Kouzlo časů minulých: Kuba vytoužená

Lovíte stále na mém blogu články s označením Kouzlo časů minulých a tak jsem zase napsal pár pokračování a vypravil se z JZD do světa. A bylo mně to umožněno už před třiceti lety. Tak pozor, dveře letadla se zavírají.

Také jste se v mládí přehrabovali v knížkách a mapách dychtivi se dovědět co nejvíce o kouzlu tropických, tak neskutečně vzdálených krajin? Já tomu věnoval spoustu času a toulal se prostřednictvím Ostrovů hříšné lásky po Tahiti, povodím řeky Amazonky a těmi nejkrásnějšími tropickými i subtropickými oblastmi Karibiku. Kryštof Kolumbus, objevitel Ameriky mě zavedl na Kubu, která mě svou historií, obyvatelstvem a přírodou, bohužel vzdálenými tisíce kilometrů, přímo fascinovala. Žila ve mně, po celou dobu jsem se zajímal o každou zprávu o ní a žil v představách, že se tam jednou podívám.

A představte si, příležitost přišla. V roce 1985 jsem se v březnu dožíval padesátky a můj zaměstnavatel, JZD v Kroměříži, mně jako odměnu k tomuto jubileu nabídl cestu na Kubu s tím, že uhradí polovinu nákladů, tedy cca 9000 Kč. Zájezd pořádala Československá vědecká společnost jíž jsem byl členem a třicetičlenná skupina sestávala právě z jejich členů. Neváhal jsem ani chvíli a protože termín mého narození před padesáti lety zapadal zhruba do poloviny pobytu na Kubě, musel jsem k nelibosti mé ženy soukromou "oslavu" posunout až po příjezdu z Kuby. A tak se s vámi nyní mohu podělit o moje zážitky.

Zajímavostí bylo, že právě dva dny před našim odjezdem na Kubu se stal Generálním tajemníkem ÚV KSSS Gorbačov a my začali cítit jakýsi teplý vánek, který se později rozfoukal v příjemný, vlahý větřík. Vlakem jsme se dopravili do Prahy, z Hlavního nádraží do odbavovací haly poblíž Náměstí republiky a odtud na ruzyňské letiště autobusem. Po devatenácté hodině jsme odletěli  letadlem IL 62 usazeni v třiceti ze 186 sedaček, které mělo letadlo k disposici. Březnové slunce nad obzorem mávalo na pozdrav a kupodivu na naší cestě do kanadského Montrealu se s námi málem nerozloučilo. Pochopitelně, letěli jsme stále za ním a časový rozdíl mezi Prahou a Montrealem je šest hodin. Letadlo bylo vybaveno veškerým komfortem, pestrým jídlem a občerstvením počínaje a papučkami s dekami na přikrytí konče. A tak jsem podřimoval až do Montrealu.

V Montrealu jsme přistáli kolem desáté večerní a těšili se, že v transférové hale budou ještě obchody otevřené a budeme moci utratit 2 kanadské dolary, které jsme dostali na cestu. Ano, obchody otevřené byly, ceny však natolik zajímavé, že se mně podařilo koupit za zmíněnou valutu pohled a známku. Poctivě jsem hned napsal, že jsem už v Montrealu a že let byl prima.

Odlet do Havany byl stanoven někdy kolem půlnoci a tak jsme opustili "očumování" tuzexového zboží v prodejnách a shromáždili se na předem stanoveném místě. Za chvíli přišla průvodkyně a sdělila nám, že v letadle cestovalo s naší skupinou i sedm Čechů, kteří požádali o azyl. Valil jsem oči, že mezi čekajícími budoucími emigranty byla i paní důchodového věku, která seděla v letadle hned vedle mne přes uličku a vyprávěla mně, jak se těší na návštěvu Havany a hotelu Nacional, ve kterém pobývala minulý rok. No jo, okukovala velmi oblíbenou emigrační trasu.

