Diskuse
Perly zeleného šílenství
Děkujeme za pochopení.
J59i44ř10í 49V39a73l64d69h40a49n61s
A při tom stlačování vzduchu žádné emise nevznikají? A čím je tedy stlačován?
H19a40n29a 73P26a28c43u80l75o67v68á
A při nabíjení elektromobilu žádné emise nevznikají? A čím je tedy nabíjen?
K40a45r42e65l 50W11á23g92n53e22r
Stlačený vzduch je přesně to, co říká jeho název - je to vzduch, který je stlačený, což znamená, že je vtlačen do malého prostoru. Když je vzduch stlačený, jeho molekuly se pohybují mnohem rychleji. Tím vzniká takzvaná kinetická energie, kterou lze uložit a později podle potřeby uvolnit. Stlačený vzduch je dnes pro moderní výrobní procesy stejně důležitý jako elektřina, voda a plyn, proto se mu také říká "čtvrtá utilita". Bez stlačeného vzduchu by se spousta továren po celém světě musela zastavit. Nepoužívá se však jenom ve výrobním sektoru, řada odvětví na něj tak či onak spoléhá. Stlačený vzduch je nezbytný i pro řadu dopravních prostředků, kde se používá v brzdových systémech, odpružení, nebo airbagu. Kromě toho pohání nářadí od stavenišť a autoservisů až po zubařské ordinace. Jinak řečeno, ať už ho používáme k nafukování pneumatik, nebo k udržování světové ekonomiky v chodu, stlačený vzduch se stal nezbytnou součástí našeho života, i když o jeho významu zpravidla nepřemýšlíme. Není pak divu, že snaha konstruktérů zdokonalit motory na stlačený vzduch, určené k bezemisnímu pohonu automobilů, u laické veřejnosti nebudí důvěru.
S35t18a71n19i79s57l79a27v 10J61e63l61e20n
To, že se molekuly plynu (vzduchu) pohybují rychleji, především znamená, že vzroste jeho teplota. Teplota (v Kelvinech) je přímo úměrná druhé mocnině rychlosti molekul plynu.
Pokud takto stlačený plyn uložíte do nádrže, začne už v trubkách a pak i nádrži chladnout a ztrácet teplotu, s ní i energii. To probíhá do doby, než se teplota (a tím i rychlost molekul) zase srovná s teplotou okolí. Tlak se sníží, byť na vyšší hodnotu, než měl vzduch před stlačením.
Právě výše zmíněné tepelné ztráty způsobují, že má uložení energie do stlačení vzduchu malou účinnost. To nevadí v provozech, kde nad efektivitou převáží jiné klady pneumatických mechanismů. Tam, kde jsou vyžadovány malé ztráty, je to ale značný handicap.
R81a55d90k97a 78J33o25h89n14o64v16á
Krásně, odborně a přesto srozumitelně vysvětleno. Ale to zelené ideology z Bruselu stejně nezajímá.
Ceterum autem censeo Unionem Europaeam esse delendam (parafráze Cato st.)
J62a55n 46K94a49r15a32s35e48k
[...] Krásně, odborně a přesto srozumitelně vysvětleno [...]
vubec ne, kdyz uz, tak je treba podekovat panu Jelenovi zde, ze se snazi vysvetlit, ze ten problem je v te termodynamice a tedy v prirode.
Bezny obcan ale muze zkusit nasledujici:
Beznou pumpickou na kolo napumpuje 30 kol a pak si sahne dole u te pumpicky na tu kovovou cast a muze jit rovnou do nemocnice :-)
J56o34s11e27f 87N50o40v82á78k
Pane autore, ja bych to videl optimisticky. Nemate totiz pravdu pravdu tom, ze elektromobil ma nulove emise CO2. Zatim ma kazde auto vcetne elektromobilu lisdkeho ridice, a da se predpokladat, ze pasazeri budou vzdy, i v samoriditelnych autech.
Pak tedy takovy elektromobil s ridicem pri jisde, dokonce i pri stani v kolone MA emise CO2, zavisle od poctu osob (a domacich zvirat).
A tedy podle toho tvrzeni zelenych bezmozku, ani takovy elektromobil nebude mozno po proce 2035 pouzivat - jedines autonomnim rizenim a bez [pasarezu .... ale to smysl takoveho automobilu ponekud mizi.
A tak konecne nastane budoucnost bez aut, nebo se lidi konecne nastvou a nahazi ty zelene do Labe a jinych rek.
M13a40r28e66k 11S55a42l79a92q13u31a53r64d45a
A ten vzduch se natlakuje kompresorem na jaký ohon?
