- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Díky za tip při prodeji starších věcí.
Podobný příklad uvádí třeba Robert B. Cialdini na začátku své knihy "Zbraně vlivu". Stojí za přečtení...
V kočárcích ani v kosmetice se nevyznám, ale při nákupu potravin v obchodech většinově platí, že co je dražší, to je obvykle lepší. Samozřejmě existují výjimky, něco může být prostě předražené. Ale zatímco u levného zboží máte jistotu, že je to šmejd, tak u dražšího máte aspoń naději, že to šmejd není. Poctivé suroviny a poctivá práce se totiž musejí zaplatit.
Mohu potvrdit Nedávno přítelkyně chtěla vyhodit skříně, leta uložené na půdě. Nechtělo se mi to samozřejmě tahat čtyři patra a vozit do sběrného dvora, tak jsem jí navrhl, ať to vyfotí a dá na bazoš a ze srandy tam dá cenu, třeba pět set. Jaru tam dala pro jistotu šest set a do dvou dnů to bylo uklizeno...Vychází to ze "stádnosti" lidí. Norové např. kupují sáček sušených hub "lišek" za 60 NOK v obchodě, byť si je mohou nasbírat všude kolem v lese a usušit zadarmo. Jenže z obchodu je to "ověřeno" kdežto z lesa je to z "divoké nebezpečné přírody."
Hodně dáááávno Mototechna prodávala Fordy. Byly moc drahé + - 120.000korun. Prodej se zasekl, tak snížili cenu asi na 110.000. Zas se nic nedělo. Zvýšili cenu na 115.000 a málem se o ně lidé poprali. Nepochopitelné.
(Ty ceny si pamatuji jen zhruba.)
Kdysi jsme v agentuře dělali pro jednoho výrobce šampónů a mýdel. Měly 3 výrobkové řady - low end, střed a high-end. Ve skutečnosti šlo o tentýž šampón, jen v pondělí a úterý ho stáčeli do plastových lahviček se samolepící etiketou za 30,- Kč, ve středu a ve čtvrtek do plastových lahviček s papírovou luxusněji vypadající etiketou kolem celé lahvičky (prodejka 60,- Kč)a v pátek do skleněných flakonků a balili ho do krabičky. Přidali trochu parfému a prodali za 90,- Kč. Takhle jednoduše dostali svůj výrobek do celé populace. Někdo prostě jde po ceně, ten si koupí šampon za 30,- někdo nechce vypadat jako socka, tak jde po nejdražším. A zbytek nechce vybočovat, tak se drží uprostřed.
To je statická funkce vlivu výše ceny na nákupní chování. Pak je ještě dynamická.
Před pár lety propukla "vaječná krize". V Polsku nepřešli na větší klece pro nosnice, velké řetězce tak dostaly od EU zákaz tam nakupovat a vajec byl najednou nedostatek. Cena postupně vzrůstala z necelých 2 korun na 3, 4, 5 a více.Čím vyšší cena byla, tím více rostla poptávka. Dokud byla vejce okolo 3 korun, prakticky se nic nedělo, ale jak se cena přehoupla přes 5 korun, nastalo šílenství. Lidi skupovali vajíčka ve velkém, což vyhnalo cenu někam k 8 korunám za kus. A to přesto, že se všude mluvilo o tom, že to je jen dočasný výpadek, než se podaří dohodnout jiné zdroje.
Lidi prostě mají zafixováno, že pokud začne růst cena, znamená to, že komodita z trhu zmizí a je třeba se dostatečně zásobit...
vyvolání zdání je to, co mnohé popohání
Je to tak. Když jsem nabízel něco zdarma nebo za odvoz nebo za symbolickou cenu, přehlíželi to potenciální zájemci jako velké širé rodné lány. Jakmile jsem nastavil cenu, u které jsem si byl jistý, že hraničí s drzostí, bylo to hned pryč. Vám