Když rozum nezůstane stát
V dubnu letošního roku byly ve Spolkové republice Německo odstaveny poslední tři jaderné elektrárny, které se teď začnou rozebírat. Což bude stát miliardy a bude to trvat ne roky, ale desítky let, přičemž sousední Francie získává z jádra zhruba 70 procent své elektřiny. Ovšem v době, kdy Německo namísto atomových elektráren sází na obnovitelné zdroje (Energiewende), přicházejí odtud matoucí zprávy o tom, jak se klimaaktivistům znelíbila výroba elektřiny ve vodních elektrárnách, včetně elektráren přečerpávacích.
Přečerpávací vodní elektrárny (PVE) představují soustavu dvou výškově různě položených vodních nádrží, spojených tlakovým potrubím, kde elektřinu vyrábějí turbíny. A právě tyto vodní nádrže aktivistům a některým německým politikům vadí, neboť se dna vodních nádrží mají zanášet a hromadit se tu má velké množství kalů, z nichž se následně uvolňuje škodlivý metan, přispívající ke globálním změnám klimatu, podobně jako metan vytvářený skotem. A výkon malých vodních elektráren v Německu, oproti škodám jimi způsobeným, má být zanedbatelný, neboť do sítě přispívají pouhou polovinou procenta z celkové spotřeby elektrické energie. Zelení aktivisté také hodlají bourat hráze a jezy, neboť mlýny a hamry, kvůli kterým se v minulosti budovaly, dávno už zanikly. Tak vodní díla, zhoršující ekologický stav vodního toku, jak říkají aktivisté, je třeba z principu zrušit.
I když nejradikálnější klimaaktivisté svými destruktivními činy i u nás hodlají docílit toho, aby lidé ve městech přestali používat auta, naštěstí je nenapadlo přirovnávat nádrže našich vodních elektráren k bachoru hovězího dobytka. A tak v roce 1996 zprovozněná přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně s instalovaným výkonem 650 MW, označovaná za nejdokonalejší vodní energetické dílo v České republice, nikomu u nás nevadí. A pokud jde o samotnou energetickou bilanci, tak klimaaktivisty kritizovaná těžba a spalování uhlí i v České republice, tak jako v Německu, napomáhá řešení energetické krize a úplného odstavení dodávek plynu z Ruska. Přes kterýžto argument, jak se u nás říká, vlak nejede.
Ovšem těžba uhlí je dočasným řešením a v dohledné době bude, především těžba černého uhlí v hlubinných dolech, definitivně ukončena. Dobrou zprávu tak představuje skutečnost, že bývalý černouhelný důl Darkov na Karvinsku (právě zde na konci března prezident republiky Petr Pavel sfáral na 10. patro šachty, které je zhruba 900 metrů pod povrchem), kde těžba uhlí skončila před dvěma roky, dojde využití a vznikne tu podzemní úložiště energie. Skotská firma Gravitricity společně se státním podnikem Diamo chce zařízení, jehož princip se podobá přečerpávací elektrárně, na tomto dole zprovoznit do tří let. Přičemž půjde o instalaci technologie, která je důležitá pro transformaci energetiky.
Roku 2011 založená společnost Gravitricity Ltd vyvinula technologii podzemního skladování energie GraviStore, kde zařízení pracuje formou zvedání a spouštění těžkých břemen. A to na základě vynálezu gravitační baterie, se kterou přišel Peter Fraenkel, jeden ze zakladatelů společnosti. Její princip si Gravitricity ověřila na 15metrovém prototypu o výkonu 250 kilowattů poblíž Edinburghu ve Skotsku, kde v dubnu 2021 zahájila jeho zkušební provoz s připojením k síti. Kdy se společnost Gravitricity začala zabývat i využitím podzemních prostor pro gravitační akumulaci kombinovanou s vodíkem a mezisezónním skladováním tepla.
