- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ne, že bych byl zastáncem nějakých celních a administrativních bariér. Ale takovéto naivní školácké poučky o tom, jak obchod bez překážek je přínosný pro všechny také nebaštím. Neplatí to obecně a univerzálně (jinak by na to snad celý svět již dávno přece přišel). Odstranění veškerých bariér by vedlo k "vyluxování" zemí s méně příznivými podmínkami. Zániku celých oborů. Ztrátě suverenity. O odstraňování bariér pochopitelně hovoří ti, pro které je to výhodnější. Ale jakmile se situace změní a proudy by šly opačným směrem, už jsou zase bariéry namístě a rétorika jiná. I v rámci EU je "bezbariérová ekonomika" dorovnávána a vyvažována dotační politikou, takže nic takového v čisté podobě neexistuje a mezi skutečně suverenními státy existovat nemůže (resp. jen v rámci dohodnutého mechanismu a dočasných dohod)
A víte, proč už kdysi dávno vznikl Benelux? Asi pro srandu králíkům.
Kdyby byla místo Lisabonské smlouvy uzavřena mezi evropskými zeměmi smlouva o volném pohybu zboží služeb a osob, btecjt by se nekonal. Takovou dohodu, bez diktatury bruselské byrokracie by každý přivítal.
Stejně k tomu jednou dojde, ale bude to ještě stát všechny Evropany hodně peněz.
Domnívám se, že je ještě předčasné hodnotit vývoj obchodu mezi EU a Velkou Británií protože údaje z letošního roku jsou silně ovlivněny covidovou pandemií.
Pokud jim tedy o nějaký obchod s EU vůbec jde. Tam se cítili jak páté kolo u vozu a navíc jim házela klacky pod nohy při obchodu mimo EU, tedy patrně hlavně s Čínou.