- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Politik by měl vysvětlit veřejnosti, proč něco prosazuje.
Napřed ale rovnou odpovím na obvyklých XY dotazů, které se vždy objeví pod blogem na toto téma. Maturovala jsem z matematiky. Absolvovala jsem střední ekonomku, matematiku jsme měli těžkou. Dodnes děkuji učitelům i profesorům, protože popravdě – při studiu práv mi právě soustavnost a metodičnost nalezená v matematice mnohé usnadnila a pomohla mi řadu věcí pochopit.
A teď k tomu školskému výboru a navrhovanému dalšímu odkladu.
Tedy za prvé: Proč nadále podporuji, aby střední školy byly zakončeny maturitou s povinnou matematikou (jakkoliv zdaleka ne všechny školy a ne všechny obory – na to se dost zapomíná).
Matematika rozvíjí dovednosti potřebné pro vzdělání v 21. století. Je to cesta k soustavnosti, logickému postupu při řešení problémů. Máme tři gramotnosti. Vlastní jazyk. U nás češtinu. To je snad jasné. Cizí jazyk. Obvykle angličtinu. Asi také není nutné o tom nějak dlouze diskutovat. Jazyk vědy. Čili matematiku. To je jazyk poznávacích procesů, který nám umožní řadit a strukturovat vědomosti i postupy.
Chápu – hodně lidí to takhle nevidí. Považují matematiku za těžkou a nepochopitelnou. Jen bych ráda upozornila, že pro jiné lidi je matematika snadná, ale obrovským úkolem je pro ně důsledná znalost češtiny a nezměrnou námahou učení se cizímu jazyku. To je těžké. Jsme různí, máme různé talenty. Něco nám jde dobře, něčemu musíme věnovat spoustu času.
Pokud ale má mít maturita smysl, logiku a vůbec své místo v systému, pak kompletní - tedy s matematikou.
Za druhé: Proč odklad o další dva roky?
O povinné matematice se mluví přes dvacet. Celou tu dobu se naše školství na tento krok „chystá“. Když jsem prosadila jako ministryně odložení povinných maturit na roky 21 a 22 (pozor: nikoliv zavedení, ale odložení – povinná matematika měla být už v roce 2017!!!), byly důvody tyto: nedostatečně kvalitní výuka, neujasněnost, které školy a obory ano a které ne, potřeba revidovat příslušné RVP, nedostatečné finance na „půlení“ tříd, aby byla výuka intenzivnější, obrovské rozdíly mezi školami v počtu hodin matematiky, což některé zvýhodňovalo a z jiných to dělalo outsidery.
Po rozhodnutí o odkladu začaly potřebné práce na změnách. Vznikl plán, co udělat, jak to financovat.
Jenže věci se zadrhly. Teď jsme v situaci, že financování přišlo o více než dva roky později, než mělo (s odložením reformy), nebylo dotaženo ujasnění oborů (které ano, které ne), změny v RVP postupovaly pomalu… A tak dále.
Studenti nesmějí být pokusní králíci. Proto další dva roky na přípravu. A já skutečně doufám, že teď už konečně budou věci dotaženy tak, jak dotaženy být mají. Že výuka matematiky bude podstatně kvalitnější. Že nedojdeme zase k závěru vypůjčenému z ruských reforem v devadesátých letech minulého století: Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako obvykle.
Další články autora |
Mšené-lázně - Ječovice, okres Litoměřice
2 990 000 Kč