Diskuse
Dys nebo jen nezralost?
Děkujeme za pochopení.
T44o51m24á76š 16T75a33t97í86č87e67k
K čemu tyhle dys-diagnózy jsou? Jednak: Za mých dob nic takového neexistovalo, ale ti, kteří byli chabí v češtině, ti si špatnou známku vyrovnali v jiných předmětech. Z mýho pohledu je drtivá většina obyvatelstva stižená dyskalkulií. Ve škole to potom mělo ty následky, že se ti dysgrafici museli učit a šprtat jak černí, stejně tak jako většina třídy na matiku, pokud nechtěli jen tak tak proklouzávat.
Druhak: Ti, co to nezvládli i přesto a nekončili základku s krásným vysvědčením, ti šli na řemesla, kde to po nich už nikdo moc nechtěl. Je jich škoda? Měl se dysgrafik stát překladatelem a dyskalkulik stavebním inženýrem? K takovým paradoxním výsledkům totiž vede stanovení "zdravotního postižení" v kombinaci se sociálně-inženýrskou politikou inkluze. ("Von sice sotva přečte novinové článek, ale musíme nebožákovi nemocnému to studium bohemistiky umožnit, když to chce!")
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/112019/28112019C9991C9845B690280DE1C7DC6CBD9893.jpg)
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/032016/15032016B5282EE37DDA2BBC4D83ECAE4B80F4CC.jpg)
J64a98r42o63m90í69r 66T96i38c40h16ý
Osobně jsem pro své děti dlouho vybíral školu a neváhal je vozit do vzdálenější. Právě proto, abych našel pro ně prostředí, kde k nim bude zvolen trpělivý přístup. Nevěřil jsem, že by se jim v nejbližší škole dostalo patřičné individuální péče (kolik pozornosti může věnovat kantor, jednomu každému žáku, když jich má ve třídě 30?), chtěl jsem si proto vybrat a raději zaplatit školné.
Jsou to dyslektici i dysgrafici a zpětně jsem si uvědomil, že já taky. Žádný papír na to nemám, pouze porovnávám jejich potíže s mými. Vycházel jsem s osobních zkušeností, ve škole to se mnou bylo jako na houpačce a vždy to záviselo i na kantorovi. Proto občas premiant, ale častěji čtyřkař. Čtení mě, tak jako mým dětem dělalo velké potíže. Přesto si myslím, že při správném přístupu se z toho dá ''vyrůst''. Ale důležitý je ten přístup k těmto dětem, ten papír pro ně, považuji za důležitý, díky tomu nepíší diktáty, tak jako já a pravidelně jsem dostával za 5, mohl jsem se stavět na hlavu, ale až asi v 6 třídě jsem je dokázal napsat bez chyb. Mé děti text pouze vyplňují a díky tomu jsou lépe hodnocené a byly schopné přestoupit na gymnázium a nejsou tam v pozici slabých studentů, o čemž se mně nemohlo ani zdát. Z osobní zkušenosti vím co to dokáže udělat s psychikou dítěte a s jeho chutí dál studovat. Proto považuji výběr školy a přístup kantora s papírem za důležitý. Tam se dá hodně pokazit, ale i zachránit. Ale souhlasím s vámi, že móda, zneužívání těchto poruch je špatná a že by se tyto papíry neměly rozdávat jen tak. Zneužívání toho poškozuje celý systém.
Dávám vám karmu.
Z97d15e77n42ě47k 36J97a38n54s26a
... nevím ... nejsem žádný expert na toto téma - ale myslím, že umetat cestičky svým dětem pomocí všelijakých diagnostik není pro jejich budoucí život ta úplně správná cesta. Já v mládí byl vždy radši ,,čtyřkař", který věděl, že tu ,,čtyřku" v rovných podmínkách mezi vrstevníky kdykoliv obhájí a spíše mě to nutilo šplhat výš, než vědět, že ty jedničky a dvojky mají u různých žáků různou hodnotu.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/08082014A1D3E53AAB13E5CC44759D2AAF4C8170.jpg)
K43o36u79t21k53o24v64á 11H11e37l46e90n17a
Nevím, jsem dyslektik i dysgrafik. Ve škole jsem na to nikdy papír neměla, tudíž jsem neměla ani žádné úlevy - za mého dětství se tyto poruchy běžně nediagnostikovaly. Vždy jsem byla srovnávána s ostatními a možná právě i díky tomu je ze mne učitelka češtiny a němčiny. To, že se z té poruchy nedá "vyrůst", neznamená, že nelze správným přístupem výrazně eliminovat její projevy.
