Diskuse
Pokrok zvaný Green Deal
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

K73a71r34e34l 37W79á82g61n32e71r
Z nejnovějších zpráv: Šéfka jaderného dozoru Dana Drábová v těvhto dnech míří kvůli malým reaktorům (SMR) do Vídně, na jednání Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Ta chce pro malé elektrárny stanovit společné standardy a požadavky pro udělení licence po celém světě.

K52a36r34e17l 66W18á55g91n77e28r
Tlak Evropské unie na snižování emisí automobilů může sice něco ovlivnit v horizontu několika málo let, konečné slovo ale bude mít uživatel. „Ten nakonec řekne, jestli bude ochoten koupit si auto s jinou technologií, nebo zůstane u té současné. „To nelze nařídit žádnou direktivou,“ říká Martin Peleška, šéf české Toyoty a Lexusu.

R48a51d57k55a 30J57o56h42n70o49v73á
Grýýýn dýýýl nastane, až bude hlavním dopravním prostředkem osel a velbloud. EU k tomu směřuje.

P57a96v92e49l 21D29v56o30ř93á24k
Oslů tu máme dost, takže to nebude problém.
M13i17l53a85n 62V81a30r20g90a
P. Wagner. Čo tak zistiť si prečo Európa zakázala krakovanie. Teda ťažbu plynu z bridlíc. Už aj v USA to začínajú zakazovať najmä v obývaných častiach. Skúste si i Tom niečo prečítať a potom vypisujte odborné komentáre. Okrem iného sa do takýchto vrtov tlačí voda, tá potom zvyšuje tlaky v podloží a zem sa sem tam začne hýbať. Tá voda potom vyjde vonku znečistená a zase sa tlačí do zeme niekde inde. Také zjednodušene podanie problému síce ale dúfam, že na vysvetlenie to stačí.

K26a69r97e39l 67W31á23g77n14e79r
Krakování je tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem. Vy ale zřejmě máte na mysli frakování a jeho zákaz v Británii, když se objevily menší otřesy v lokalitě Preston New Road, neboť otřesy jsou s těžbou frakováním spojovány. „Přestože uznávám významný potenciál, který může mít břidlicový plyn jako překlenovací zdroj energie k dosažení budoucnosti s nulovými emisemi, vždy jsem vyžadovala, aby případná těžba byla bezpečná,“ uvedla tehdy Andrea Leadsom, ministryně hospodářství a energetiky. Naproti tomu dřívější premiér David Cameron nabádal obyvatele jižní Anglie, aby nebránili těžbě zemního plynu frakováním, když významné benefity těžby převáží nad velice omezenými zásahy do území. A vtip je v tom, že břidlicový plyn se znovu dnes označuje za překlenovací zdroj energie k dosažení budoucnosti s nulovými emisemi a že za posledních 10 let nasbírali těžaři v USA nové zkušenosti s bezpečnou těžbou.
M32i50r90e82k 97B94a38u41t67s54c87h
K tomu vodíku v autech: palivový článek má mít cca 50% účinnost.
Z 1 kg vodíku je po dodání kyslíku palivový článek schopný vyrobit 16 kWh elektrické energie + 16 kWh tepla + čistou vodu. Na toto množství vodíku ujede osobní automobil 100 km (https://www.devinn.cz/blog/palivovy-clanek/).
Protože kapalný vodík má 71g/litr, tak 1kg/100km je 14 litrů/100km.
Dnešní spalovací motory mají kolik? 7l/100km? Jak které, že jo. Osobáky i méně, náklaďáky více.
V automobilech se ovšem bude používat pouze stlačený vodík, takže nádrž mnohem větší, než nádrž benzínová. Podrobněji zde https://www.devinn.cz/blog/vyuziti-vodiku/

P97a70v82e13l 44D44v14o68ř66á74k
Podívejte se, jaké nádrže má Toyota Mirai:
https://www.auto.cz/toyota-mirai-ma-novy-rekord-v-...
Používá 3 nádrže s uhlíkovými vlákny.
T35o32m78á33š 13D58v67o34ř27á96k
Na rozdíl od baterií jsou syntetická paliva zatím z větší části jen na papíře, resp. v prezentacích pro investory. Tak platí, že slibem nezarmoutíš, zvlášť když se slibuje, co bude po roce 2025.
Porsche má ten svůj závod v Chile zprovoznit letos a pro začátek uváděli cenu 10 USD/l, s výhledem poklesu ceny na 2 USD/l v roce 2027. A má to být v zásadě prémiová výroba pro jejich movité zákazníky, aby mohli s klidným svědomím projet své Porsche na okruhu, nic pro masy.
Cokoli závisí na zeleném vodíku nutně znamená minimálně 2x větší spotřebu elektřiny na ujetý km než u bateriových elektromobilů. Až se bude vodík vyrábět jinam než elektrolýzou, tak to možná bude jiné, ale k reaktorům 4. generace bych se momentálně neupínal, to je běh na ještě delší trať než malé modulární reaktory, které také hned tak nebudou.
Takže syntetická paliva - nápad je to hezký, cena ovšem naprosto brutální a sliby pro rok 2025 nepříliš důvěryhodné.

K50a51r50e71l 73W22á33g55n90e34r
Pře 15 lety nic takového jako dnešní elektromobilita ještě neexistovalo. Dá se tedy předpokládat, že během jednoho desetiletí se ukáže, nakolik je masivní výroba a spotřeba syntetických paliv reálná. Co si o tom kdo myslí, na věci nic nezmění.