Diskuse
Spácháme řízenou sebevraždu?
Děkujeme za pochopení.
H40a61n49a 73P21a41c75u14l73o62v27á
"Plán Evropské komise, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem", říká profesor Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT:
K45a34r31e50l 78W71á81g44n33e10r
V současných debatách o klimatické politice dosud chybí zohlednění dopadů armádního sektoru. Přitom ohromné emise uhlíku nezpůsobují jen ozbrojené konflikty, ale i samotný provoz armád. A tak generální štáby v celé řadě zemí začínají být terčem kritiky kvůli tomu, že ve velkém používají fosilní zdroje a uhlíková stopa armády je vysoká, přitom se však emise z vojenského sektoru většinou do celkových přehledů jednotlivých států nezapočítávají. Ani vojenské síly v rámci EU nereportují svoji uhlíkovou stopu, což zdůvodňují bezpečnostními obavami. Současný tlak na snižování emisí ale už zasáhl i vedení Severoatlantické aliance a jednotlivé členské státy by měly modernizovat armádní sbory tak, aby dosáhly v roce 2050 uhlíkové neutrality, což se zatím z praktického hlediska zdá být neproveditelné.
K66a69r32e57l 78W50á81g62n63e38r
V celé Evropě je v současné době cirka 225 000 dobíjecích stanic, v roce 2030 jich podle ACEA bude zapotřebí nejméně 6 milionů. Navíc 70 procent stanic v současnosti stojí ve třech evropských zemích - Nizozemsku, Francii a Německu. Na zbylé tři čtvrtiny rozlohy EU zůstává necelá třetina dobíječek.
H56a96n90a 64P87a28c64u80l72o29v63á
Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo v pátek 16. července 2021 vodíkovou strategii ČR. V příštích 10 letech strategie vidí hlavní nasazení nízkouhlíkového vodíku zejména v chemickém průmyslu, kde dopomůže ke snižování emisí skleníkových plynů. V oblasti dopravy pak v městské autobusové, železniční, nákladní i osobní přepravě.
O vývoji výroby a využití syntetického paliva nikde ani slovo.
P54a42v95e67l 45D60v14o25ř32á33k
Co je to nízkouhlíkový vodík? Co si představujete pod pojmem syntetické palivo? Něco z Babišovy řepky?
J68i77ř73í 90K26i25n42d90l
Nevýhodou palivového článku jsou vysoké výrobní náklady a složitý systém regulace vody. Palivové články obsahují vodík, kyslík a vodu. Když jsou suché, voda se musí přidat, aby se systém nastartoval. Příliš mnoho vody způsobuje zaplavení. Palivové články vyžadují vodík vysoké chemické čistoty; palivo nižší kvality může způsobit rozpadání a ucpání membrány. Zkoušení a oprava souboru palivových článků je obtížná, je to dáno tím, že soubor o 150 V vyžaduje 250 článků. Mrznoucí voda může soubor poškodit, jako prevence tvorby ledu lze přidat topný prvek. Při chladných teplotách je náběh pomalý a výkon je zpočátku bídný. Přebytečné teplo také může způsobit poškození. Sledování teploty a dodávání kyslíku vyžaduje kompresory, čerpadla a další doplňky, které spotřebovávají okolo 30 % vyrobené energie. Při provozování polymerního palivového článku v autě má soubor článků životnost odhadovanou na 2 000 – 4 000 hodin. Zvlhnutí a vysušení, ke kterému dochází při jízdě na krátkou vzdálenost, přispívá k namáhání membrány. Stacionární soubor článků poslouží při nepřetržitém provozu po dobu asi 40 000 hodin. Palivové články nepřestanou fungovat okamžitě, ale jejich výkonnost postupně klesá podobně jako u baterií. Výměna souboru palivových článků představuje velký výdaj.
H92a50n20a 34P70a48c42u65l61o59v17á
Koncern Hyundai přišel s elektricky poháněným vozidlem Nexo, který jistě znáte. Toto velké SUV vodík používá pro výrobu elektřiny, vyráběnou chemickou reakcí vodíku a kyslíku. Poháněcí ústrojí tvoří elektromotor s permanentním magnetem, uložený vpředu napříč, využívající elektrickou energii vyrobenou v palivovém článku, uloženém vpředu nad motorem. Nexo bylo vyvinuto pro studený start při teplotách až -30 ° C. Na zkušebně ve Švédsku, jen hodinu jízdy od polárního kruhu, testovali tyto elektrifikované vozy v extrémních podmínkách teplot hluboko pod nulou. Osobně vidím budoucnost spíše v syntetickém palivu a těmto článkům nepřipisuji růžovou budoucnost, ale neodpustím si kontrolní otázku:
Pokud má tento palivový článek tolik nevýhod a je s tím spojeno tolik komplikací, proč se pak vůbec Hyundai na tento systému zaměřil? Proč tedy tolik techniků v nejrůznějších firmách je zcela naivních a hodlá dnes zřejmě nesmyslně (podle Vás) zavádět takovéto palivové články pro pohon autobusů nebo dokonce lokomotiv?
