Diskuse
Spácháme řízenou sebevraždu?
Děkujeme za pochopení.
H30a88n67a 30P69a98c72u49l47o95v64á
"Plán Evropské komise, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem", říká profesor Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT:
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/270820145EE74122BF22B8F0BDFF45BE76B077F7.jpg)
K23a23r12e20l 96W82á13g51n73e32r
V současných debatách o klimatické politice dosud chybí zohlednění dopadů armádního sektoru. Přitom ohromné emise uhlíku nezpůsobují jen ozbrojené konflikty, ale i samotný provoz armád. A tak generální štáby v celé řadě zemí začínají být terčem kritiky kvůli tomu, že ve velkém používají fosilní zdroje a uhlíková stopa armády je vysoká, přitom se však emise z vojenského sektoru většinou do celkových přehledů jednotlivých států nezapočítávají. Ani vojenské síly v rámci EU nereportují svoji uhlíkovou stopu, což zdůvodňují bezpečnostními obavami. Současný tlak na snižování emisí ale už zasáhl i vedení Severoatlantické aliance a jednotlivé členské státy by měly modernizovat armádní sbory tak, aby dosáhly v roce 2050 uhlíkové neutrality, což se zatím z praktického hlediska zdá být neproveditelné.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/270820145EE74122BF22B8F0BDFF45BE76B077F7.jpg)
K33a53r29e98l 94W60á73g60n68e27r
V celé Evropě je v současné době cirka 225 000 dobíjecích stanic, v roce 2030 jich podle ACEA bude zapotřebí nejméně 6 milionů. Navíc 70 procent stanic v současnosti stojí ve třech evropských zemích - Nizozemsku, Francii a Německu. Na zbylé tři čtvrtiny rozlohy EU zůstává necelá třetina dobíječek.
H95a26n91a 56P24a29c30u27l12o87v46á
Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo v pátek 16. července 2021 vodíkovou strategii ČR. V příštích 10 letech strategie vidí hlavní nasazení nízkouhlíkového vodíku zejména v chemickém průmyslu, kde dopomůže ke snižování emisí skleníkových plynů. V oblasti dopravy pak v městské autobusové, železniční, nákladní i osobní přepravě.
O vývoji výroby a využití syntetického paliva nikde ani slovo.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/042014/11042014F9D1736E640F1942A4F4CBD777D10F56.jpg)
P32a91v19e14l 36D42v10o87ř31á41k
Co je to nízkouhlíkový vodík? Co si představujete pod pojmem syntetické palivo? Něco z Babišovy řepky?
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/052021/14052021747FC731A132D201BB8962B9BFF0957C.jpg)
J44i78ř95í 95K45i47n31d73l
Nevýhodou palivového článku jsou vysoké výrobní náklady a složitý systém regulace vody. Palivové články obsahují vodík, kyslík a vodu. Když jsou suché, voda se musí přidat, aby se systém nastartoval. Příliš mnoho vody způsobuje zaplavení. Palivové články vyžadují vodík vysoké chemické čistoty; palivo nižší kvality může způsobit rozpadání a ucpání membrány. Zkoušení a oprava souboru palivových článků je obtížná, je to dáno tím, že soubor o 150 V vyžaduje 250 článků. Mrznoucí voda může soubor poškodit, jako prevence tvorby ledu lze přidat topný prvek. Při chladných teplotách je náběh pomalý a výkon je zpočátku bídný. Přebytečné teplo také může způsobit poškození. Sledování teploty a dodávání kyslíku vyžaduje kompresory, čerpadla a další doplňky, které spotřebovávají okolo 30 % vyrobené energie. Při provozování polymerního palivového článku v autě má soubor článků životnost odhadovanou na 2 000 – 4 000 hodin. Zvlhnutí a vysušení, ke kterému dochází při jízdě na krátkou vzdálenost, přispívá k namáhání membrány. Stacionární soubor článků poslouží při nepřetržitém provozu po dobu asi 40 000 hodin. Palivové články nepřestanou fungovat okamžitě, ale jejich výkonnost postupně klesá podobně jako u baterií. Výměna souboru palivových článků představuje velký výdaj.
H98a87n78a 77P68a96c30u55l95o77v62á
Koncern Hyundai přišel s elektricky poháněným vozidlem Nexo, který jistě znáte. Toto velké SUV vodík používá pro výrobu elektřiny, vyráběnou chemickou reakcí vodíku a kyslíku. Poháněcí ústrojí tvoří elektromotor s permanentním magnetem, uložený vpředu napříč, využívající elektrickou energii vyrobenou v palivovém článku, uloženém vpředu nad motorem. Nexo bylo vyvinuto pro studený start při teplotách až -30 ° C. Na zkušebně ve Švédsku, jen hodinu jízdy od polárního kruhu, testovali tyto elektrifikované vozy v extrémních podmínkách teplot hluboko pod nulou. Osobně vidím budoucnost spíše v syntetickém palivu a těmto článkům nepřipisuji růžovou budoucnost, ale neodpustím si kontrolní otázku:
Pokud má tento palivový článek tolik nevýhod a je s tím spojeno tolik komplikací, proč se pak vůbec Hyundai na tento systému zaměřil? Proč tedy tolik techniků v nejrůznějších firmách je zcela naivních a hodlá dnes zřejmě nesmyslně (podle Vás) zavádět takovéto palivové články pro pohon autobusů nebo dokonce lokomotiv?
