- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Matematika - brzda vývoje Evropy
Včera večer byl na ČT24 pořad Po škole, kde si diskutéři stěžovali na nedostatek inženýrů a techniků. V celé Evropě totiž chybí desítky tisíc inženýrů, zato humanitní obory chrlí statisíce absolventů, z nichž mnoho nenalezne zajímavou a dobře placenou práci. Jen v ČR způsobil českému průmyslu nedostatek kvalitních techniků a inženýrů ztrátu 400 miliard, tedy více než hospodářská krize z let 2008 – 2010.
Za všechno může nezajímavá a odstrašujícím způsobem vyučovaná matematika, která je základem pro studium fyziky, chemie a potažmo všech technických a přírodovědeckých oborů, které společnost živí.
Řešení najdou firmy a rodiče
Řešení je přitom tak prosté. Změnit způsob výuky matematiky. Učitelky matematiky nikdy nevysvětlují, proč se děti učí to a ono, k čemu je to pro jejich budoucnost dobré. Pedagogické fakulty většinou nedokáží naučit budoucí učitele matematiky, jak předmět učit kreativně – zábavně a přitažlivě. Nedokáží, protože to sami učitelé VŠ asi neumí. Mého syna, který je učitelem na základní škole, učila pedagogiku profesorka, která nikdy v praxi děti neučila. Při tom za svůj život „vyprodukovala“ tisíce učitelů.
Strojírenské a technické podniky by měly vstupovat do rad vysokých škol a přitlačit na změny výuky matematiky. Jejich nejlepší pracovníci se schopnostmi zajímavě vysvětlovat by měli učit na vysokých školách.
V Rakousku a Německu se velké firmy jako Siemens, Thyssen Krupp a další rozhodly ovlivňovat už malé děti v mateřských školách. Posílají do mateřských škol jednoduché technické hračky, které mají v dětech vzbudit zájem o techniku. Děti ze základních a středních zvou na exkurze do svých provozů a nabízejí své pracovníky jako externí učitele.
A co rodiče? Mají nějakou možnost?
Rodiče by měli tlačit na ředitele základních škol, aby se matematika učila zajímavěji. Ti schopní by mohli s výukou matematiky či fyziky sami pomoci formou her a soutěží. A pokud vědí, že jejich dítě by mohlo mít techniku rádo, ať jej posílají do kroužků AMAVET.
Více ve starších článcích, např. http://karelcerveny.blog.idnes.cz/c/176239/Proc-nase-deti-neumeji-matematiku-II.html
Další články autora |
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...