Co je však nejdůležitější, Gravitricity hodlá společně se státním podnikem Diamo u nás v bývalém černouhelném dole uvést do provozu jednu z prvních gravitačních elektráren, které by v Evropské unii při přechodu na obnovitelné zdroje energie (OZE) mohly nahradit zelenými politiky a aktivisty zavrhované přečerpávací vodní elektrárny (PVE), i když je hydraulická akumulace elektrické energie lidmi využívána téměř 100 let. Ovšem popravdě řečeno, místa pro přečerpávací a akumulační vodní elektrárny, připravené naběhnout na plný výkon během několika minut, u nás stejně žádná nejsou.
Pro jejich výstavbu je totiž potřeba nejen dostatek vody a patřičný spád, ale i souhlas místních samospráv, jakož i státní instituce, která zajišťuje péči o přírodu a krajinu. Oproti tomu v době, kdy je elektřiny přebytek, tedy především při nadprodukci elektřiny z fotovoltaických elektráren, vytáhne v jinak nevyužité důlní šachtě naviják mnohatunové závaží vzhůru. Během naléhavé potřeby energie ho pak spouští dolů, přičemž generátor vyrábí elektřinu. Celý systém má rychlý náběh, na plný výkon se z nuly dostane během pouhé sekundy a dostupný výkon lze regulovat rychlostí spouštění závaží. Jeden blok takovéto gravitační elektrárny může vyrobit 2 MWh energie a elektrárna s více závažími až 25 MWh.
Spolu s šachtou našeho dolu bude v sousedním Německu pro technologii GraviStore využita jedna z vyřazených šachet dolu Grube Teutschenthal, který se nachází poblíž Halle, asi 150 km jihozápadně od Berlína. Důl je hluboký 760 metrů a původně sloužil k těžbě nerostů na výrobu potaše a kamenné soli. K čemuž je třeba dodat, že technologie společnosti Gravitricity má vykazovat nižší náklady na skladování energie než lithium-iontové baterie všude tam, kde bude využívána déle než deset let. Přičemž životnost budované gravitační elektrárny by měla činit až padesát let.
A není bez zajímavosti, že podle zjištění britských odborníků je v různých zemích dnes evidováno zhruba 14 000 lokalit s podzemními prostorami, kterých lze pro vestavbu gravitační elektrárny či dlouhodobé skladování rozsáhlého obnovitelného výkonu využít.
Karel Wágner
Budou auta jezdit na mravence ?
Možná jste už také zaslechli cosi o tom, že namísto na benzín budou auta jezdit na rozmačkané mravence.
Karel Wágner
Čínská elektrobublina
Řada našich propagátorů elektromobility radostně hýká nad záplavou čínských elektromobilů, valících se do evropských přístavů.
Karel Wágner
Létání bez křídel a vrtulí
Létající cyklokoptéry s kolmým startem a přistáním nemají křídla ani vrtule, které vidíme prakticky u všech letadel.
Karel Wágner
Vodíková revoluce přichází ?
Při velebení výhod elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem se zpravidla zapomíná na auta, co jezdí na vodík.
Karel Wágner
Létající taxíky
Aneb jak se můžeme přepravit z hlavního nádraží na ruzyňské letiště za 4 (slovy čtyři) minuty.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
AUDIO: Kdy je třeba se evakuovat? Pokyn k odchodu oznámí siréna
Přibývá lidí, kteří museli kvůli povodním opustit své domovy. Že je čas k evakuaci, oznamují také...
Hrázný zažil už šestkrát přetékající Husinec. Povodně se podle něj vždy liší
Husinecká přehrada v jižních Čechách přetekla, hrázný Bedřich Křivánek ji kontroloval už...
Přetekla jihočeská nádrž Husinec. Po proudu pod ní žije na deset tisíc lidí
Husinecká vodní nádrž v jižních Čechách kolem půl čtvrté v noci přetekla. Z přehrady bylo možné...
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell
Redakční tým eMimina navštívil salon ToWell, aby osobně otestoval dvě z nejpopulárnějších procedur. Jaké výsledky přinášejí, jak probíhá celý...