Bude financování stran v krajských volbách průhledné? Díl 3.

Na podzim tohoto roku se uskuteční volby do krajských zastupitelstev. Přípravy volební kampaně jsou již v plném proudu. Jaké kroky k transparentnímu financování podnikají politické strany k přesvědčení potenciálního voliče? Připravili jsme přehled.

Prostřednictvím emailu jsem se ptala politických stran sídlících v České republice na chystaná speciální opatření týkající se průhlednosti kampaně - například zda budou zveřejňovat smlouvy s poskytovateli mediálního prostoru, mají-li nebo plánují-li transparentní účet, jestliže přijímají dary od firem s anonymní majetkovou strukturou a podobně.

V tomto dílu prezentujeme odpovědi TOP 09, ODS a SNK-ED. Délka jednotlivých příspěvků je dána obsáhlostí odpovědí stran na naše otázky.

TOP 09 je podle volebního manažera Jaroslava Poláčka jedna z mála stran, která zveřejňuje své dárce on-line ihned po schválení daru v souladu s jasnými pravidly definovanými ve směrnici o darech. O přijetí darů údajně hlasuje předsednictvo strany vždy na základě garance osoby, která dar i dárce prověří. Pravidla dle doporučení GRECO platí i pro nepeněžité dary. TOP 09 rovněž v loňském roce otevřela své příjmy na všechny transakce. Více lze nalézt zde.

"Volební účet byl vždy oddělen ve financování TOP 09, proto byla strana schopna přinést vyúčtování volební kampaně v poměrně podrobné struktuře," píše Poláček. V roce 2012 se strana bude prý držet osvědčených zkušeností a přemýšlí o otevření volebního účetnictví v ještě vyšší míře.

Občanská demokratická strana představila v červenci loňského roku sedm návrhů na zvýšení průhlednosti financování volebních kampaní politických stran. Cílem ODS je podle Jakuba Čermáka posílit přístup veřejnosti k informacím o finančních nákladech politických stran na jednotlivé segmenty kampaně i o množství a umístnění reklamních a inzertních nosičů. ODS navrhuje nejen zákaz anonymních kampaní, ale i zavedení nezávislého monitoringu volebních kampaní nevládním sektorem.

Dále by podle návrhů ODS politické strany dostaly novou povinnost zřetelně a srozumitelně označit svým názvem veškerou politickou reklamu, již zadávají. ODS také navrhuje, aby politické strany přispívaly do společného fondu, ze kterého se bude formou grantu financovat monitoring politických kampaní. Ten by měla na starost vybraná nevládní organizace. Kromě anonymních kampaní by tato nevládní organizace monitorovala také to, zda údaje o volební kampani politické strany odpovídají skutečnosti.

K dalším návrhům ODS na zprůhlednění volebních kampaní patří povinnost zveřejňovat krátce po skončení kampaně podrobnou zprávu na webových stránkách. Ta by měla podrobně popisovat náklady na jednotlivé segmenty kampaně. ODS dále navrhuje zavést povinnost politických stran zveřejňovat přehled velkoplošných venkovních reklamních ploch, které v kampani používá, a to již v průběhu kampaně či zvýšit tlak na důslednou kontrolu účtování DPH za politickou reklamu. Tuto kontrolu mají podle platné legislativy provádět finanční úřady.

Přehled návrhů ODS na zprůhlednění volebních kampaní:

  1. Zakázat anonymní politické kampaně
  2. Zřídit fond pro monitoring kampaní nevládním sektorem
  3. Zveřejňovat podrobnou zprávu o volební kampani na internetu
  4. Zveřejňovat seznam umístění billboardů kvůli kontrole jejich počtu
  5. Důsledně kontrolovat účtování DPH za politickou reklamu
  6. Povinně zveřejňovat všechny dárce na internetu
  7. Zavést sankce za neplnění povinností pro politické strany a pro vydavatele a agentury za zveřejnění anonymních kampaní

"Pro nadcházející volební kampaň si ODS mediální prostor zajišťuje napřímo, nevyužívá služeb žádného zprostředkovatele, což straně umožňuje naplánovat si mediální kampaň samostatně a podle jejich představ," uvádí Čermák.

Mimo to občanští demokraté rovněž disponují pro volby odděleným účtem. Z jedné části finančních prostředků tedy financují kampaň a z jiné částí pak samotný provoz strany. Na přípravě volební kampaně spolupracují s externí reklamní agenturou Nordeko. Čermák avizuje, že na konci voleb strana vždy transparentně zveřejňuje vynaložené náklady podle jednotlivých kategorií na webu strany.

„Navíc jsme již dříve jasně deklarovali, že společně s našimi koaličními partnery usilujeme o dohodu na finančních stropech u volebních kampaní a rádi bychom jej aplikovali již u nadcházejících prezidentských voleb,“ píše Čermák. Strana prý myslí stropy vážně a nechce tolerovat jejím politickým konkurentům žádné vykazování 90 procentních slev na většinu marketingových služeb - od billboardů u silnic a po městech až po inzerci v tisku. Občanští demokraté jsou totiž přesvědčeni, že „volební stropy“ výrazným způsobem přispějí právě k efektivní a především transparentní volební kampani.

Jako příklad uvádí Čermák návrh kandidáta ODS na hejtmana Jihomoravského kraje Jiřího Crhy na zavedení finančních stropů na krajskou volební kampaň, což přivítala jak jihomoravská TOP 09, tak i KDU-ČSL. Lídři těchto stran se již dohodli, že limit na volební kampaň v Jihomoravském kraji by neměl překročit čtyři miliony korun a jejich strany budou na svých webech zveřejňovat sponzorské dary a kompletní náklady vynaložené na volební kampaň.

Podobně se již ODS také údajně dohodla se zástupci koaličních stran a opoziční ČSSD na zavedení finančních limitů pro kampaň na prezidentské volby. Finanční limit pro kampaň do prezidentských voleb tedy bude 40 milionů korun a 50 milionů korun v případě postupu do druhého kola.

Organizační manažerka politické strany SNK Evropští demokraté Dagmar Mušková uvádí, že financování SNK ED je naprosto transparentní. Jejich dárci jsou sympatizanty strany a jsou Evropským demokratům dostatečně osobně známí. Otázkou pro SNK ED však zůstává, jaká skutečná opatření by mohla být učiněna k většímu zprůhlednění kampaně, aby tím strana nenarušila její „firemní know-how“.

Na odpovědi dalších stran netrpělivě čekáme a napíšeme o nich později.

Hedvika Janečková, KohoVolit.eu. Podpořeno fondem Otakara Motejla.

Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.

Předchozí díl:

Bude financování stran v krajských volbách průhledné? Díl 1.

Bude financování stran v krajských volbách průhledné? Díl 2.

Autor: D K | pondělí 21.5.2012 16:11 | karma článku: 6,92 | přečteno: 698x