to zákon.
Podobné je to s jízdou v protisměru a tak dále...............
Některé zákony nejsou vymyšlené zbytečně a je rozumné je ctít, jak dokazuje případ Studénka II.
Jsem jednoznačně pro zpřísnění postihů, vždyť jde o život. U nás v ulici když zaparkujete v noci v důsledku nedostatku místa jedním kolem přes obrubník, pak ráno máte bezpečně vypsanou pokutu od městské policie, která to v noci hlídá. Přes den je nevidíte, např. zásadně nehlídají party mladých popíjející na dětském hřišti (to je místní zvyk). No a tak je to i s přejezdy, nejsou hlídány, ani náhodně a jsou pokutovány jiné menší přestupky. A přitom zde jde o životy, o mnoho životů, tak proč proboha ty přejezdy na červenou nejsou tvrdě pokutovány????
Studénka je přesně ten modelový příklad. Rozhodně bych to nesváděl na nějaké společenské, ekonomické nebo nedejbože politické problémy. Není potřeba ani žádná další represe. Je jednoznačně dané, když na přejezdu svítí červená - stojím. Máme v Liberci křižovatku, přes kterou o půlnoci přejede 5 aut za hodinu, přesto stále fungují (zbytečně) semafory. Skřípu zuby, ale stojím, protože mě to takhle naučili v autoškole (nehledě na to, že ta minuta mě stejně nespasí). Neměli bychom se nikdy dostat do situace, kdy menšina, která nerespektuje pravidla, zapříčiní to, že kvůli ní se znepříjemní následujícím zákonem provoz většině. Vůbec by mě nevadily drakonické postihy za tyhle přestupky (červená na přejezdu, semaforu, nerespektování stopky, přes město stovkou...), myslím, že jde hlavně o to trestat takovéhle provinění důsledně a rozhodně není třeba zpřísnit vyhlášku.