Proč naše děti neumějí matematiku, fyziku a chemii?

  Je známo, že když dítě v šesti letech vstupuje do základní školy, má asi 95 % vrozené tvořivosti. Když opouští vysokou školu, zůstává mu cca 13 – 20 % tvořivosti. Škola je tak největším ubíječem tvořivosti v životě člověka. Britská vláda jako první na světě se rozhodla to změnit. Vyhlásila národní vzdělávací program Creative Partnership.

 

Školy v Anglii se zaměřily na kreativitu dětí

Kreativní partnerství se stalo vlajkovou lodí britské vlády národního vzdělávacího programu kreativity a je do něj zapojeno 2 400 škol v Anglii. Tento program pro školy v celé Anglii má za cíl rozvoj tvořivosti miliónů dětí, zlepšení jejich uplatnění na trhu práce a zvýšení konkurenceschopnosti Británie v mezinárodní konkurenci. Ministr školství lord Adonis osobně tyto aktivity podporuje a letos vyhlásil třicet nejvíce kreativních škol.

Program prostupuje celé školní osnovy a zasahuje všechny předměty. Program má zásadně změnit výuku i učitele. Program podporuje partnerství mezi školami a umělci: od vědců, přes architekty, filmaře, designéry, animátory a mediální odborníky. Každá škola, která se do programu přihlásí, dostane až 3 tisíce liber na náklady spojené s partnerstvím s místními kreativci.

Program inspiruje učitele, aby naplňovali osnovy novými tvořivými metodami výuky tak, aby děti výuka bavila, aby samy přebíraly odpovědnost za své poznávání a vzdělání. Program má v dětech a mládeži vyvolat touhu po hlubším poznání a vyvolat klíčová rozhodnutí pro jejich lepší budoucnost. Program tak přispívá ke zvyšování sebevědomí dětí, k zlepšení jejich postojů ke vzdělávání. Přispívá k jejich lepším výkonům jak ve škole tak i k lepšímu uplatnění ve společnosti.

 

Sedm z deseti učitelů ze zapojených škol do programu Creative Partnership pozoruje zlepšení chování dětí a mládeže jak ve škole, tak i na veřejnosti a doma. Mládež rozvíjí svou schopnost řešit problémy, zvyšuje se jejich tvořivost a možnost uplatnění, neboť zaměstnavatelé požadují tvořivé zaměstnance.

 

A co v ČR?

K této zajímavé informaci připojme i zajímavost, že firmy Siemens, Bosh a Thyssen-Krupp posílají do německých mateřských škol zajímavé skládačky a hry, aby v dětech vzbudily zájem o techniku. Tisíce mateřských škol dostávají nejen stavebnice, ale i peníze, aby se v tomto ohledu dětem věnovaly. Personalisté německých firem doufají, že se tak za patnáct let zvýší zájem mládeže o průmyslové školy a technické univerzity a zvýší se počet inženýrů.

 

Jak se můžeme těmito zprávami inspirovat? Pokud politické strany v ČR najdou shodu nad tím, jak má vypadat český trh práce za dvacet let (podobně jako tak učinili ve Finsku, v Pobaltí, Dánsku, Irsku apod.), pak není problém, aby české ministerstvo školství připravilo podobný projekt rozvoje tvořivosti dětí na základních a středních školách. Pak není problém, aby studenti technických univerzit v rámci projektu MŠMT objížděli základní a střední školy a předváděli dětem a mládeži různé technické vynálezy atraktivním způsobem, který děti „chytí za srdce“. Pak se enormně zvýší zájem dětí o technické univerzity a Česká republika výrazně zvýší svou konkurence schopnost.

Autor: Phdr. Karel Červený, Msc., Mba | pondělí 18.4.2011 9:45 | karma článku: 20,00 | přečteno: 2450x