Schwarzenbergové dnes už nepotřebují ceremonie 19. století a napodobeninu koruny
Kolem pohřbu pana Karla Schwarzenberga se hned po skonu ve Vídni začaly skloňovat nejrůznější úvahy a verze, jak bude a jak by měl vypadat jeho pohřeb. Někdo přišel s tím, že na rakvi bude jistotně vévodská koruna, další zas přidali, že u rakve budou držet stráž členové spolku schwarzenbergská garda. V představách některých lidí se začal rýsovat obraz ne nepodobný pohřbům hlubocké primogenitury na počátku 20. století.
Ano. Hlubocká primogenitura se sídlem v Českém Krumlově, na Hluboké a Třeboni až do doby Velké války používala funerální ceremonie, které se začaly formovat v barokním 18. století a někdy i dříve. „Poslední pohřeb majorátního pána primogenitury zažila Třeboň 10. října 1914. Do hrobky byl uložen vládnoucí kníže Adolf Josef ze Schwarzenbergu. Pohřbu se účastnilo třiatřicet skupin smutečních hostů, z nichž všechny počínaje číslem dvanáct měly své předem určené místo v kostele. Rakev stála na smutečním katafalku uprostřed chrámového chóru. Do lavic umístěných po obou jeho bocích zasedlo nejbližší příbuzenstvo zesnulého knížete. Nalevo od rakve dále zaujaly místo sestry řádu sv. Karla Boromejského, naproti katafalku potom duchovenstvo v čele se sedmým českobudějovickým biskupem Antonínem Josefem Hůlkou. Pořadatelé využili i symboliku chrámového prostoru – ostatní pozvaní hosté seděli až za příčnou lodí, tradiční hranicí uzavírající nejposvátnější místo svatostánku. V rukou nosiče zde spočívaly na sametovém polštáři tradiční insignie vládnoucích knížat – knížecí koruna a Řád zlatého rouna.“[1]
Orlická sekundogenitura měla obřady daleko skromnější. „Trasa smutečního průvodu se ubírala z bran orlického sídla, anglickým parkem, až do kaple hrobky, kde se konala zpravidla druhého dne samotná smuteční slavnost. Rakev bývala vynesena na kruhové prostranství před hrobkou. Na počátku října 1913 kráčelo za rakví Karla IV. ze Schwarzenbergu, již nesli hospodářští a lesní úředníci, nejbližší příbuzenstvo a další urození hosté. Nechyběli mezi nimi ani následník rakouského císaře František Ferdinand d’Este či předseda panské sněmovny Alfréd III. Windisch-Graetz. Průvod prošel po kruhovém prostranství rozděleném do čtyř sektorů mezi zástupy obecenstva a dvojstupy spolků, které držely své prapory skloněné k zemi, a zamířil do krypty, kde byl orlický kníže uložen po boku své první manželky Marie, rozené Kinské. Poté následovala smuteční hostina na zámku, kondolence, zádušní mše a období smutku vyhlášené pro celé panství. Zesnulá knížata ze Schwarzenbergu byla doprovázena modlitbou věřících. Kromě četných výročních zádušních mší ve všech patronátních kostelích byly tradičně vydávány zbožné vzpomínky s textem modlitby za sto dnů odpustků pro zemřelé. Zdobil je obyčejně náboženský výjev, podobizna oblíbeného světce, křestního patrona či malý portrét zemřelého.“[2]
„Ovšem tehdejší ceremonie a průvody ovládala sociální hierarchie, jež přestávala od druhé poloviny 19. století odpovídat skutečnému rozložení sil ve společnosti. Jinými slovy, pohřební průvod odrážel především myšlenkový svět představitelů starobylého rodu, jimž poskytoval prostor „jiné“ reality. Vysoká šlechta v něm zůstávala navzdory proměně společenských poměrů na vrcholu sociální pyramidy a prostřednictvím propracované symboliky rituálu mohla veřejně prezentovat děděné a pečlivě opatrované hodnoty svého stavu.
Schwarzenberské pohřby představovaly od doby baroka do prvních desetiletí 20. století demonstraci životních strategií představitelů vysoké šlechty na veřejnosti. V kontextu životního stylu vysoké šlechty a důrazu, který nadčasově kladla na jeho veřejnou reprezentaci, bylo možné strategii pravidelného opakování ustálených rituálových forem chápat ještě jako něco více než jen pouhou praktickou potřebu. V proměňující se době se zděděný pohřební rituál stal svého druhu svědectvím o „starých časech“ Snaha zachovávat zděděné tradice potom vypovídá o konzervativních hodnotách v myšlení vysoké šlechty, s jejichž pomocí vymezovala vlastní identitu v měnícím se světě. V době, kdy šlechta jako stav postupně ztrácela svá mocenská postavení, měly stvrzovat a veřejně demonstrovat hodnoty starobylosti rodového původu i výjimečného společenského postavení, jenž byl dán narozením.“[3]
Postupně ale i u rodu Schwarzenbergů proběhla změna, kdy se obřad pohřbů stal věcí soukromou a veřejná prezentační část byla postupně potlačována. Otevřel se plný prostor pro vlastní žal a truchlení. Schwarzenbergové kvůli společenským změnám již nemuseli stvrzovat svou identitu či společenské postavení prostřednictvím funerálních obřadů. To snad neznamená, že by nebylo odkazováno k tradicím, které jsou součástí identity rodiny, ale ty se již nijak výrazně v oblasti ceremonií neodlišují od jiných větších církevních pohřbů a těžiště je přeneseno do soukromí.
