Diskuse
Pokrok zvaný Green Deal
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
K45a32r56e77l 11W76á58g60n86e88r
Z nejnovějších zpráv: Šéfka jaderného dozoru Dana Drábová v těvhto dnech míří kvůli malým reaktorům (SMR) do Vídně, na jednání Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Ta chce pro malé elektrárny stanovit společné standardy a požadavky pro udělení licence po celém světě.
K15a48r30e41l 28W44á22g96n16e97r
Tlak Evropské unie na snižování emisí automobilů může sice něco ovlivnit v horizontu několika málo let, konečné slovo ale bude mít uživatel. „Ten nakonec řekne, jestli bude ochoten koupit si auto s jinou technologií, nebo zůstane u té současné. „To nelze nařídit žádnou direktivou,“ říká Martin Peleška, šéf české Toyoty a Lexusu.
R53a81d51k14a 73J32o66h45n53o85v36á
Grýýýn dýýýl nastane, až bude hlavním dopravním prostředkem osel a velbloud. EU k tomu směřuje.
P58a84v53e22l 58D29v63o41ř63á91k
Oslů tu máme dost, takže to nebude problém.
M57i78l86a52n 61V81a91r45g82a
P. Wagner. Čo tak zistiť si prečo Európa zakázala krakovanie. Teda ťažbu plynu z bridlíc. Už aj v USA to začínajú zakazovať najmä v obývaných častiach. Skúste si i Tom niečo prečítať a potom vypisujte odborné komentáre. Okrem iného sa do takýchto vrtov tlačí voda, tá potom zvyšuje tlaky v podloží a zem sa sem tam začne hýbať. Tá voda potom vyjde vonku znečistená a zase sa tlačí do zeme niekde inde. Také zjednodušene podanie problému síce ale dúfam, že na vysvetlenie to stačí.
K79a82r12e69l 70W62á79g51n13e77r
Krakování je tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem. Vy ale zřejmě máte na mysli frakování a jeho zákaz v Británii, když se objevily menší otřesy v lokalitě Preston New Road, neboť otřesy jsou s těžbou frakováním spojovány. „Přestože uznávám významný potenciál, který může mít břidlicový plyn jako překlenovací zdroj energie k dosažení budoucnosti s nulovými emisemi, vždy jsem vyžadovala, aby případná těžba byla bezpečná,“ uvedla tehdy Andrea Leadsom, ministryně hospodářství a energetiky. Naproti tomu dřívější premiér David Cameron nabádal obyvatele jižní Anglie, aby nebránili těžbě zemního plynu frakováním, když významné benefity těžby převáží nad velice omezenými zásahy do území. A vtip je v tom, že břidlicový plyn se znovu dnes označuje za překlenovací zdroj energie k dosažení budoucnosti s nulovými emisemi a že za posledních 10 let nasbírali těžaři v USA nové zkušenosti s bezpečnou těžbou.
M19i22r16e11k 62B56a63u75t29s69c25h
K tomu vodíku v autech: palivový článek má mít cca 50% účinnost.
Z 1 kg vodíku je po dodání kyslíku palivový článek schopný vyrobit 16 kWh elektrické energie + 16 kWh tepla + čistou vodu. Na toto množství vodíku ujede osobní automobil 100 km (https://www.devinn.cz/blog/palivovy-clanek/).
Protože kapalný vodík má 71g/litr, tak 1kg/100km je 14 litrů/100km.
Dnešní spalovací motory mají kolik? 7l/100km? Jak které, že jo. Osobáky i méně, náklaďáky více.
V automobilech se ovšem bude používat pouze stlačený vodík, takže nádrž mnohem větší, než nádrž benzínová. Podrobněji zde https://www.devinn.cz/blog/vyuziti-vodiku/
P58a64v51e16l 94D12v63o60ř22á50k
Podívejte se, jaké nádrže má Toyota Mirai:
https://www.auto.cz/toyota-mirai-ma-novy-rekord-v-...
Používá 3 nádrže s uhlíkovými vlákny.
T73o98m69á15š 52D55v25o82ř58á77k
Na rozdíl od baterií jsou syntetická paliva zatím z větší části jen na papíře, resp. v prezentacích pro investory. Tak platí, že slibem nezarmoutíš, zvlášť když se slibuje, co bude po roce 2025.
Porsche má ten svůj závod v Chile zprovoznit letos a pro začátek uváděli cenu 10 USD/l, s výhledem poklesu ceny na 2 USD/l v roce 2027. A má to být v zásadě prémiová výroba pro jejich movité zákazníky, aby mohli s klidným svědomím projet své Porsche na okruhu, nic pro masy.
Cokoli závisí na zeleném vodíku nutně znamená minimálně 2x větší spotřebu elektřiny na ujetý km než u bateriových elektromobilů. Až se bude vodík vyrábět jinam než elektrolýzou, tak to možná bude jiné, ale k reaktorům 4. generace bych se momentálně neupínal, to je běh na ještě delší trať než malé modulární reaktory, které také hned tak nebudou.
Takže syntetická paliva - nápad je to hezký, cena ovšem naprosto brutální a sliby pro rok 2025 nepříliš důvěryhodné.
K76a60r63e53l 78W50á77g33n94e97r
Pře 15 lety nic takového jako dnešní elektromobilita ještě neexistovalo. Dá se tedy předpokládat, že během jednoho desetiletí se ukáže, nakolik je masivní výroba a spotřeba syntetických paliv reálná. Co si o tom kdo myslí, na věci nic nezmění.


















