Budou se díky Kodani snižovat emise z letecké a námořní dopravy?
V současnosti sektory námořní a letecké dopravy tvoří přibližně 6% z celosvětových emisí. Přestože podíl těchto emisí je výrazně nižší než například podíl energetického sektoru, vyznačují se sektory letecké a námořní dopravy rychlým a dlouhodobým nárůstem emisí skleníkových plynů. Od roku 1990 oba sektory své emise téměř zdvojnásobily a jejich budoucí meziroční růst je dále odhadován přibližně na 4%. Celosvětově letectví a námořní doprava ročně produkuje stejné množství emisí CO2 jako Velká Británie a Francie. Navíc nežádoucím efektem neregulovaných emisí z letectví a námořní dopravy je významné minimalizování dosaženého snížení emisí v ostatních, již regulovaných, sektorech hospodářství.
Současná situace mezinárodního vyjednávání je dlouhodobě složitá a kompromis se rýsuje velice pomalu, a to z důvodu rozdílných zájmů a požadavků jednotlivých stran. Kamenem úrazu je i samotný Kjótský protokol (Protokol), který uvádí, že pouze ekonomicky vyspělé státy uvedené v Příloze 1 Protokolu mají dosáhnout prostřednictvím Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní námořní organizace (IMO) redukce emisí z těchto sektorů. Tímto narážíme na jeden z nepřekonatelných problémů. Pro ekonomicky vyspělé státy je tato myšlenka zcela nepřijatelná, protože redukce emisí pouze u dopravců z vyspělých států by vedla k jejich znevýhodnění na mezinárodních trzích. Zároveň by takový postup nepřinesl ani kýžený výsledek, jelikož např. 70% všech zámořských obchodních plavidel je registrováno právě v rozvojových zemích.
Organizace ICAO i IMO velice dobře znají mezinárodní prostředí, a proto při implementaci jakýchkoliv opatření používají jiné principy diferenciace mezi dopravci, než je princip CBDR (common but differentiated responsibility), který je používán v UNFCCC. Ten stanovuje především rozdílené povinnosti rozvojovým a ekonomicky vyspělým státům. Jinými slovy ekonomicky vyspělé státy mají v současném režimu povinnost snižovat emise na základě pevných cílů, kdežto rozvojové země k tomu nikdo nenutí. Toto slabé místo je zneužíváno některými zeměmi, které v této oblasti nechtějí dosáhnout žádného pokroku. V praktickém provedení pak tyto státy, které jsou zároveň stranami Úmluvy OSN, ICAO i IMO blokují jednání ve všech zmíněných organizacích, kde během jednání UNFCCC požadují řešení této problematiky v ICAO a v IMO, zatímco na jednání ICAO a IMO pro změnu požadují aplikaci principu CBDR. Výsledkem výše popsaného počínání je “krásný“ příklad „mezi-organizačního ping pongu“, jehož důsledkem je, že od doby vstupu Protokolu v platnost se nepodařilo dohodnout jakékoliv opatření redukující emise z letecké a námořní dopravy.
Evropská unie se současnou situaci snaží vyřešit způsobem, který by zavazoval všechny strany Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu snižovat emise z mezinárodní námořní a letecké dopravy. Mimo jiné EU také prosazuje stanovení konkrétních emisních cílů. Konkrétně 10ti procentní snížení emisí v sektoru letectví a 20ti procentní snížení emisí v námořní dopravě do roku 2020. Přestože jsou zájmy jednotlivých stran stále velmi rozdílné, daří se ve vyjednání postupně pokračovat. Z původních sedmi navržených variant řešících tuto problematiku, zůstává po dnešním jednání pouze jedna, která sice stále obsahuje protichůdné elementy, ale doufejme, že se během následujících dnů podaří najít společný kompromis, který nepovede k opakování současné nežádoucí situace.