Je zde stále důraz na duchovní stránku obřadu (zádušní mše), přítomnost nejvyšších udělených vyznamenání, rodová vlajka na rakvi a deska s erbem zesnulého. Ovšem tyto věci nemůžeme označit za typické ceremoniím Schwarzenbergů, ale jsou obecněji používány. Vystavení rakve v kostele Panny Marie pod řetězem s čestnou stráží, aby se mohla přijít rozloučit veřejnost byla součástí tradičního ceremoniálu, ale v případě pana Karla Schwarzenberga to bylo dáno i tím, že byl veřejně činnou osobou. V případě schwarzenberské primogenitury to byla ve druhé polovině 19. století kaple sv. Jana Křtitele v třeboňském kostele sv. Jiljí, u mladší rodové větve kaple orlického sídla. Ve veřejném vystavení rakve s ostatky - ostentiu corporis byl kladen důraz na hodnoty rodinné reprezentace.
Schwarzenbergové jsou především lidmi, kteří zažívají období smutku a truchlení. K tomu se nepotřebují dívat na napodobeninu koruny krumlovských vévodů na rakvi svého zesnulého blízkého člověka. Naopak skromnost a uměřenost je znakem aristokracie, ne pozlátko a pompa.
[1] GRUBHOFFER, Václav. Nemoci, smrt a pohřby v životních strategiích Schwarzenbergů (1732-1914) [online]. České Budějovice, 2013 [cit. 2023-12-09]. Dostupné z: https://theses.cz/id/hfcrji/. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta, st. 202
[2] Nemoci, smrt a pohřby, st. 209-210
[3] Nemoci, smrt a pohřby, st. 220
Ladislav Kolačkovský
Mrzká ohyzda Alzbieta – boj rytířů s démonickými silami u Strakonického hradu
Velmi příznačná pro dobu barokní jsou zděná boží muka v ulici v Lipkách na okraji Strakonic. Pamatují zápas maltézských rytířů s magií a pověrami v kraji v 17. století
Ladislav Kolačkovský
Hustopeče nad Bečvou - vzácný klenot - baronská koruna a stopy flanderského rodu Baillou
Jméno rodu Baillou není u nás příliš známé. V Hustopečích nad Bečvou se s ním můžeme setkat a vidět jejich baronskou korunku, což je velká vzácnost v našich zemích. O rodu a koruně.
Ladislav Kolačkovský
V srpnu 1968 stále žila dáma z jiných dob – Ernestina Thun – Hohenstein od sv. Andělů
Hrob Karla Kryla, básníka a písničkáře patří mezi nejnavštěvovanější na břevnovském hřbitově. V srpnu 1968 však ještě žila i jiná osobnost. A je zde také pohřbená. Poslední kapitulářka Šlechtického ústavu od sv. Andělů v Praze.
Ladislav Kolačkovský
Kterak se Jiřík stal Georgem Wagnerem a ženichem dcery purkmistra – Mezříč 17. století
Příběh Jiříka z Valašského Meziříčí, který zažil vzestup a vzdor zlému osudu 17. století se vypracoval na ženicha dcery purkmistra a váženého úředníka Žerotínů.
Ladislav Kolačkovský
O zakleté Antoinettě na Loudonském hřbitově a nesvaté době pod Svatým Hostýnem
Loudonský hřbitov pod Svatým Hostýnem znepokojivě připomíná dobu, kdy děti musely nést viny svých otců a nebylo jim souzeno zažít životní štěstí. Antoinetta hr. Sailern, rozená Loudon
Další články autora |
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
PŘEHLEDNĚ: Nádrže se vypouštějí, pracovníci povodí jsou v terénu
Vodohospodáři kvůli očekávaným extrémním srážkám ve významných nádržích uvolňují prostor pro...
Vyšlapané cestičky k dotacím podle známostí jsou zlo, říká lídr SPD Jireš
V hradecké politice nikdy nebyl sociálním demokratem, který by v levicovém hejnu jen plul....
Na Opavsku už chystají pytle s pískem, lidé odvážejí auta ze záplavových zón
Už ve středu zkontrolovali dobrovolní hasiči opavské místní části Vávrovice svou výstroj, výzbroj,...
Znovu zavedeme jízdné zdarma pro žáky i seniory, slibuje poslanec Kobza z SPD
Patří mezi skupinu „otců zakladatelů“ SPD. Je poslancem parlamentu za toto hnutí a příští volební...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 263
- Celková karma 15,00
- Průměrná čtenost 752x