Za vším je nezáživná matematika

Proč máme tak málo techniků a absolventů přírodních věd? Je to proto, že stát nikdy nevymyslel, jak udělat matematiku přitažlivou a zajímavou.

 

Matematika - brzda vývoje Evropy

Včera večer byl na ČT24 pořad Po škole, kde si diskutéři stěžovali na nedostatek inženýrů a techniků. V celé Evropě totiž chybí desítky tisíc inženýrů, zato humanitní obory chrlí statisíce absolventů, z nichž mnoho nenalezne zajímavou a dobře placenou práci. Jen v ČR způsobil českému průmyslu nedostatek kvalitních techniků a inženýrů ztrátu 400 miliard, tedy více než hospodářská krize z let 2008 – 2010.

 

Za všechno může nezajímavá a odstrašujícím způsobem vyučovaná matematika, která je základem pro studium fyziky, chemie a potažmo všech technických a přírodovědeckých oborů, které společnost živí.

 

Řešení najdou firmy a rodiče

Řešení je přitom tak prosté. Změnit způsob výuky matematiky. Učitelky matematiky nikdy nevysvětlují, proč se děti učí to a ono, k čemu je to pro jejich budoucnost dobré. Pedagogické fakulty většinou nedokáží naučit budoucí učitele matematiky, jak předmět učit kreativně – zábavně a přitažlivě. Nedokáží, protože to sami učitelé VŠ asi neumí. Mého syna, který je učitelem na základní škole, učila pedagogiku profesorka, která nikdy v praxi děti neučila. Při tom za svůj život „vyprodukovala“ tisíce učitelů.

Strojírenské a technické podniky by měly vstupovat do rad vysokých škol a přitlačit na změny výuky matematiky. Jejich nejlepší pracovníci se schopnostmi zajímavě vysvětlovat by měli učit na vysokých školách.

V Rakousku a Německu se velké firmy jako Siemens, Thyssen Krupp a další rozhodly ovlivňovat už malé děti v mateřských školách. Posílají do mateřských škol jednoduché technické hračky, které mají v dětech vzbudit zájem o techniku. Děti ze základních a středních zvou na exkurze do svých provozů a nabízejí své pracovníky jako externí učitele.

 

A co rodiče? Mají nějakou možnost?

Rodiče by měli tlačit na ředitele základních škol, aby se matematika učila zajímavěji. Ti schopní by mohli s výukou matematiky či fyziky sami pomoci formou her a soutěží. A pokud vědí, že jejich dítě by mohlo mít techniku rádo, ať jej posílají do kroužků AMAVET.

Více ve starších článcích, např. http://karelcerveny.blog.idnes.cz/c/176239/Proc-nase-deti-neumeji-matematiku-II.html

Autor: Phdr. Karel Červený, Msc., Mba | čtvrtek 29.9.2011 7:00 | karma článku: 15,60 | přečteno: 1515x