Obecní rozpočet je náš rozpočet!

Začátek roku je dobou, kdy se schvalují rozpočty obcí na následující období. Nejinak je tomu na Praze 5, kde sídlí naše organizace Fórum 50 %. Rozpočet je jedním z nejdůležitějších dokumentů, o kterém zastupitelstvo rozhoduje, a proto by jeho podoba neměla projít bez povšimnutí ze strany veřejnosti.

Proč se tedy zajímat o podobu rozpočtu? Nejjednodušší odpověď zní – protože se v něm rozhoduje o tom, kam budou investovány naše peníze odvedené ve formě zdanění. V obecním rozpočtu by se měly promítat priority a strategie politického vedení, měl by sloužit rozvoji obce a být ku prospěchu všem obyvatelům/kám dané lokality. Je odrazem toho, zda vedení obce plní, co slíbilo v programovém prohlášení. Rozpočet určuje podporu konkrétním aktivitám a organizacím a zároveň tak otevírá prostor pro možnou korupci.

V ČR přílišná kontrola ze strany veřejnosti z různých důvodů neprobíhá. Prostředky bývají vynakládány neefektivně, případně „jsou odkláněny“ do soukromých kapes politiků a jejich přátel. Chybu je třeba hledat nejen na straně politické reprezentace a úřadů, ale i na straně veřejnosti, která zřejmě ještě neuvykla tomu, že demokracie neznamená jen přijít jednou za 4 roky k volbám, ale že vyžaduje i aktivní občanství, domáhání se práv, která nám právě demokratické zřízení zaručuje.

Jednou z překážek většího zapojení do tvorby rozpočtu je nedostatek srozumitelně zprostředkovaných informací. Rozpočet je veřejný dokument a musí být ze zákona zpřístupněn nejméně 15 dní před jeho projednáním v zastupitelstvu. Občané/ky se k němu mohou vyjádřit písemně nebo na jednání zastupitelstva. Nepřekvapí, že v obcích, kde dochází ze strany vedení k pochybným praktikám, existuje snaha přesně opačná – tedy utajit před veřejností pravý stav věcí. Zároveň jsou rozpočty často veřejnosti nesrozumitelné.

Existují ale i obce, kde se snaží rozpočty lidem přiblížit např. pomocí zvláštního prostoru v  radničních novinách, zřízením diskuzního fóra či webu, zapojením obyvatelstva do odborných komisí, uspořádáním veřejných debat atd. Přibývá i nezávislých iniciativ, které zprostředkovávají „rozklikávací“ rozpočty, aby se dalo jednoduše zjistit, na co přesně peníze plynou. Jedná se např. o BudovaniStatu.czRozpocetProVsechny.cz či RozpocetVerejne.cz.

Na Praze 5 je návrh rozpočtu sestaven a od 4.2. bude vystaven k připomínkám. 25.2. bude projednán (a případně schválen) na zasedání zastupitelstva. I laický pohled na návrh může leccoc odhalit. „Pokud se zaměříme třeba na grantovou politiku, zjistíme, že velká část peněz v protidrogové oblasti jde již předem určené organizaci. Některé výdaje jsou nesmyslně vysoké, např. týden NNO za 350 000 Kč, což jsou však drobné v porovnání s propagací radnice za 8 000 000 Kč. Oproti tomu oblasti, o něž by se obec měla především zajímat, jsou podhodnoceny - sociální výdaje 2 800 000 Kč, prevence kriminality 500 000 Kč a např. pomoc lidem bez domova, což je bezesporu vážným problémem na P-5, v rozpočtu jmenovitě nenalezneme vůbec“, říká Halka Jaklová z Fóra 50 %.

Veřejnost má právo (a morálně i povinnost) ptát se, proč byla některá oblast podpořena méně než jiná, podle jakého klíče byly vybrány organizace k podpoření, vyjádřit nesouhlas, pokud některé výdaje považuje za plýtvání svěřenými prostředky, poskytnout vlastní návrhy atd. Využijme plně svého práva na svobodný přístup k informacím. Dokud se nezmění přístup veřejnosti, nezmění se ani přístup politické reprezentace a úřadů. Veřejný rozpočet je NÁŠ rozpočet a je načase začít se podle toho chovat.

Autor: Marcela Adamusová, Fórum 50 %

Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.

Dále čtěte

Nová studie mapuje korupci v ČR, díl 2.

Kdo (ne)chce referenda? Díl 1.

V polovině největších měst vládne "opoziční smlouva"

Autor: D K | úterý 7.2.2012 18:11 | karma článku: 8,75 | přečteno: 608x