Neúspěch studentů u státní maturity z matematiky

Včera byly zveřejněny výsledky didaktických textů státní maturity. Na televizi se v poslední době nedívám, tak jsem čerpal z toho, co jsem se dočetl na Internetu. Jako učitele matematiky mě zaujaly výsledky z matematiky. Tedy katastrofální neúspěšnost studentů  

Reálný stav znalostí našich studentů nejen v matematice je ovšem ještě horší, protože se především podstatně snížily nároky a klesl počet hodin vyučování matematiky i na gymnáziu, které by mělo připravovat na vysokou školu. Školy berou kde koho, aby získaly peníze, neboť dostávají peníze na hlavu, neboli normativ. Nezáleží tedy, zda něco naučí nebo ne, jejich dotace se tedy ani náhodou neodvíjejí od výsledků ve státní maturitě. Jako učitel jsem skončil 31. 12. 1989, kdy jsem toho po 3,5 letech tak akorát dost. Učil jsem na učilišti a na střední škole pro pracující, na které si absolventi učiliště dodělávali maturitu. Když jsem tehdy měsíc před maturitou zjistil, že studentka

není shopna vyřešit lineární rovnici 3x=5 tak jsem se rozčílil natolik, že studentka tu maturitu vzdala. Nepochybně by maturitu složila, i proto, že jsem nebyl v komisi, protože se nikdo ze třídy neodvážil skládat zkoušku z matematiky. V dnešní době bych měl asi problém, protože by mi vedení školy vyčítalo, že odrazuji studenty.

Když jsem kolegovi z univezity citoval pana docenta, který mi říkal,, že se k nim na techniku dostanou studenti,, kteří nevyřeší kvadratickou rovnici, tak mi říkal, že jeho portugalské studentky nevyřeší ani tu lineární rovnici. Na jedné přednášce, kterou pořádali studenti univerzity, se ozval bývalý ředitel elektrotechnické průmyslovky, že jediná šance na změnu je, že se ozvou zaměstnavatelé, že absolventi nic neumí.

Současný předseda Jednoty českých matematiků a fyziků RNDr. Josef Kubát, první středoškolský učitel, který je předsedou Jednoty, zastává stejně jako já, že by se měly zrušit maturity na integrovaných školách, neboli chceteli na učňácích a ten, kdo by si chtěl dodělat maturitu, by měl 2 roky studovat střední školu.. Já jsem přísnější, domnívám se, že by měli složit vyrovnácí zkoušky do 2. ročníku střední školy. Ministr školství tento názor na zrušení maturitních zkoušek na odborných učilištích akceptuje.

Co se týká názoru, že naši studenti vůbec nejsou logicky myslet, tak je to nemá, kdo naučit, protože část těch učitelů se matematiku učilo, tak, že se to naučilo nazpaměť, aniž by tomu nějak rozumělo.

Pokud jde o názor, že by matematika neměla být povinná u státní maturity, tak tedy musíme zkoušet studenty z toho, co potřebujeme, aby uměli. Živit nás budou přírodovědci a technici a ti potřebují umět matematiku.

Pardubický krajský úřad před několika lety zavedl povinné příjimačky na středních školách, na kterých je zřizovatelem a ministr školství chce obnovit příjímací zkoušky na všech středních školách. Myslím, že to je malý krok správným směrem.

V mezinárodních testech se naši studenti se ze všech zemích, kde se toto testování provádí, nejvíc zhoršili z matematiky. Před 2 lety se ve 29 zemích, převážně OECD uskutečnil výzkum zjišťování kompetenci dospělých PIAAC. Protože mám závěrečnou studii k dispozici, tak možná v brzké budoucnosti připravím nějaké shrnutí.

Nevím, co mohou dělat v praktickém životě absolventi středních a vysokých škol, kteří nesplňují ani ty nejnižší nároky, ale místopředseda Jednoty českých matematiků a fyziků, RNDr. Dag Hrubý uvádí, že 30 procent tzv. absolventů vysokých škol dělá práci, na kterou vysokou školu nepotřebují, neboli umělé zvyšování kvalifikace.

Co se týká blábolů, že ti průměrní či snad dokonce podprůmění absolventi škol se v pŕaktickém životě uplatní mnohem lépe než údajní šprti, tak záleží na tom, co si pod tím uplatněním, kdo představuje. Jako vědečtí pracovníci se ti trojkaři či čtyřkaři asi neuplatní, a jestli někde okrádají důchodce, tak jsou nepochybně „úspěšnými podnikateli“

 Výsledky studentů z matematiky jsou zřejmě ovlivněny i tím, že v testech je zřejmě  hodně otevřených otázek, ve kterých nestačí jen tipovat z několik možností

Co se týká názou, že by bylo užitečnější, aby se čas věnoval cizím jazykům a nikoliv matematice, tak zaměstnavatelé uvádějí, že absolventi možná umí anglicky, ale neumí ani česky. Pokud jim

znalost angličtiny má  k něčemu být, tak nejpve musí něco umět, aby se měli o čem anglicky bavit

ZE  školství jsem odešel, protože jsem považoval za ztrátu času věnovat se vzdělávání nemotivovaných blbců. uplatnil jsem se bez problémů jako programátor

 

 

RNDr. Karel Vašíček

 

 

 

Autor: Karel Vašíček | pátek 16.5.2014 9:37 | karma článku: 41,98 | přečteno: 8858x