Vím, že řada dětí má dnes ten "papír" neoprávněně, ale je potřeba mít na vědomí, že řada jej naopak má zcela oprávněně. Onen papír s diagnózou by neměl sloužit jako papír na úlevy, ale měl by především pedagoga i rodiče informovat o tom, že je třeba zvolit správné metody a být trpělivý.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122015/14122015B140C47976DA4B5E866A98C57F60B0FF.jpg)
K78l51á81r23a 25M15a65n11o58v57á
Naprosto s vámi souhlasím. Problém dnešní doby je ten, že řada dětí má "papír" neoprávněně. A v případě, že jde o skutečnou diagnózu, pak je to přesně tak jak píšete, o trpělivosti a správných metodách, díky kterým lze projevy do značné míry ovlivnit. Trpělivost a správný přístup by však měl být u všech dětí nejen těch handicapovaných.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/112019/28112019C9991C9845B690280DE1C7DC6CBD9893.jpg)
J60a34n58a 12M71a62j50o82v65á
Vy tvrdíte, že z dyslexie nejde vyrůst? No, nevím. V PPP jsme se něco nadebatovali nad mými dcerami o tom, že "vývojové poruchy" prostě mají svůj vývoj.
Narozdíl od uznávané praxe "stačí" dětem ulevovat jen rozumně a spíš jim vytvořit prostor, aby si našly ke čtení (či něčemu jinému po příponě "dys") vlastní cestu.
A...srovnání s ostatními dětmi mi připadá v pořádku. Stačí, aby ani pedagogové ani rodiče nevyváděli nad každou trojkou.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122015/14122015B140C47976DA4B5E866A98C57F60B0FF.jpg)
K85l92á31r71a 61M51a47n54o12v94á
Ano, tvrdím, že z dyslexie vyrůst nelze. Dyslexie nejsou boty, ze kterých vyrostete. Stejně jako nevyrostete z cukrovky, kterou můžete jen zmírňovat léčbou, tak nevyrostete z dyslexie. A pokud z ní někdo vyrostl, pak jí zcela evidentně neměl a šlo pouze o momentální nezralost, jak jsem psala ve svém článku
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/042017/22042017932CCEE53BDBF9BFD577B87327A639E8.jpg)
H37a12n69a 17V97l98k89o64v22á
Ano, máte pravdu. Krásná teorie někoho, kdo vystudoval speciální pedagogiku a je připraven na třídy s 8 žáky....
Docela by mne zajímal váš individuální přístup ve třídě se 30 žáky.
(Jen podotýkám, že nejsem učitelka, ale ve své práci se s dětmi, jejich rodiči i učitelkami denně stýkám)
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122015/14122015B140C47976DA4B5E866A98C57F60B0FF.jpg)
K82l33á87r25a 84M78a29n85o93v22á
Momentálně učím na ZŠ, kde mám 25 žáků - prvňáků a přístup, který popisuji denně bez problémů zvládám
D91a48l59i54b79o14r 23R57o79z29s71y76p59a63l
Celý problém by se cynicky dal shrnout do dvou vět, jednu bych si s dovolením vypůjčil od vás.
"Ač to pedagogové neradi uslyší, viníky celé této mašinérie jsou prioritně právě oni. " Nedávají dětem samé jedničky
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122015/14122015B140C47976DA4B5E866A98C57F60B0FF.jpg)
K15l31á54r90a 27M60a13n81o96v38á
Článek nepojednával o tom, dávat dětem a priori samé jedničky, ale o přístupu k nim.
- Počet článků 36
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2205x