V neposlední řadě bych chtěl čtenáře informovat, že se delegace MŽP účastnící se klimatické konference v Kodani rozhodla, kompenzovat z vlastních prostředků své emise za let Praha - Kodaň (a zpět) prostřednictvím programu, který je dostupný na stránkách http://www.jpmorganclimatecare.com/. Tým MŽP vyprodukoval dle emisní kalkulačky něco přes tunu a půl emisí oxidu uhličitého. "Za tunu CO2 se přitom kalkuluje tržní cena, která je v současnosti přibližně 10 liber. Cena offsetingu emisí jednoho delegáta vychází v přepočtu na symbolických 40 Kč. Takto získané finanční prostředky budou použity na různorodé projekty v rozvojových zemích. Více informací naleznete na výše přiložené webové stránce.
Aleš Hilčer, člen delegace ČR
Petra Roubíčková
Barackova Mission Impossible
Lídry téměř 120 světových států uvítal v Kodani mráz a sníh. O nic příznivější podmínky je však nečekají ani uvnitř Bella Centra, kde se odehrávají poslední hodiny světového klimatického summitu.
Petra Roubíčková
Jednání v Kodani uvízla na mrtvém bodě, prezidentka složila funkci
Poslední hodiny v Kodani nevěští nic dobrého pro budoucí výsledek celého summitu. Už jenom pár hodin zbývá do závěrečného pátečního setkání hlav států, které má potvrdit společné úsilí 193 států bojovat s negativními dopady změny klimatu po roce 2012.
Petra Roubíčková
Diverzantem v Kodani: planeta může být modrá i zelená
Když mě prezident Václav Klaus uváděl před dvěma týdny do funkce ministra životního prostředí, pravil, že je spokojen s tím, že stejně kodaňská konference nic podstatného nerozhodne, tudíž se mojí účasti na ní neobává. Jsem tady v Kodani třetí den a mám lehkou schizofrenii - čím dál víc se totiž cítím součástí globálního společenství, které má za cíl udělat skutečný krok pro budoucnost lidstva: omezit globální změny klimatu.
Petra Roubíčková
Den lesů na summitu v Kodani
Rok 2009 je zřejmě nejdůležitějším rokem pro světové lesy v historii. S tímto mottem začal v neděli 13.12. v Kodani Den lesů 3 (Forest Day 3). Dny lesů jsou pořádány u příležitosti konání klimatických konferencí (COP) Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC) každoročně od roku 2007, kdy proběhl první takový den - Den lesů 1 na Bali při COP 13. Kodaňský Den lesů 3 pořádalo Mezinárodní centrum pro lesnický výzkum (CIFOR) s Partnerstvím pro spolupráci v lesnictví (CPF), což je sdružení 14 mezivládních organizací a mezinárodních vědeckých institucí. Den lesů 3 podpořila také dánská vláda.
Petra Roubíčková
Bella centrum se otřásá v základech
Je pondělní ráno a do kodaňského Bella centra, kde se už týden odehrává největší klimatická konference v historii, se valí nové tisíce delegátů a centrum se otřásá v základech. Doprava nestíhá, autobusy jsou přeplněné a u vchodu se tvoří stometrové fronty. Česká delegace, kterou již posílil i ministr životního prostředí Jan Dusík dobíhá doslova na poslední chvíli, ale stíhá začátek EU koordinace v půl deváté. Později se dozvídáme, že dnes odpoledne byla překročena denní maximální povolená kapacita 15000 delegátů a organizátoři zastavili vydávání nových registrací, což na vlastní kůži pocítil i jeden z českých delegátů, který se po několikahodinovém čekání dovnitř prostě nedostal.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 brzdí bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...
Sotva Izrael začal evakuovat Rafáh, Hamás souhlasil s návrhem na příměří
Radikální palestinské hnutí Hamás v pondělí večer přistoupilo na návrh dohody o příměří s Izraelem,...
Odboráře popudila ODS. Odešli z jednání s vládou a plánují velký protest
Vztahy mezi vládou a odbory jsou na bodu mrazu. Zástupci odborové centrály ČMKOS v pondělí...
Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze
Motorkáři z Night Wolves MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli v...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2182x
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
Oblíbené články
- dnešní vystoupení Jana Dusíka ve Studiu 6 České televize
- článek ministra ŽP z 24.11 před zahájením Kodaňské konference
- britský Guaradian - návrh Kodaňské dohody - uniklý "tajný" text
- on-line chat s ministrem Dusíkem
- nový text ministra Jana Dusíka
- kodaňský proslov ministra Jana Dusíka, 17.12.09