Praktická tvořivost – převrátit problém

V definici tvořivosti se mimo jiné praví, že jde o schopnost podívat se na problémy jinýma očima, než to dělají jiní. Ze známých faktů vyvodit nové závěry. Chceme-li v dnešním turbulentním světě uspět, naučme se takto dívat. Svět nám poskytuje plno příkladů a inspirace.

Z pytláků ochránci
Tak například Masajové v Keni vždy lovili lvy. Ať už jako prevenci pro ochranu svých stád nebo pro maso či jako prestižní mužskou záležitost. Kdo ulovil lva, byl chlap. Počty lvů tak rapidně klesaly, že keňská vláda hledala řešení. Nepomohly výhružky, tresty, protože tak rozsáhlé území nelze efektivně kontrolovat. Někdo z vlády přišel s kreativní myšlenkou: plaťme Masajům za to, že budou lvy hlídat a chránit před pytláky. A nápad se ujal. Nejenže Masajové sami už lvy neloví, ale fakt je chrání před jinými lovci. Smečky lvů pozorují, mapují jejich loviště a migrační trasy, počítají stavy.
Tramvajo vlaky
Tramvaje nebo vlaky? Firma Alstom přišla s revolučním pohledem na tramvaje a vlaky. Její vývojáři si položili jednoduchou otázku: proč musí být rozdíl mezi tramvají a vlakem, když oboje jezdí po kolejích? A vyrobila první tramvajovlak. Soupravy Citadis Dualis byly vyvinuty s tím, aby umožňovaly propojení dvou světů, spojení mezi městskými a příměstskými oblastmi pomocí jednoho řešení.
Už ne hubené modelky
Jak ušetřit na honorářích za drahé modelky? Významný německý časopis Brigitte oznámil, že už na titulní strany nebude umisťovat fotografie slavných modelek, ale tzv. „obyčejné ženy“ pro jejich autenticitu tváře a těla. Tedy skutečné ženy bez plastických operací, s normálními mírami. Tento úmysl tvrdě kritizují prestižní módní časopisy a modelky mají strach o dominový efekt a své honoráře. Vzpomeňme na reklamy firmy Dove, která jako první používá ženy normálních tvarů a tím si získala obrovskou pozornost a úctu. Tedy Dove a Brigitte se na obvyklé a zaběhané schéma podívaly novýma očima a vystoupily ze zajetí tradičních názorů.
Ochrana přírody je byznys
Mnoho politiků typu Klause a Busche a řada byznysmenů si myslí, že ochrana přírodního a životního prostředí je drahá a tím i zbytečná. Prý to stojí mnoho peněz a snižuje ziskovost. Avšak řada moudrých a předvídavých zjistila, že na ochraně živitního prostředí lze vydělat a může se stát konkurenční zbraní. Už v devadesátých letech s ochranou životního prostředí začaly firmy jako telekomunikační gigant Northern Telecom a 57 tisíci zaměstnanci nebo brazilská firma Aracruz Cellulose. Významná je i energetická firma Southern California Edison, která je zaměřená na ekologickou výrobu energie. Firma ovlivňuje chování svých zákazníků, tlačí na vývoj nizko-energetických spotřebičů a od roku 1996 investuje obrovské částky do obnovitelných zdrojů. Podobně se chová i kanadská energetická společnost Trans Alta, jejíž aktivity sahají od Indie až po Argentinu. Snad nejlepší ukázkou výnosnosti „ekobyznysu“ je kanadská Philip Enviromental, která se zabývá likvidací odpadů. Soustředí se na ekologické audity, poradenství, mají rozsáhle laboratoře a vývojová oddělení. radí firmám, jak ekologicky vyrábět a vyvíjet nové technologie, které budou splňovat i budoucí nejpřísnější limity. Růst zisku společnosti o stovky procent ročně ukazuje, kde jsou nevyužité tržní niky.
Lék na srdce je lékem na potenci
Jak využít vedlejších účinků. Vývojáři farmaceutické firmy Pfizer vyvíjeli lék na srdeční problémy. Při klinickém testování si všimli, že vedlejším účinkem na pacienty je velmi zlepšená erekce. A tak se z vedlejšího účinku stal hlavní léčebný účinek na skomírající libido a ochablou erekci.
Není důležitá dřina, ale chytrost
Staré pravdy neplatí. Podle Paretova pravidla 80/20 jsou nesmírně důležité malé příčiny, které mají velké důsledky. Zvláště, když mají synergické efekty, tedy jedna podmiňuje druhou. Takže k bohatství nebo šťastnému životu nevede nikdy dřina, ale vždy dobrý nápad, načasování, známosti a vytrvalost. To platí jak v podnikovém, tak i soukromém životě. Hezky se o tom píše v knize Pravidlo 80/20 od Richarda Kocha.