A71n14t46o16n25í88n 61K20o14u31n57o47v15s32k37ý
Odpověď zní ano, už jsme s ní začali.
Jsou přírodovědci, kteří tvrdí, že když vzroste objemové procento CO2 v ovzduší, že se zvýší teplota na Zemi.
Jiní přírodovědci tvrdí, že když se zvýší sluneční aktivita, zvýší se teplota na Zemi a s 6 - 11-měsíčním zpožděním vzroste objemové procento CO2 v ovzduší.
A že když zaměňujeme příčinu a následek, že se k rozumnému výsledku nedobereme.
Tito přírodovědci ovšem mnoho prostoru v médiích nedostanou.
Já nejsem přírodovědec a tak nevím, kdo z nich má pravdu.
Ale kdybych si hlavu rozlomil, tak nepochopím, proč si politici myslí, že pravdu má zamračená a nedovzdělaná holka...
K23a90r95e12l 48W48á80g35n22e49r
Jak říká Lukáš Kovanda: „Uprostřed léta zahajují země západního eurasijského výběžku zelenou revoluci. Z celoplanetárního hlediska je sice EU příliš malá na to, aby sama globální klima ovlivnila, ale to nevadí. Jde prostě o revoluci. Tedy o víru a ideologii. Propočty a racionalita jdou prozatím stranou.“
J29i71r56k35a 78L97i54b18e31ň61s63k41ý
Lidi si pořád něco představují, ale realita se ubírá svými cestičkami. Tak třeba Jules Verne, není to tak dávno, vymyslel ponorku na elektřinu (neexistuje), střely, v nichž byla koncentrovaná elektřina (neexistuje), na Měsíc vypálilo kosmonauty velké dělo (nesmysl), lidi si pořád představují létající auta (je to v každém sci-fi filmu), taky nesmysl. Pak si představují, jak budou žít na orbitu, kde bude umělá tíže (nesmysl), osídlí vbrzku trvale Měsíc, Mars, případně ještě pár planet u blízkých hvězd (super-nesmysl). Teď Timmermansové v Bruselu vymysleli, že budeme všichni šťastně električtí v roce 2035, a tím zachráníme planetu. Nějak těm dobře živeným politikům uniká, že Evropa je rozlohou zanedbatelná a sama toho moc nevylepší. Ale to nevadí, homo sapiens rád fantazíruje. Jo zapomněl jsem na Neználka a Všeználka...tak to se taky nepovedlo.
P74e37t63r 31S85k71á92c72e28l
V podstatě máte pravdu, ale jen do doby, než se vytáhnou z trehzoru vynálezy N. Tesly. Upřímně a vážně - jaký máte názor na fakt, že od prvního přistání na Měsící uplynulo víc jak 50 let a ani na víkendy si na Měsíc nemohou majetní lidé zaletět. Próóč?
H47a20n29a 74P65a57c67u60l89o78v34á
„Česká republika je zemí s velmi rozvinutým chemickým průmyslem, kde se ročně vyrobí přes 100 000 tun vodíku. Většinu využití nalézá v chemickém a petrochemickém průmyslu přímo v místě výroby. Zbylý vodík by ale měl navzdory emisní náročnosti být využíván tam, kde po něm bude poptávka. To nám v ČR dovolí nastartovat trh s vodíkem, který si následně sám lépe poradí s výzvou snižování emisí při jeho výrobě,“ říká k tomu Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy.
Tak třeba se to i u nás pohne
K65a95r26e14l 84W34á32g13n38e82r
Výhoda LOHC: při tankování plynného vodíku kompresor může do nádrže natlačit vodíku trochu méně, než je deklarováno, s tím mají zkušenosti i uživatelé CNG, tedy v nádrži máte o něco méně, než jste údajně koupila. Naproti tomu u tekutého organického nosiče vodíku se něco takového stát nemůže.
K69a72r81e32l 30W74á84g26n94e63r
Cena elektřiny poroste o 10 až 15 procent ročně, což je způsobeno povolenkami CO2 spotřebitelům. A to není vše. Nový blok Dukovan za 400 miliard korun se nepostaví, jde o předvolební populismus, míní expert na energetiku. Podle něj celý svět nakonec vyčká na nové technologie, prozatímním řešením je plyn:
Z29d76e10n33ě45k 16Z14a42v95a49d70i71l
Napadá mne, že EU vymyslela, že je potřeba, aby Indie, Čína a Rusko ovládly hutní průmysl a trh s kovy - ppř i s energií.