K43a72r77e16l 36K49o72l80a36ř69í90k
Auta na klíček, to je nejekologičtější. A řidič si aspoň procvičí fyzičku, která v naší civilizaci těžce uvadá, když bude každých 20 metrů natahovat pružinu
H44a88n45a 48P16a35c38u32l26o63v90á
Kdepak, nejekologičtější jsou šlapací auta, ta jsou dotažena už k dokonalosti, mají je v mnoha našich domácnostech a děti na nich drandí i po dvorku.
K88a53r32e64l 69W35á69g30n72e56r
Rozhodnutí Evropského parlamentu, které musí ještě posvětit vlády národních států, je přelomové. Mezi ekologickými aktivisty se už dokonce objevily nápady, že schválený zákaz je málo a je potřeba přitvrdit a rovnou od nějakého data zakázat i provoz aut se spalovacími motory, nejen prodej těch nových. Například v Paříži se uvažuje o zákazu vjezdu všech aut se spalovacím motorem od roku 2030. Podobné nápady padají i ve Španělsku nebo Velké Británii.
K64a73r66e62l 57K71o38l74a64ř59í43k
Tak tedy nebudeme mít CO2, no. A co budou papat chudáci rostliny při fotosyntéze? Pokud tedy není v dalším plánu Green Dealu všechny rostliny vyhubit a natřít beton nazeleno (výhoda - nemusí se sekat)
T44o64m16á32š 10D61v26o83ř52á83k
Při spalování vodíku za přístupu vzduchu z atmosféry opravdu vznikají i NOx a možná i to stopové množství CO2, jak píšete.
Ale problém je v tom, že vodíková auta typicky vodík nespalují jako benzín nebo naftu. Místo toho dochází k elektrochemické reakci v palivovém článku s membránou. Ta zajistí, že se slučuje pouze vodík s kyslíkem a odpadem je opravdu jen voda.
Zbytek článku jsem jen prolétl a musím konstatovat, že společnost MDI je se svými auty na stlačený vzduch pořád zhruba tam, kde před 13 lety, kdy jsem se o ní dozvěděl poprvé. Tehdy sháněli investory, dnes se k tomu ještě živí prodejem licencí. Jejich produktem je golfový vozík a jakýsi podivný minibus, který v roce 2019 pojížděl po parkovišti. Tudy myslím cesta pro masovou mobilitu nevede.
Mimochodem, z běžné 230V zásuvky dostanete max. 3kW. Tedy pokud nabíjíte 3 hodiny, bavíme se o 9 kWh. Pokud tím nabíjíte baterii, uložíte cca 8 kWh. Pokud tím roztáčíte kompresor, tak nejspíš ještě méně. Na 8 kWh ale opravdu těžko ujedete 120 km, to leda právě v nějakém golfovém vozíku, co pomalu jezdí dokola po parkovišti. V normálním autě realisticky do 50 km.
J33a82r70o78m46í20r 15K95r44á58l
Řeč je o spalovacích motorech. Palivové články jsou hodně drahý a choulostivý špás.
M69i77r65e50k 61B71a68u68t91s62c23h
Kdysi dávno na SPŠ strojnické jsem se učil, že nejméně ekonomický je přenos energie stlačeným vzduchem. Proč? Protože
1) ohřev při kompresi, nutno chladit jak kompresor, tak stlačený vzduch
2) po ochlazení dojde ke kondenzaci vlhkosti, vodu nutno odstranit
3) kompresor se musí i mazat, zbytky maziva také nutno odstranit
4) při expanzi (rozpínání vzduchu v nějakém stroji) dochází k silnému ochlazování, zbytky vlhkosti zamrzají ve stroji, zde je třeba někdy ohřívání
Adiabatický diagram v našem vesmíru furt platí a stlačený vzduch se musí napřed pracně vyrobit. Z Číny ho levně nekoupíme...
Prostě to není ve velkém tak jednoduché, jako foukat duši bicyklu ruční pumpičkou. Důlní lokomotiva jezdí v dosti vysoké teplotě, tam zamrzání nehrozí. Z osobního automobilu bude v zimě mrazák na kolečkách
K87a72r30e34l 69W63á97g71n94e68r
Teprve další vývoj a zákonitosti volného trhu ukážou, nakolik je nebo není sériová výroba aut na stlačený vzduch, v rámci pokroku zvaného Green Deal, pouhá utopie. A co si kdo o tom myslí, na věci nic nezmění.
M44i24c97h40a89l 94P83r20o60k32š
Myslenka zajimava, ale jak by to bylo s bezpecnosti pri nehodach? Predpokladam, ze takova srazka dvou vysoce natlakovanych nadrzi asi nebude uplne sranda.