A85n49t84o85n11í60n 19K94o67u27n73o71v46s84k60ý
Odpověď zní ano, už jsme s ní začali.
Jsou přírodovědci, kteří tvrdí, že když vzroste objemové procento CO2 v ovzduší, že se zvýší teplota na Zemi.
Jiní přírodovědci tvrdí, že když se zvýší sluneční aktivita, zvýší se teplota na Zemi a s 6 - 11-měsíčním zpožděním vzroste objemové procento CO2 v ovzduší.
A že když zaměňujeme příčinu a následek, že se k rozumnému výsledku nedobereme.
Tito přírodovědci ovšem mnoho prostoru v médiích nedostanou.
Já nejsem přírodovědec a tak nevím, kdo z nich má pravdu.
Ale kdybych si hlavu rozlomil, tak nepochopím, proč si politici myslí, že pravdu má zamračená a nedovzdělaná holka...
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/270820145EE74122BF22B8F0BDFF45BE76B077F7.jpg)
K46a95r59e78l 80W98á52g63n88e57r
Jak říká Lukáš Kovanda: „Uprostřed léta zahajují země západního eurasijského výběžku zelenou revoluci. Z celoplanetárního hlediska je sice EU příliš malá na to, aby sama globální klima ovlivnila, ale to nevadí. Jde prostě o revoluci. Tedy o víru a ideologii. Propočty a racionalita jdou prozatím stranou.“
J53i23r50k16a 16L86i14b20e67ň54s93k92ý
Lidi si pořád něco představují, ale realita se ubírá svými cestičkami. Tak třeba Jules Verne, není to tak dávno, vymyslel ponorku na elektřinu (neexistuje), střely, v nichž byla koncentrovaná elektřina (neexistuje), na Měsíc vypálilo kosmonauty velké dělo (nesmysl), lidi si pořád představují létající auta (je to v každém sci-fi filmu), taky nesmysl. Pak si představují, jak budou žít na orbitu, kde bude umělá tíže (nesmysl), osídlí vbrzku trvale Měsíc, Mars, případně ještě pár planet u blízkých hvězd (super-nesmysl). Teď Timmermansové v Bruselu vymysleli, že budeme všichni šťastně električtí v roce 2035, a tím zachráníme planetu. Nějak těm dobře živeným politikům uniká, že Evropa je rozlohou zanedbatelná a sama toho moc nevylepší. Ale to nevadí, homo sapiens rád fantazíruje. Jo zapomněl jsem na Neználka a Všeználka...tak to se taky nepovedlo.
P19e94t83r 38S35k15á29c34e26l
V podstatě máte pravdu, ale jen do doby, než se vytáhnou z trehzoru vynálezy N. Tesly. Upřímně a vážně - jaký máte názor na fakt, že od prvního přistání na Měsící uplynulo víc jak 50 let a ani na víkendy si na Měsíc nemohou majetní lidé zaletět. Próóč?
H41a92n17a 59P34a94c26u96l63o43v84á
„Česká republika je zemí s velmi rozvinutým chemickým průmyslem, kde se ročně vyrobí přes 100 000 tun vodíku. Většinu využití nalézá v chemickém a petrochemickém průmyslu přímo v místě výroby. Zbylý vodík by ale měl navzdory emisní náročnosti být využíván tam, kde po něm bude poptávka. To nám v ČR dovolí nastartovat trh s vodíkem, který si následně sám lépe poradí s výzvou snižování emisí při jeho výrobě,“ říká k tomu Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy.
Tak třeba se to i u nás pohne
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/270820145EE74122BF22B8F0BDFF45BE76B077F7.jpg)
K94a38r57e47l 68W87á61g40n69e61r
Výhoda LOHC: při tankování plynného vodíku kompresor může do nádrže natlačit vodíku trochu méně, než je deklarováno, s tím mají zkušenosti i uživatelé CNG, tedy v nádrži máte o něco méně, než jste údajně koupila. Naproti tomu u tekutého organického nosiče vodíku se něco takového stát nemůže.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/082014/270820145EE74122BF22B8F0BDFF45BE76B077F7.jpg)
K77a39r65e53l 85W64á93g52n72e46r
Cena elektřiny poroste o 10 až 15 procent ročně, což je způsobeno povolenkami CO2 spotřebitelům. A to není vše. Nový blok Dukovan za 400 miliard korun se nepostaví, jde o předvolební populismus, míní expert na energetiku. Podle něj celý svět nakonec vyčká na nové technologie, prozatímním řešením je plyn:
Z44d63e41n21ě30k 42Z55a81v90a86d22i14l
Napadá mne, že EU vymyslela, že je potřeba, aby Indie, Čína a Rusko ovládly hutní průmysl a trh s kovy - ppř i s energií.