- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ministerstvo školství spustilo v roce 2009 projekt VIP II, který měl dostat na dvě stě speciálních pedagogů a psychologů do 173 škol. Dvouletý program byl placený z evropských fondů a skončil k 30. září letošního roku. Na něj navazující projekt avšak odstartuje až 1. 1. 2012.
Na vzniklou proluku reagoval ministr školství Dobeš převedením potřebných 14,5 milionů z regionálního školství. Jenže navazující projekt byl pozastaven, a je tak možné, že se k prvnímu lednu nemusí vůbec rozběhnout, byť tak ministr školství Dobeš slíbil.
Odchod psychologů a speciálních pedagogů mělo dopad i na samotné studenty pedagogických fakult. Například studenti Univerzity Palackého v Olomouci musí potvrdit praxi na letní semestr do poloviny listopadu. Ale už nyní se na mnoha školách setkali se zamítavou odpovědí, neboť program byl ukončen, mnozí psychologové a speciální pedagogové ze škol odešli a nový projekt nebyl započat.
Studenti se tak mnohdy ocitli v patové situaci. Povinnou praxi musí hledat i několik desítek kilometrů od domova nebo univerzitního města a to ne vždy úspěšně. Samotná praxe se má odehrát v dyslektické třídě, pedagogicko-psychologické poradně (PPP) nebo ve škole, kde je integrováno nejméně pět dětí s poruchami učení pod vedením speciálního pedagoga.
„Já praxi zajistila relativně brzo,“ říká studentka čtvrtého ročníku oboru Speciální pedagogika, „ale u spolužáků je to horší. Je málo škol, které mají speciálního pedagoga nebo psychologa, někdy se to řeší tak, že k nim dojíždějí pracovníci z PPP jednou týdně, častěji jen v případě nějakého problému.“
Tříměsíční výpadek programu nezpůsobil pouze problémy základním a středním školám, ale dopadl také na ty, kteří se na svou pracovní kariéru ve školství teprve připravují. „Pokud máme vychovávat zdravé a uvědomělé občany s budoucností, musíme investovat do školských poradenských pracovišť. Jestliže na školách nebudou výchovní poradci, psychologové, metodikové prevence a speciální pedagogové, tak výchova nebude dostatečná a plnohodnotná,“ uzavírá.
Přitom koaliční smlouva na toto téma pamatuje: „Podpoříme nárůst počtu školních psychologů na základních a středních školách za účelem zlepšení boje se sociálně-patologickými jevy a ve snaze zkvalitnit sociálně-pedagogickou diagnostiku.“
Napsali jsme ministru školství Dobešovi (dotaz si můžete přečíst zde), zda se zaručí, že program bude od ledna 2012 plynule pokračovat. Uvidíme, zda odpoví. Chcete studentům pomoci i vy? Na ministra Dobeše se můžete obrátit zde, na členy sněmovního Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu zase zde. Napište jim!
Klára Zelenková, KohoVolit.eu
Další články autora |
Městská část Praha-Libuš
Praha