Proč zavírat všechny trestance?
Tradiční způsob uvažování zní: zločince je třeba od společnosti izolovat. Vězení se ve vyspělých zemích plní a plní. pobyt vězňů je drahý. v česku cca 800 Kč denně na jednoho. Navíc se ve vězení odsouzení učí, jak páchat zločiny efektivněji a lépe. Místo aby nalezli v srdci lítost, utvrzují se v odporu proti společnosti, policii a soudnictví a přebírají žebříček hodnot od kolegů. Proto rozhodnutí úřadů, že odsouzení za lehčí delikty, nebudou pobývat ve vězení, ale budou mít tzv. domácí vězení a bude je „hlídat“ elektronický náramek, je velmi moudré. Jednak přijde na desetinu obvyklých nákladů, jednak odsouzený nebude dostávat „školu“ protřelých mazáků, aby se z něj stal ještě větší darebák. Jiný pohled na trestání je levnější a efektivnější. Škoda jen, že nemáme i jiné společenské klima a pohled na společenskou únosnost zločinu. Například v Japonsku mají desetkrát méně soudců i advokátů. Tam často stačí, když soudce pachateli domluví.
Je lepší prodávat licence než výrobky
Materie nebo myšlenka? Moderní podniky ve vyspělém světě už nebudou mít továrny, komíny, sklady, dopravu, stovky zaměstnanců, otravné odbory apod. Moderní podniky se budou soustředit na vývoj, patenty a prodej licencí. Duševní vlastnictví je dnes ceněno mnohem více, než hmota – výrobek. Tedy firmy budou zaměstnávat špičkové vývojáře, které bude trénovat v kreativitě a inovačním myšlení. Ti budou „sypat z rukávu“ mnoho inovací. Velké patentové oddělení bude chránit inovace patentem. Marketing bude hledat zákazníky a obchod prodávat licence. Personální oddělení se postará o spokojenost zaměstnanců a vzdělávání. Tento způsob podnikání si oblíbila např. firma Philips, přidávají se farmaceutické i softwarové firmy. Výroba se tak přesouvá do třetích zemí, kde budou mít starosti jak s ochranou životního prostředí, tak se zaměstnanci a odbory.
Nahota není hřích
Na nahotě lze vydělávat nejrůznějším způsobem. Například firma Naked News. Jde o běžné zpravodajství, během nějž se moderátoři vysvlékají. Jen v USA tyto zprávy sleduje 34 miliónů lidí, další milióny jsou v Británii, Austrálii a dalších 170 zemích. Aerolinky Naked Air zase provozují lety naháčů. Mají stále vyprodáno. Běžní nudisté jsou již tedy samozřejmostí. Avšak velmi obézní nudisté měli vždy problém. Všude se styděli, protože si je ostatní nemístně prohlíželi. Jeden mexický hoteliér si v Cancůnu otevřel nudistickou pláž výhradně pro obézní. Má objednávky na půl roku dopředu.
Není důležité prodat co nejvíce
Každý výrobce se snaží vyrobit a prodat co nejvíce. Vyšší a vyšší počty prodaných výrobků značí nižší náklady a vyšší zisky. Téměř neotřesitelné dogma. Německá společnost Bruno Banani – vyrábějící spodní prádlo vyšší střední třídy zavedla limitované série zboží. Tak limitované, že se na každého zájemce nedostane. Tedy každý měsíc přicházejí s novými vzory, které se rychle vyprodají. Zájem je obrovský. Už druhým rokem mají tržby 40 miliónů euro.
Konkurence je hloupost, nejlepší je monopol
Všude se hovoří o tom, jak důležitá je konkurence, protože snižuje ceny a zlepšuje kvalitu. Avšak ideálem kapitalismu je monopol. Proč? Protože všichni výrobci krvácejí z nízkých marží a vytvářejí tzv. „rudý oceán“. Cenová válka potápí jednu firmu za druhou. Existuje tzv. strategie modrého oceánu, která umožňuje vytvářet marže, které nikdo nezpochybňuje. Chytrá firma vyvine produkt, který nemá konkurenci a diktuje si marži. Asi dva roky si firma monopol užívá, ale zároveň chystá další. Například firma Apple s iPhonem či iPhodem. Patří sem i mnoho dalších firem i výrobků. Strategii modrého oceánu lze vytvořit jen s manažery a vývojáři trénované v kreativitě a inovacích.

Autor: Phdr. Karel Červený, Msc., Mba | středa 17.3.2010 18:50 | karma článku: 9,98 | přečteno: 814x