- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Po olympijské hvězdě, Julii Lipnické, letos zazářily další Rusky: Elena Radionova, Anna Pogorilaya, Elizaveta Tuktamysheva.
Jelikož jsem měl možnost sledovat všechny soutěže, jednotlivců mužů, žen, sportovní a taneční páry, bylo na co hledět, bylo co porovnávat.
Dvakrát mne velmi překvapil Petr Coufal. Poprvé, volbou hudebního doprovodu z Dvořákovy Novosvětské, která je nejen posluchačsky náročná, a o to náročnější, jako velmi emotivní , choreograficky i zvládnout. Podruhé, s jistotou s jakou ji zajel. Jen mi tam trochu chybělo více výrazových prostředků a emoční vyjádření obsahu skladby.
Tak že si tuto skladbu mohu odškrtnout ze svého tajného seznamu skladeb, u kterých čekám, kdo zvedne hozenou rukavici a popasuje se s ní ve své jízdě. Prozradím, že na seznamu mám hudbu z některým dílům k seriálu Hercule Poirot – „To The Lakes“, nebo „The Height of Fashion“, Tak že….?
Závody, jako Grand Prix, ME, MS a vrchol – Olympiáda, jsou jistě velkým náporem na psychiku a zejména atmosféra, která vyzařuje z haly, odráží se na sportovcích. Každý se snaží ze sebe vydat maximum možného.
Svou nezanedbatelnou roli hraje příprava - příprava jízdy dle zadání ISU, volba hudby a umělecké ztvárnění – choreografie. To jsou věci, které Ruští trenéři a choreografové umí velmi kvalitně zpracovat a jejich svěřenci náležitě prodat. Devět cenných kovů z dvanácti možných, dále potvrzuje, že Ruská krasobruslařská škola je jen jedna, před tou americkou a kanadskou.
Je potřeba potrhnot, že franouzský taneční pár Papadakis - cizeron, se nenechal obrat o triumf. Byli výteční.
Nic, ale není zadarmo. Krom běžných povinností doma a ve škole, jsou to tréninkové dávky na ledě, na suchu, baletní příprava a v závěru „pilování“ jízd pro jednotlivé typy soutěží.
Nespornou výhodou Rusů je neskutečné množství začínajících bruslařů, ze kterého lze vybírat. To vše je zastřešeno kvalitními trenéry, baletními mistry a tréninkovými podmínkami. Ti nej, pak podstupují další přípravu pod vedením takových person, jakými jsou Alexej Myšin , nebo Morozov.
Rozdíl mezi našimi trenéry a ruskými je ten, že naši až tak důsledně nedbají na maximální kvalitu provedení prvku, detaily, odstraňování chyb jejich rozborem. Do toho se ještě mísí v mnohých klubech snaha spíše podporovat slabší „vyvolené“ jejichž rodiče mnohdy vedou krasokluby.
Ve většině zvučných Ruských klubech, nejsou výjimkou vysokorychlostní kamery a snímače na kloubech sportovce pro počítačové zpracování rozboru pohybu bruslaře, což umožňuje hledat rezervy v technice bruslaře např. u skoků, zejména ve skocích se třemi a čtyřmi otočeními . Různá „udělátka“ pro nácviky doskoků skoků, vícenásobné kombinace piruet.
To důležité krom velmi dobrého vlastního zvládnutí jízdy je potřebná dávka exhibicionismu, hudebního cítění a psychická odolnost, která dokáže udržet sportovce v konceptu i po prvním zaváhání. Jinak by se nestávalo, že z naplánovaných trojáků a čtveráků se stanou dvojáky, nebo jen jednoduché skoky .
V Rusku nezřídka trénují jízdy se zvukovým podkresem, jako by na stadionu byli diváci se skandováním při nástupu, s potleskem u náročných skoků. Simulace pádu, navázání na jízdu s cílem obnovit koncentraci a sebevědomí bruslaře.
Na jednom setkání s Alexejem Myšinem, jsem se ho ptal : “Jak to děláte, že to všechno, tak dobře zvládáte?“ Když mne vzal do své pracovny, krom, jak říkám „pracovního bordelu“ skvělý archiv toho, co kdy v jízdách vytvořil. Nepřeberný zvukový archiv, každý kdo jen prošel jeho rukama, má svou uchovanou historii, navržené pořadí prvků, dle zadání prvků ISU, idea vazby prvků, kroky, choreografická idea, finální jízda. Trik je jednoduchý. Většina prvků je dána. Archiv poslouží k tomu, co se jelo naposledy, jen se prvky se zkombinují podle aktuálního zadání, doplní kroky, vazby, přidá nový neobvyklý pohyb, neokoukaná zvedačka, atd. Vše ostatní je už jen věci choreografie a správného výběru hudby a celkového vyladění jízdy, tak aby byla v souladu s možnostmi bruslaře a celkovým pojetím obsahu skladby.
Nic proti Wernerovi, ale generační obměna za Petra Coufala, nebo byla zbytečně dlouhá, která nás obrala o možnost vyjezdit si další místa ve vrcholných soutěžích a tím tak představit nové a další tváře českého krasobruslení. Ale to je již v rukou českého krasobruslařského svazu. U Rusů, kde nesou uspokojivé výkony, je bruslař obvykle rychle nahrazen. To byl i případ Elizavety Tuktamyshevy, která dokázala sobě i realizačnímu týmu, že není po neúspěchu k ztracení.
Další články autora |
Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...