Všechna zavazadla se musela z letadla vyložit, těm sedmi vydat jejich díl a pak naložit zpět do letadla.  A to víte, že to trvalo. Odletěli jsme někdy o půl třetí a v tichosti se bavili o nečekaných emigrantech. Letěli jsme podél východního pobřeží USA a "znalci" tvrdili, že jsme viděli i světla New Yorku. Kdo ví? Hodinu před přistáním začal v letadle čilý ruch. Letušky rozdaly každému cestujícímu formulář v angličtině a španělštině a vyplňujte! Babo raď. S překladem pomohla naše průvodkyně a kde jsme nevěděli co napsat, napsali jsme nějaký klikihák a basta. Hladce jsme přistáli a po pár minutách se ocitli tváři v tvář Havaně. Už první nádech horkého, nasládlého vzduchu, vonícího po tropickém ovoci, byl nezapomenutelný.

letiště José Martího v Havaně

Odbavení pro nás bylo bez komplikací, pro Kubánce, kteří byli ověnčeni kyticemi umělých květin, které jsou na Kubě velmi oblíbené /nevadnou/, se to neobešlo bez důkladné prohlídky. V té době jich v naší republice pracovalo tisíce a tak se vraceli domů natrvalo nebo na dovolenou. Před letištěm José Martiho čekal klimatizovaný autobus a bylo už po sedmé hodině. Půlhodinka a stáli jsme před nejslavnějším hotelem v Havaně, Nacionálem. Stojí jen kousek od slavného pobřeží Malecon deset minut od centra Havany. Dovnitř se podíváme až příště. Stojí ovšem zato překročit práh nejslavnějšího hotelu v Havaně.

Autor: Jaroslav Kašíkjaroslav | pátek 10.3.2017 6:56 | karma článku: 17,12 | přečteno: 419x

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kdo jinému jámu kopá....aneb...--Babiš gaunerem.

Před půl rokem by mně ani nenapadlo, že půjdu k volbám s volebním lístkem hnutí ANO. Jen okrajově jsem sledoval frontální útok na jeho předsedu, přemýšlel o presumci neviny a divil se čím dál víc. Včera mne kampaň dorazila.

1.10.2017 v 10:46 | Karma: 22,08 | Přečteno: 1483x | Diskuse| Zlín

Jaroslav Kašíkjaroslav

Expedice oksroN 2017: první stovky kilometrů.

Tak pokud jste jeli také autem do Petrohradu, nic moc nového vás nečeká. A pokud se k tomu chystáte, dobře děláte. Konec konců vám o pěti dnech pobytu v něm povyprávím příště.

25.9.2017 v 7:46 | Karma: 4,82 | Přečteno: 129x | Diskuse| Cestování

Kudy, kam?

Nejenom psaním živ je člověk, ale i prací na zahrádce a k tomu je jarní a letní období přímo ideální. A není od věci připravit i povyražení, za které cesty do Norska považuji.

22.9.2017 v 5:41 | Karma: 5,52 | Přečteno: 209x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Kašíkjaroslav

Kouzlo časů minulých: kubánská padesátka.

Být na Kubě v době, kdy k vám dorazila padesátka bylo fantastické. A když k tomu připočítáme pobyt na pláži Santa Lucia nelze než pochopit, že jsou na ni nesmazatelné vzpomínky.

30.4.2017 v 7:44 | Karma: 12,21 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Kouzlo časů minulých: v náručí Santa Lucii

Vím, známější je Varadero, my však dojeli na atlantické pobřeží na překrásnou pláž Santa Lucia, kde lze šnorchlovat u největšího korálového útesu na světě. Tak pojeďte s námi.

23.4.2017 v 8:16 | Karma: 11,21 | Přečteno: 214x | Diskuse| Cestování

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Hasiči při pálení čarodějnic zasahovali u dvacítky požárů, často zbytečně

1. května 2024  9:14,  aktualizováno  10:44

Na mnoha místech Česka se během včerejšího posledního dubnového večera rozhořely ohně při tradičním...

Česko slaví 1. máj. Na Střeleckém ostrově se hádali komunisté s aktivisty

1. května 2024,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Odstartovaly každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

V Göringově domě našli archeologové pět koster. Žádná neměla ruce ani nohy

1. května 2024  10:14

Tým polsko-německých amatérských archeologů našel v domě, který patřil říšskému maršálovi Hermannu...

Jsem hoch jehož životem prošli všichni prezidenti tohoto státu. Tím pádem nemusím blíže uvádět svůj věk, Sudičky mně do života vložily optimismus, chuť k psaní a cestování. Všech tří darů jsem využil a využívám dosud. A tak se batoh se vzpomínkami naplnil vrchovatě a když se do něj sáhne, je tu článek pro blog coby dup. Tak občas zkuste otevřít můj blog.